Ο Δίας μόλις ξεπέρασε τον Κρόνο σε αριθμό γνωστών φυσικών δορυφόρων.

Ωστόσο, o πόλεμος μεταξύ των «δύο γιγάντων» είναι συνεχώς σε εξέλιξη.

Σύμφωνα πάντως με τον τελευταίο απολογισμό, τα φεγγάρια του Δία αυξάνονται από τα 80 στα 92, αφήνοντας δεύτερο τον Κρόνο που περιτριγυρίζεται από 83 γνωστούς δορυφόρους.

Τα 12 νέα φεγγάρια του Δία ανακαλύφθηκαν πριν από το 2019, τώρα όμως αναγνωρίστηκαν επίσημα ως δορυφόροι από το Κέντρο Ελάσσονων Πλανητών της Διεθνούς Ένωσης Αστρονομίας.

Σύμφωνα με το Sky & Telescope, όλοι νέοι δορυφόροι είναι μικροί, με διάμετρο μερικών χιλιομέτρων. Κινούνται σε μεγάλη απόσταση από τον Δία και χρειάζονται περισσότερο από 340 ημέρες για να συμπληρώσουν μια περιφορά.

Μάλιστα 9 από τα νέα φεγγάρια κινούνται ανάποδα, στην αντίθετη κατεύθυνση από αυτή του πλανήτη και των περισσότερων δορυφόρων του.

Αυτό πιθανότατα σημαίνει ότι πρόκειται για αδέσποτους αστεροειδείς που παγιδεύτηκαν σε τροχιά γύρω από τον μεγαλύτερο πλανήτη του Ηλιακού Συστήματος.

Όπως εξηγεί ο αστρονόμος που ανακάλυψε τα περισσότερα νέα φεγάρια, ο Σκοτ Σέπαρντ από το Ινστιτούτο Επιστήμης Carnegie, όσο πιο κοντά βρίσκεται ένας μικρός δορυφόρος στον Δία, τόσο πιο δύσκολο είναι να παρατηρηθεί, καθώς χάνεται εύκολα στη λάμψη του φωτός που ανακλάται από τον ίδιο τον πλανήτη.

Επιπλέον, για να αναγνωριστεί ένα σώμα ως δορυφόρος πρέπει να συμπληρώνει τουλάχιστον μία περιφορά ώστε να προσδιοριστεί με βεβαιότητα ότι βρίσκεται πράγματι σε τροχιά.

Ο Κρόνος πάντως είναι πιθανό να πάρει και πάλι τα σκήπτρα, αφού πρόσφατη μελέτη υπολόγιζε ότι περιτριγυρίζεται από περισσότερα σώματα με διάμετρο άνω των 3 χιλιομέτρων, πολλά από τα οποία είναι θραύσματα αρχαίων συγκρούσεων.

Αν όλα αυτά τα αντικείμενα αναγνωριστούν ως φεγγάρια, ο Κρόνος θα επιστρέψει στην κορυφή.

Οι έρευνες συνεχίζονται.