Μια μαθητική εφημερίδα με την Ευρώπη. Πιο πολύ απ’ όλα όμως, μια εφημερίδα για τους νέους. Για την επαφή τους με τις έννοιες της ψήφου, της δημοκρατίας, της πολιτειότητας, της δημοσίευσης και άρα της δικαιοσύνης.

Για να καταγράψουμε όλες αυτές τις «ευαίσθητες» σχέσεις συνεργαστήκαμε με το γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα, αλλά και με 14 από τα σχολεία-πρεσβευτές του Δικτύου EPAS, οι μαθητές και οι μαθήτριες των οποίων διάλεξαν τα ρεπορτάζ και τα θέματα που τους ενδιέφεραν για να «καλύψουν» τα μεγάλα «μέτωπα» που είναι σήμερα ανοικτά για τις χώρες της Ευρώπης: υγεία, κλιματική κρίση, ψηφιακή εποχή, εργασιακές σχέσεις και βεβαίως τον δρόμο για τη διαχείρισή τους: τις εκλογές. Παράλληλα στην έκδοση συνεργάστηκαν οι νέοι από 8 σχολεία άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι 17άρηδες εφέτος ψηφίζουν. Θα ψηφίσουν; Πώς θα ψηφίσουν; Και – κυρίως – γιατί θα ψηφίσουν;

Ας αφήσουμε εξ αυτών μια μαθήτρια και δυο μαθητές από το 13ου Λυκείο Πάτρας να εξηγήσουν:

Φωτεινή Μαυροειδή: «Οι ευρωεκλογές είναι σημαντικές για τους νέους για διάφορους λόγους. Για αρχή επηρεάζουν τη νομοθεσία καθώς οι ευρωβουλευτές ψηφίζουν για νόμους και πολιτικές που επηρεάζουν τη ζωή των νέων, όπως η εκπαίδευση, η απασχόληση, και η προστασία των δικαιωμάτων τους. Επίσης η ψήφος στις ευρωεκλογές είναι ένας τρόπος για τους νέους να συμμετέχουν ενεργά στη δημοκρατία και να εκφράσουν τις απόψεις τους για το μέλλον της Ευρώπης. Ακόμα, βοηθούν στη καταπολέμηση της αποχής. Η ψήφος των νέων είναι σημαντική για να αντιμετωπιστεί η αποχή και να ενισχυθεί η αντιπροσωπευτικότητα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο».

Νίκο Γκουντάνη: «“…Τον τε μηδέν των δε μετέχοντα ουκ απράγμονα αλλ’ ἀχρείον νομίζομεν” (αυτόν που δεν μετέχει στα κοινά δεν τον θεωρούμε φιλήσυχο, αλλά άχρηστο), δηλώνεται κατηγορηματικά στον Επιτάφιο του Θουκυδίδη, αναφορικά με την αναγκαιότητα της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά. Έχει αποδειχθεί ότι η υποχρεωτική συμμετοχή στα κοινά δεν δύναται per se να καταστήσει τους πολίτες ενεργούς. Αν λάβει κανείς υπόψη του ότι η συμμετοχή των Ελλήνων στις ευρωεκλογές του 2019 έφτανε μόλις το 58,69%, εύκολα μπορεί να αντιληφθεί ότι η στάση των αρχαίων Αθηναίων είναι πιο επίκαιρη από ποτέ.

Είναι ευρέως γνωστό ότι οι ευρωεκλογές αντιμετωπίζονται ως εκλογές διαμαρτυρίας, ενώ στην πραγματικότητα οι πολίτες των κρατών-μελών οφείλουν στον εαυτό τους και στην κοινωνία να ψηφίζουν όσο το δυνατόν πιο ουσιαστικά. Ειδικότερα μέσα από το Ευρωκοινοβούλιο, τις 20 επιτροπές του και τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης συζητούνται θέματα που αφορούν συνολικά στα κράτη-μέλη και ίσως να μην έχουν τη θέση που τους αρμόζει στα εθνικά κοινοβούλια. Έχοντας κατά νου την άνοδο της Ακροδεξιάς και τις επικείμενες σοβαρές αποφάσεις, οι οποίες πρόκειται να κρίνουν το μέλλον της Ευρώπης, η ψήφος πρέπει να κατατεθεί βάσει του συλλογικού και όχι του ατομικού συμφέροντος».

***

Παναγιώτης Σταματάκος: «Καθώς η δημοκρατία ρέπει προς τον εκφυλισμό και την αποστράγγισή της από τις θεμελιώδεις αρχές που – θεωρητικά – την διέπουν, οφείλουμε να την προασπίσουμε, τονίζοντας στους νέους, αρχικά, τη σημασία των ακρογωνιαίων λίθων της. Το δικαίωμα ψήφου και ταυτόχρονα η αναγκαιότητά της συνίστανται νευραλγικά ερείσματα της δημοκρατίας και, λαμβάνοντας υπόψη τα καλπάζοντα ποσοστά αποχής από τις εκλογικές διαδικασίες, εύλογα συμπεραίνεται πώς ένα αίτιο της εξασθενήσεώς της κρίνεται η αποχή από το δικαίωμα «του εκλέγειν».

Προκειμένου να υπάρξει άμβλυνση αυτού του φαινομένου κοινωνικής παθογένειας, η Ε.Ε. συμπραγμένη με τα εκάστοτε κράτη έχει καθήκον να τονίζει σε όλους τους πολίτες την αξία που κατέχει μία ψήφος και πως η υποτίμησή της όχι μόνο δεν πολιτικοποιεί το άτομο αλλά θίγει την αξιοπρέπειά του ως πολιτικό και κοινωνικό ον, ανοίγοντας εκόντας άκοντας τον δρόμο προς την οπισθοχώρηση και την στασιμότητα. Τέλος, ένα σπουδαίο μέρος του ποσοστού που απέχουν της ψηφοφορίας θεωρούν πως δεν θα τιμωρηθούν ουδόλως και γι’ αυτό πράττουν αναλόγως. Έτσι, η Ε.Ε. , αφού πρώτα βέβαια εκθρονίσει αυτή την αντίληψη και φροντίσει, ώστε οι άνθρωποι να μην πράττουν φοβούμενοι τις τιμωρίες, αλλά να ενεργούν γιατί πράγματι το πιστεύουν, οφείλει να εμφυσήσει στους πολίτες συνολικά την ταύτιση ανάγκης και επιθυμίας για την εκλογική διαδικασία».

***

Για την έκδοση του «Βήματος της Ευρώπης» συνεργάστηκαν οι εκπαιδευτικοί, οι μαθήτριες και οι μαθητές των εξής σχολείων:

  • Γενικό Λύκειο Ανατολής Ιωαννίνων
  • 2ο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Αθηνών
  • 2ο Επαγγελματικό Λύκειο Κοζάνης
  • 4ο Γενικό Λύκειο Ρόδου
  • 2ο Γενικό Λύκειο Ναυπλίου
  • Πρότυπο Γενικό Λύκειο Μυτιλήνης Πανεπιστημίου Αιγαίου
  • Μουσικό Λύκειο Σερρών
  • 1ο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Χαλκίδας
  • 1ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Λάρισας
  • 4ο Γενικό Λύκειο Κέρκυρας
  • 2ο Γενικό Λύκειο Κομοτηνής
  • 13ο Γενικό Λύκειο Πατρών
  • Εσπερινό Επαγγελματικό Λύκειο Πλατανιά Χανίων
  • Μουσικό Σχολείο Μυτιλήνης

Σχολεία που συμμετείχαν από άλλες χώρες της Ευρώπης

  • Ευρωπαϊκό Σχολείο Gladenbach (Γερμανία)
  • Revius Lyceum (Ολλανδία)
  • Λύκειο Tapiola (Φινλανδία)
  • Istituto Cartesio di Roma (Ιταλία)
  • Λύκειο Constantin Bratescu (Ρουμανία)
  • Επαγγελματικό Λύκειο des Terres Rouges (Γαλλία)
  • Λύκειο Saint Etienne Στρασβούργου (Γαλλία)
  • Polva Gymnasium (Εσθονία)

***

Οι εκπαιδευτικοί του 2ου Πρότυπου ΓΕΛ Αθηνών:

  • Μαρία-Ειρήνη Γούναρη,
  • Βασιλική Κοντογεωργάκου

Οι μαθητές και μαθήτριες:

  • Δημήτριος Κοντοπύργιας,
  • Ιωάννα Παρασκάκη, Χριστιάννα Σκαροπούλου,
  • Μυρτώ-Ευαγγελία Γραμματικού-Ρουσσέα,
  • Σταύρος Κοντός,
  • Αλέξανδρος Αγγελόπουλος,
  • Γιώργος Αλεξανδρόπουλος-Τσιλαλής (εθελοντής του Προγράμματος),
  • Ελένη Αποίκου (εθελόντρια του Προγράμματος),
  • Ηλίας Ποταμιάνος (εθελοντής του Προγράμματος),
  • Ελλάδιος-Σπυρίδων Βαλιάνος (εθελοντής του Προγράμματος),
  • Γεώργιος Κομνηνός (εθελοντής του Προγράμματος)

***

Οι εκπαιδευτικοί του 4ου ΓΕΛ Ρόδου:

  • Βροντάκη Αναστασία,
  • Φιλιππάκη Λίνα

Οι μαθητές και μαθήτριες:

  • Αμπελά Ευδοκία,
  • Βαλταδώρου Δέσποινα,
  • Γούδα Γεωργία,
  • Ζαμαντάκη Σελίν,
  • Θαρρενάκης Σάββας,
  • Καζάκης Γεώργιος,
  • Καλαεντζή Μαρία- Άννα,
  • Καραλάζου Βασιλική,
  • Καραπάνου Βικτώρια,
  • Καστρουνής Σταμάτης, Μαστροσαββάκη Άννα,
  • Μουστακοπούλου Βασιλική,
  • Ναθαναήλ Μαρίνα,
  • Ντοροσένκο Νικήτας,
  • Ντουραλή Ναρίν,
  • Παπαδόπουλος Κοσμάς,
  • Σαματακή Μιχαλίτσα,
  • Παπαδόπουλος Κοσμάς και
  • Χατζηπέτρος Άγγελος

***

Οι εκπαιδευτικοί του Γενικού Λυκείου Ανατολής Ιωαννίνων:

  • Ρίζου Μαρία,
  • Τρίμπου Γεωργία

Οι μαθητές και μαθήτριες:

  • Έξαρχος Αντώνιος,
  • Παπαθεμιστοκλέους Μαρία,
  • Μπρίκου Νεφέλη,
  • Σουσιοπούλου – Σιόντη Νεφέλη,
  • Δασκάλου Στέφανος,
  • Κούτλας Σπυρίδων,
  • Κωλέτσιου Μαρίνα,
  • Ζολώτα Μαρία,
  • Μπιτσούνη Λυδία,
  • Παππά Αικατερίνη,
  • Καρράς Δημήτριος,
  • Βασιλείου Παντελής,
  • Γεωργίου Ηλιάνα,
  • Καρανάσιου Γεωργία,
  • Τσιμπίκη Καλλίστη

***

Οι εκπαιδευτικοί του 1ου Πειραματικού Γενικού Λυκείου Λάρισας:

  • Δαλαμήτρα Στέλλα,
  • Καραλοπούλου Αθηνά

Οι μαθητές και μαθήτριες:

  • Αμμανίτη Ελίνα,
  • Βλάχου Άννα Μαρία,
  • Μακρή Βασιλική,
  • Μπαμπαλή Βασιλική,
  • Ζέγγου Αναστασία,
  • Κοτσάλης Γιώργος,
  • Πίσπα Νικολέτα,
  • Τσίνα Νάντια,
  • Μπατσίλα Δάφνη, Σ
  • ιουποτίνας Αλκιβιάδης,
  • Κοκκίνης Φίλιππος,
  • Νάνος,
  • Τίτος

***

Οι εκπαιδευτικοί του 13ου Λυκείου Πάτρας:

  • Δεσυνιωτη Ιωάννα, Δρίβας Γεώργιος.

Οι μαθητές και μαθήτριες:

  • Αλεξίου Νεφέλη,
  • Γκουντάνης Νικόλαος,
  • Ράγκος Ιωάννης,
  • Μαρτζακλη Μαρία,
  • Χρονοπούλου Μυρτώ,
  • Πλουμπη Χρύσα,
  • Μαυροειδή Φωτεινή,
  • Φωτοπούλου Βασιλεία,
  • Σταματάκος Παναγιώτης,
  • Σοιλεμεζιδη Καλλίστη,
  • Τσάμης Μάριος

***

Οι εκπαιδευτικοί του 2ου ΕΠΑΛ Κοζάνης:

  • Αριαδνη Θεοδωρίδου,
  • Ελένη Παπαγόρα

Οι μαθητές και μαθήτριες:

  • Δουγαλή Ιωαννα,
  • Σταθης Νικος,
  • Παπαθανασιου Νίκος,
  • Γκούντας Παύλος,
  • Αφεντουλίδου Δήμητρα,
  • Ρομπόλας Νίκος,
  • Μπιμπίρη Ολυμπιάδα

***

Οι εκπαιδευτικοί του Πρότυπου Γενικού Λυκείου Μυτιλήνης:

  • Σαράντου Ιουλία-Μαρίνα,
  • Αναγνώστου Ιωάννης

Οι μαθητές και μαθήτριες:

  • Κουγκούλιου Παρασκευή,
  • Βαμβούρη Ελένη-Μαρία,
  • Σωτηρχέλλη Μυρτώ-Βαρβάρα,
  • Τζιτζιρέλλης Εμμανουήλ,
  • Σαραντινός Μιχαήλ,
  • Λαμπούση Παναγιώτα,
  • Κατζάνης Παναγιώτης,
  • Ντίνος Γεράσιμος

***

Οι εκπαιδευτικοί του Μουσικού Σχολείου Μυτιλήνης:

  • Κατσαρού Αναστασία,
  • Μακρελλης Στέλιος.

Οι μαθητές και μαθήτριες:

  • Τσολάκη Λυδία,
  • Σάββας Φωτεινός,
  • Ελευθερίου Ελένη,
  • Τζίνη Ισμήνη,
  • Σπανιολας Σοφοκλής,
  • Ιωσηφελλης Φώτης,
  • Τσακίρη Δέσποινα,
  • Μαντατης Χαράλαμπος,
  • Παζιανος Κωνσταντίνος,
  • Βασιλείου Ιωάννης,
  • Τσοιλιν Φιλίπ,
  • Χατζημανωλακη Πωλίνα

***

Οι εκπαιδευτικοί του Εσπερινού ΕΠΑΛ Πλατανιά Χανίων:

  • Μαλανδρακη Μαρία,
  • Πούλιου Αλεξάνδρα

Οι μαθήτριες:

  • Κανάκη Κατερίνα,
  • Ντουντουλακη Ιφιγένεια.

***

Οι εκπαιδευτικοί του Μουσικού Σχολείου Σερρών:

  • Παλάζη Χρυσάνθη,
  • Γκένιου Θεοδώρα,
  • Κουκουλάς Ευστάθιος,
  • Παπαπαρασκευάς Νικόλαος,
  • Φλέγγα Ξάνθη,
  • Θρασυβουλίδη Σάντυ

Οι μαθητές και μαθήτριες:

  • Κιοσόγου Ευάγγελος,
  • Σκόδρα Βασιλική,
  • Καφεστίδου Νίκη,
  • Τατιάνα Μανώλη,
  • Τζαχείλη Κατερίνα,
  • Τζιμπίρη Αρετή,
  • Ντομπρομιρέσκου Δαυίδ,
  • Ράιλυ Δημήτρης,
  • Πιπερτζής Θωμάς,
  • Κοφόπουλος Βασίλης,
  • Σύρπα Κατερίνα,
  • Τσιακίρη Εύα

***

Οι εκπαιδευτικοί του 4ου Γενικού Λυκείου Κέρκυρας:

  • Πραβιτα Φωτεινή,
  • Βασιλάκη Μαρία

Οι μαθητές και μαθήτριες:

  • Αρτέμη Σταματίνα,
  • Δρακιδη Μαρία,
  • Δημακου Ειρήνη,
  • Γιαννιώτη Ειρήνη,
  • Γκερέκος Κωνσταντίνος,
  • Κατέχης Χαράλαμπος,
  • Θεοτόκης Μάρκος –Ερρικος,
  • Ζηνιατης Κωνσταντίνος,
  • Ανδριώτη Σπυριδούλα,
  • Λουκαναρη Μαριέττα,
  • Κορακιανίτης Αντώνης,
  • Κουρτέση Δήμητρα,
  • Κασση Αθηνά,
  • Αρμένη Σταματίνα,
  • Βαγγαλλατη Φωτεινή,
  • Παναρετου Μαρία