Κοινό (;) μέτωπο

Εν όψει ανακοινώσεων από μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αυτοκινητοβιομηχανία στις 10 Δεκεμβρίου, με αντικείμενο τις προδιαγραφές που θα οδηγήσουν σε προσιτά ηλεκτρικά «made in Europe», ο επικεφαλής του ομίλου Stellantis, John Elkann, προειδοποιεί για «ανεπανόρθωτη συρρίκνωση» του κλάδου στη Γηραιά Ηπειρο αν η ΕΕ δεν συγκατατεθεί σε περισσότερη ευελιξία όπως έχουν ζητήσει επισήμως από τις αρμόδιες αρχές οι κατασκευαστές.
«Υπάρχει τρόπος να περιορίσουμε τις εκπομπές ρύπων στην Ευρώπη με εποικοδομητικό και συμφωνημένο τρόπο, με την αποκατάσταση της ανάπτυξης και ανταποκρινόμενοι στις ανάγκες των ανθρώπων» δήλωσε ο ίδιος στο περιθώριο εκδήλωσης για το Fiat 500 Hybrid.
Παρότι δεν ανέλυσε τα ζητούμενα της αυτοκινητοβιομηχανίας από την ΕΕ είναι γνωστό ότι οι ευρωπαίοι κατασκευαστές έχουν ζητήσει να υπάρξει εξαίρεση από την καθολική απαγόρευση του 2035 για plug-in υβριδικά οχήματα, ηλεκτροκίνητα με range extender καθώς και για όσα θα χρησιμοποιούν συνθετικά καύσιμα.
Ζητούν επίσης να αποφασιστεί συντεταγμένα η απόσυρση αυτοκινήτων παλαιάς τεχνολογίας καθώς και την αναπροσαρμογή των προδιαγραφών ασφαλείας ώστε να ευνοηθεί η παραγωγή μικρών προσιτών EV οχημάτων, αν και σε ό,τι αφορά το τελευταίο ζητούμενο ήδη ορισμένοι κατασκευαστές όπως η Renault έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους σε σχέση με ένα ακόμα κανονιστικό πλαίσιο που θα περιπλέξει αντί να απλοποιήσει τα πράγματα.
To case study της Nexperia

Πριν από περίπου έναν μήνα ελάχιστοι είχαν ακούσει την ολλανδική Nexperia. Στο διάστημα που μεσολάβησε το όνομα της εταιρείας παραγωγής ημιαγωγών που στην πορεία της εξαγοράστηκε από Κινέζους, διατηρώντας την έδρα και την παραγωγή της στην Ολλανδία, έγινε γνωστό σε κάθε αναγνώστη επαγγελματία ή ερασιτέχνη που παρακολουθεί τις διεθνείς εξελίξεις.
Αφορμή υπήρξε η διελκυστίνδα μεταξύ ολλανδικής κυβέρνησης και Κινέζων για τον έλεγχο της εταιρείας, με την πρώτη να την κρατικοποιεί βιαίως, ανασύροντας έναν ξεχασμένο νόμο και τους δεύτερους ως αντίποινα να διακόπτουν την παροχή κρίσιμων πρώτων υλών.
Η αιτία όλων των παραπάνω εντοπίζεται στον μαινόμενο τότε(;) εμπορικό πόλεμο ανάμεσα σε Κίνα και ΗΠΑ, ο οποίος τέθηκε σε ανακωχή μετά τη συνάντηση Donald Trump – Xi Jinping στις αρχές του μήνα, δίνοντας μια λύση.
Πριν ωστόσο αυτή δοθεί, η περίπτωση της Nexperia είχε καταφέρει να προκαλέσει αναταράξεις στο σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας ευρωπαϊκής και μη καθώς το προϊόν της όπως αποδείχθηκε χρησιμοποιούνταν ευρέως και μάλιστα όχι σε περίτεχνες υλοποιήσεις αλλά στα «βασικά» της αυτοκίνησης όπως τα microchips για τον έλεγχο των φωτιστικών σωμάτων φρένων και υαλοκαθαριστήρων.
Το συμπέρασμα όλων των παραπάνω: η ευθραυστότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας και εν τέλει της βιομηχανίας με τρόπο που μόνο με το φαινόμενο της πεταλούδας μπορεί να παρομοιαστεί στη σύγχρονη απολύτως παγκοσμιοποιημένη παραγωγή και παρά τα άπειρα μέτρα που έχουν ληφθεί μετά τα συμβάντα της Covid-19, του τυχαία κλειστού Σουέζ και των επιθέσεων των Χούθι.
Δεξιοτίμονη επέκταση για τη Nio

H κινεζική Nio, η οποία δραστηριοποιείται στην Ευρώπη από το 2021 χτίζοντας μια ισχυρή παρουσία και προσφάτως συστήθηκε και στη χώρα μας, συμπεριλαμβανομένου του προσιτού της brand Firefly, πλέον αναζητεί και άλλες διεξόδους εκτός επικράτειας ΕΕ, οι οποίες ούσες ελεύθερες από δασμολογικές επιβαρύνσεις θα συμβάλουν καθοριστικά στην κερδοφορία της.
Για την ακρίβεια, η Nio κοιτά πλέον προς αγορές όπως η Μεγάλη Βρετανία, η Σιγκαπούρη, η Ταϊλάνδη, η Αυστραλία και η Νέα Ζηλανδία, μεταξύ άλλων, σε ένα νέο στοίχημα με στόχο να αντισταθμίσει τις όποιες απώλειες καταγράφει εξαιτίας του εσωτερικού ανταγωνισμού στην Κίνα αλλά και των ευρωπαϊκών δασμών.
Να σημειωθεί πάντως ότι μάρκες όπως η Firefly αλλά και η αντίστοιχου προσανατολισμού Onvo που η Nio έχει λανσάρει τα δύο τελευταία χρόνια διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο στον διπλασιασμό των πωλήσεών της τον μήνα Οκτώβριο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024, ασχέτως αν οι χρηματοοικονομικοί παράγοντες όσο και οι πολιτικές συγκυρίες έχουν συμπιέσει τα περιθώρια κέρδους της.



