Σε πένθος οι Ένοπλες Δυνάμεις αλλά και όλη η χώρα από την τραγική απώλεια του 31χρονου σμηναγού Στάθη Τσιτλακίδη και του 29χρονου υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα, κυβερνήτη και συγκυβερνήτη του μοιραίου F-4 Phantom το οποίο κατέπεσε το πρωί της Δευτέρας (30/1/23) στα ανοιχτά της Ανδραβίδας.

Οπως ανακοινώθηκε από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, σήμερα στις 10:30 το πρωί στον Ιερό Ναό Προφήτη Ηλία Τριπόλεως θα τελεστεί η εξόδιος ακολουθία για τον υποσμηναγό Μάριο-Μιχαήλ Τουρούτσικα, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου και του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ενώ η ταφή του θα πραγματοποιηθεί στο κοιμητήριο Αγίου Ιωάννη Πικερνίου.

Στην κηδεία θα παραστούν επίσης ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο υφυπουργός Νίκος Χαρδαλιάς, ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Κωνσταντίνος Φλώρος και ο αρχηγός ΓΕΑ Θεμιστοκλής Μπουρολιάς.

Αύριο, Παρασκευή θα γίνει η κηδεία του 31χρονου σμηναγού Στάθη Τσιτλακίδη στο Νευροκόπι. Την κυβέρνηση θα εκπροσωπήσει ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος.

Χθες, με ανακοίνωσή του το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, μετά την ανάλυση των ευρημάτων, επιβεβαίωσε το θάνατο του σμηναγού Στάθη Τσιτλακίδη, κυβερνήτη του μοιραίου F-4 Phantom.

«Ολοκληρώθηκαν οι επιχειρήσεις έρευνας – διάσωσης για τον εντοπισμό και του κυβερνήτη του αεροσκάφους F-4E Phantom II, Σμηναγού (Ι) Ευστάθιου Τσιτλακίδη. {…} Η συγκέντρωση και η ανάλυση των ευρημάτων, επιβεβαίωσαν τον θάνατό του».

Την ίδια ώρα αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα για το δυστύχημα που στοίχισε τη ζωή των δύο πιλότων της ελληνικής Αεροπορίας ενώ εξακολουθούν να ερενούνται οι αιτίες της συντριβής του F-4E Phantom.

Στις έρευνες για τα αίτια του δυστυχήματος, τα σενάρια είναι:

α) μηχανική βλάβη, β) ανθρώπινο λάθος, γ) τυχαίο γεγονός

Στο «μικροσκόπιο» των πραγματογνωμόνων, βρίσκονται «κασέτα» με εικόνα και  ήχο και οι καταθέσεις πιλότων.

Ωστόσο σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες όλα συνηγορούν στο γεγονός ότι η πτώση οφείλεται σε κάποιον ακραίο ελιγμό.

Βέβαια αξίζει να σημειωθεί πως η συγκεκριμένη άσκηση την οποία εκτελούσαν οι πιλότοι του μοιραίου Phantom είναι αρκετά απαιτητική, καθώς είναι άσκηση τακτικών ελιγμών και εκτελείται ελάχιστα πάνω την επιφάνεια της θάλασσας και συγκεκριμένα 100 μέτρα.

Οι ιπτάμενοι δεν μιλούν μέσω ασυρμάτου προκειμένου να μην εντοπιστούν, μιας και στα σενάρια της άσκησης περιλαμβάνεται και προσβολή θαλάσσιου στόχου.

Τι αναφέρουν οι πηγές της Πολεμικής Αεροπορίας για το δυστύχημα

Όπως αναφέρουν πηγές της Πολεμικής Αεροπορίας, πρόκειται για μία άσκηση που θέλει μεγάλη προσοχή, ενέχει κινδύνους και απαιτεί εγρήγορση και αφοσίωση κάθε δευτερόλεπτο. Δεν είναι η πιο επικίνδυνη αεροπορική εκπαιδευτική δραστηριότητα, όπως έχει ειπωθεί, είναι όμως «δύσκολη» μιας και το μαχητικό αναπτύσσει ταχύτητες που ξεπερνούν τα 800 χιλιόμετρα.

Τον σχηματισμό καθοδηγεί ο «Bravo 1», που είναι και ο επικεφαλής. Πετώντας πάντα λίγο πιο χαμηλά από τον «Bravo 2», τον κατευθύνει μεθοδικά μέσω ελιγμών και απότομων στροφών ώστε να αποφευχθεί ο εντοπισμός από εχθρικά ραντάρ.

Αυτό σημαίνει πως οι χειριστές σε τυχόν λάθος είχαν μόλις του πολύ 2  δευτερόλεπτα για να αντιδράσουν μέχρι το μαχητικό να φτάσει στην επιφάνεια της θάλασσας και προσκρούσει.

Μάλιστα σε φωτογραφία ντοκουμέντο που εξασφάλισε το κεντρικό δελτίο του Star φαίνεται ο χάρτης που κουβαλούν πάντα πάνω τους οι πιλότοι, με εναλλακτικά αεροδρόμια προσγείωσης και ο οποίος εντοπίστηκε ανάμεσα στα συντρίμμια του Φάντομ.

Πώς θα βγει το πόρισμα

Τα αίτια του δυστυχήματος θα καθοριστούν από το πόρισμα που θα συντάξουν οι εμπειρογνώμονες.

Σε πρώτη φάση θα ελεγχθεί αν επαρκούν τα ευρήματα από τα κομμάτια του αεροσκάφους που έχουν εντοπιστεί ώστε να μπορέσουν οι εμπειρογνώμονες να φτιάξουν το πόρισμα.

Διαφορετικά, θα προχωρήσουν στη δεύτερη φάση και θα πρέπει να περισυλλέξουν το αεροσκάφος, δηλαδή οι δύο κινητήρες και το μεγαλύτερο μέρος της ατράκτου.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του MEGA, το αεροσκάφος αφότου κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή κοντά στην Ανδραβίδα βρίσκεται σε βάθος 700-750 μέτρων, ωστόσο αν έχει «ταξιδέψει» από το σημείο που έπεσε μπορεί να έχει φτάσει και στα 1.000 μέτρα βάθος.

Αυτό σύμφωνα με όσα επισήμαιναν πηγές του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας καθιστά ανέφικτο να υπάρξει επιχείρηση ανέλκυσης του μαχητικού καθώς το κόστος είναι δυσβάσταχτο και όπως σημείωσαν «κοστίζει όσο περίπου ο στόλος των Phntom της Πολεμικής Αεροπορίας».