Τρία χρόνια μετά την έλευση της πανδημίας και των σαρωτικών αλλαγών που επέφερε, οι εταιρείες αναζητούν τρόπους να προσελκύσουν τους εργαζομένους τους πίσω στο γραφείο. Μια δύσκολη επιταγή, καθώς η απομακρυσμένη εργασία και το ψυχολογικό βάρος της πανδημίας άλλαξαν τις απαιτήσεις των εργαζομένων και δη των νέων σε ηλικία, που ζητούν ευελιξία, ισορροπία μεταξύ εργασιακής και προσωπικής ζωής και έναν «σκοπό», κοινωνικό ή περιβαλλοντικό, πίσω από τον οποίο θα συστρατευθούν με τους συναδέλφους τους.

Το υβριδικό μοντέλο εργασίας που κερδίζει έδαφος βοηθάει τον εργαζόμενο να ορίζει εκείνος τον τόπο και τον τρόπο με τον οποίο θα δουλέψει, κατακτώντας την ευελιξία που αναζητά. Οι Millennials κρίνουν αναγκαία την ελευθερία που προσφέρει το συγκεκριμένο μοντέλο. Για τους νεότερους εργαζομένους, το γραφείο είναι εξίσου χώρος για να μάθουν και να κοινωνικοποιηθούν όσο και για να εργάζονται. Σχεδόν το 60% των Millennials αναφέρει ότι οι ευκαιρίες να ανακαλύψουν νέες γνώσεις είναι εξαιρετικά σημαντικές γι’ αυτούς όταν κάνουν αίτηση για δουλειά και μπορεί επίσης να παραμείνουν περισσότερο σε μια εταιρεία εάν εμπλακούν σε κοινωνικούς σκοπούς.

Αυτό αυτόματα επαναπροσδιορίζει και την έννοια του φυσικού χώρου του γραφείου που εξελίσσεται πλέον σ’ έναν χώρο συνάντησης, δημιουργίας, συνεργασίας και καινοτομίας για τους εργαζομένους. Είναι ο χώρος όπου οι εργαζόμενοι θα συναντιούνται για να ανταλλάξουν ιδέες και να συνεργαστούν δημιουργικά, ένα εργαλείο που θα τους οδηγήσει σε ένα καλύτερο εργασιακό αποτέλεσμα, ως συνέπεια της αλληλεπίδρασης με τους συναδέλφους τους και της επαφής με ένα περιβάλλον που τους βοηθά να χαλαρώνουν και να εμπνέονται ενώ εργάζονται.

Τα απρόσωπα δωμάτια συναντήσεων δεν είναι πλέον ελκυστικά και οι εταιρείες πρέπει να προσεγγίζουν την έννοια του γραφείου ως χώρου γνωριμίας και σύνδεσης όχι μόνο με τους συναδέλφους, αλλά και με τον σκοπό της εταιρείας και ως ευκαιρία για εκπαίδευση, για επαγγελματική και προσωπική εξέλιξη.

Πώς; Παρέχοντας χώρους σχεδιασμένους ώστε να ενθαρρύνουν την αίσθηση του «ανήκειν», να προάγουν την αλληλεπίδραση μεταξύ των συναδέλφων με τη δημιουργία σημείων που θα εστιάζουν στην ομαδικότητα και στην κοινωνικοποίηση, όπως χώρους χαλάρωσης και φαγητού, θα προσφέρουν εμπειρίες, ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή τους σε δράσεις με τους συναδέλφους και θα διευκολύνουν και τους νέους εργαζομένους να προσαρμοστούν στο καινούριο εργασιακό τους περιβάλλον. Χώρους που θα αναδεικνύουν περιεχόμενο από το δίκτυο της εταιρείας προκειμένου να ενισχύσουν την αίσθηση της σύνδεσης με τον σκοπό της, δημιουργώντας ουσιαστικά μια κοινότητα. Δραστηριότητες όπως η γιόγκα ή ο διαλογισμός, οι κοινωνικές δράσεις ή η συνεχής εκπαίδευση, ακόμη και μικρές πρωτοβουλίες, μπορούν να τροφοδοτήσουν την αίσθηση του σκοπού των εργαζομένων.

Οι χώροι εργασίας που σέβονται και ικανοποιούν τις νέες ανάγκες των εργαζομένων είναι το κλειδί για την παρουσία τους στο γραφείο, για τη βελτίωση της εργασιακής εμπειρίας τους, για την ενδυνάμωση των επιπέδων δέσμευσης και συνεπώς και για την παραμονή τους στην εταιρεία. Οι άνθρωποι περιμένουν περισσότερη ευελιξία, καλύτερη τεχνολογία και κίνητρα για να επανέλθουν στον φυσικό χώρο εργασίας και οι εταιρείες καλούμαστε να τους ακούσουμε αν θέλουμε να τους κρατήσουμε.

Ο κ. Δημήτρης Κουτσόπουλος είναι CEO Deloitte Ελλάδος.