Τους μετανάστες, τους πρόσφυγες και όσους στέκονται αλληλέγγυοι βάζει στο στόχαστρό της η Μελόνι, επιχειρώντας μέσω ενός διατάγματος να δυσκολέψει κι άλλο την είσοδό τους στην Ιταλία. Η ιταλική κυβέρνηση ετοιμάζει νόμο που θα υποχρεώνει τα κράτη σημαίας των πλοίων των ΜΚΟ να αναλάβουν την ευθύνη και την φροντίδα των προσφύγων που διασώζονται στη Μεσόγειο.

Το εν λόγω διάταγμα που θα είναι έτοιμο σύμφωνα με τον υφυπουργό Εσωτερικών, Νίκολα Μολτένι, πριν το τέλος του έτους θα τιμωρεί τις ΜΚΟ που δεν θα τηρούν τους κανόνες που θα περιγράφονται σε αυτό, αναφέρει το Euractiv.

Τι προβλέπει ο νέος κώδικας και οι δυσκολίες εφαρμογής

Σύμφωνα με το Πρακτορείο ΑΝSA ο νέος κανονισμός αναφέρει ότι οι διασώστες θα πρέπει να ζητούν αμέσως από τους μετανάστες που επιβιβάζονται στο πλοίο να πουν σε ποια χώρα θέλουν να πάνε.

Μόλις φτάσουν σε ασφαλές λιμάνι και αποβιβαστούν, το κράτος σημαίας του πλοίου θα είναι τότε υπεύθυνο για την παραλαβή των μεταναστών και τη μεταφορά τους στον τελικό τους προορισμό.

Το σχέδιο αυτό προφανώς έχει δυσκολίες στην εφαρμογή του τόσο λόγω της Σύμβασης του Δουβλίνου που αναφέρει ότι το «πρώτο κράτος μέλος» στα σύνορα ή στο οποίο φθάνει ή βρίσκεται ο μετανάστης είναι αρμόδιο να εξετάσει την αίτηση ασύλου.

Ειδικότερα το Διεθνές Δίκαιο προβλέπει ότι το πλοίο με σημαία μιας χώρας αποτελεί την εδαφική της επέκταση. Ωστόσο, η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έχουν διευκρινίσει ότι η αρχή αυτή δεν μπορεί να νομιμοποιήσει την εφαρμογή του Δουβλίνου, εάν τα πλοία δεν είναι εξοπλισμένα για να διεξάγουν διαδικασίες ταυτοποίησης των μεταναστών και να τους επιτρέπουν να υποβάλουν αίτηση ασύλου.

Ως εκ τούτου, δεν είναι σαφές πώς μπορεί να εφαρμοστεί στην πράξη το διάταγμα που θέλει να εφαρμόσει η κυβέρνηση της Ιταλίας.

Η τιμωρία των ΜΚΟ

Επιπλέον, σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο κώδικας ορίζει ότι οι διασώστες, σε περίπτωση επεμβάσεων στις ειδικές διοικητικές περιοχές (SAR), πρέπει να ζητούν αμέσως λιμάνι αποβίβασης στο οποίο μπορούν να μεταβούν μετά τη διάσωση, αποφεύγοντας έτσι να παραμένουν ημέρες στη θάλασσα περιμένοντας τη διάσωση.

Στην πράξη, τα πλοία των ΜΚΟ ζητούν ήδη συστηματικά ένα ασφαλές λιμάνι αποβίβασης, αλλά, αντιμέτωπα με την άρνηση αρκετών συνοριακών κρατών, όπως η Ιταλία και η Μάλτα, αναγκάζονται να παραμείνουν στη θάλασσα.

Ο Μολτένι δήλωσε ότι όσοι παραβιάζουν τους κανόνες που υπαγορεύει ο κώδικας θα υποστούν διοικητικές κυρώσεις και, σε περίπτωση επανάληψης της παράβασης, κυρώσεις μέχρι και κατάσχεση του πλοίου από τις ιταλικές αρχές.

Το 2017, η ιταλική κυβέρνηση υπό τον Ματέο Ρέντσι (Ανανέωση) είχε ήδη υιοθετήσει έναν κώδικα δεοντολογίας 13 σημείων για τις ΜΚΟ. Οι οργανώσεις Save the Children, Migrant offshore aid station (Moas), Proactiva Open Arms, Sos Mediterranée, Médecins Sans Frontières υπέγραψαν το έγγραφο αποδεχόμενοι τους κανόνες του.

Ο κώδικας που προτείνει η κυβέρνηση Μελόνι θα μπορούσε να εμπνευστεί από τον κώδικα του 2017. Ωστόσο, οι κανόνες που πρόκειται να εισαχθούν «προέρχονται από διεθνείς συμβάσεις», διευκρίνισε ο Μολτένι.

Υπεράσπιση εθνικών συμφερόντων η κλειστή είσοδος σε μετανάστες

Στην τελετή για την 10η επέτειο των Αδελφών της Ιταλίας, του ακροδεξιού κόμματος του οποίου η Τζόρτζια Μελόνι είναι πρόεδρος, η πρωθυπουργός τόνισε ότι το θέμα της μετανάστευσης βρίσκεται στην ατζέντα της Ευρώπης χάρη στην Ιταλία.

«Η Ιταλία σταμάτησε να αποδέχεται με νωθρότητα κάτι απαράδεκτο και σήκωσε το κεφάλι της: το αποτέλεσμα είναι ότι θα μιλήσουμε για το πρόβλημα», δήλωσε το Σάββατο η Μελόνι. «Τώρα ξεκινάμε από την υπεράσπιση των εθνικών μας συμφερόντων», κατέληξε.