Μπορεί κάθε λεπτομέρεια της λειτουργίας του αυτοκινήτου μας να έχει σημασία τόσο για την οδηγική μας εμπειρία όσο και για την ασφάλειά μας, όμως όλοι ξέρουμε καλά ότι μια βλάβη στα φρένα είναι από τα πιο επικίνδυνα πράγματα που μπορούν να μας συμβούν στο δρόμο. Για αυτό πρέπει να δίνουμε σημασία και στην παραμικρή διαφορά στον τρόπο που ανταποκρίνονται στις πιέσεις μας: Ένα πολύ σκληρό πεντάλ είναι εξίσου ανησυχητικό με ένα πολύ μαλακό και κάθε καινούργιος ήχος θα πρέπει να μας προβληματίσει.

Σε περίπτωση που οι ενδείξεις παραπέμπουν σε φθορά ή βλάβη, η αντικατάσταση των τακακίων ή των υγρών με τα κατάλληλα, ποιοτικά ανταλλακτικά αποτελεί μονόδρομο. Τι πρέπει να προσέχουμε, λοιπόν, για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο;

Ξεκινώντας από τα βασικά

Κατά μέσο όρο, τα τακάκια του αυτοκινήτου χρειάζονται αλλαγή κάθε 20.000 – 40.000 χιλιόμετρα, ενώ το υγρό φρένων θέλει συντήρηση κάθε δύο με τρία χρόνια. Όμως ένας πιο «επιθετικός» οδηγός μπορεί να φθείρει τα τακάκια του ακόμη και πριν τα 15.000 χιλιόμετρα. Σε κάθε περίπτωση, άπαξ και ανάψει η σχετική λυχνία, έχετε στη διάθεσή σας μόλις 3.000 χιλιόμετρα για την αναγκαία αντικατάσταση.

Πρέπει να αλλάξετε άμεσα τα τακάκια του αυτοκινήτου σας, αν…

  • Κάθε φορά που πιέζετε το πεντάλ του φρένου ακούτε έναν τσιριχτό ήχο ή έναν θόρυβο έντονης τριβής.
  • Αισθάνεστε κάποια δόνηση στο πεντάλ ή στο τιμόνι – παραπέμπει σε έντονη τριβή.
  • Αντιλαμβάνεστε ότι το πεντάλ του φρένου είναι σε χαμηλότερη θέση από ό,τι συνήθως.
  • Παρατηρείτε έντονη μαύρη σκόνη στις ζάντες του αυτοκινήτου σας, κυρίως στις μπροστινές.
  • Τα φρένα σας αποδίδουν χειρότερα από ό,τι συνήθως.

Ακόμη, πάντως, και αν τα «τερτίπια» που σας κάνουν τα φρένα σας δεν εμπίπτουν στις παραπάνω κατηγορίες, είναι απολύτως απαραίτητο να γίνει μια εκτίμηση της κατάστασής τους. Κάθε αστοχία τους μπορεί να φέρει πολύ δυσάρεστα αποτελέσματα.

Τα υγρά φρένων σας χρειάζονται αλλαγή …

Ας ξεκινήσουμε από το γιατί: Τα υγρά φρένων, με τη χρήση τους, απορροφούν υγρασία. Σταδιακά, το νερό συσσωρεύεται στα υγρά, μειώνοντας την ποιότητα του συστήματος πέδησης. Σε τι βαθμό; Μέχρι να μην έχετε φρένα.

Πόσο καιρό παίρνει για να συμβεί κάτι τέτοιο; Τυπικά, τα υγρά φρένων χρειάζονται αλλαγή κάθε 30-40 χιλιάδες χιλιόμετρα σύμφωνα με τους κατασκευαστές, ενώ το εγχειρίδιο του κάθε αυτοκινήτου περιλαμβάνει πιο συγκεκριμένες οδηγίες για το εκάστοτε μοντέλο.

Για να είστε σίγουροι ότι τα υγρά φρένων του αυτοκινήτου σας παραμένουν σε ασφαλή επίπεδα, αρκεί να κάνετε τα παρακάτω απλά βήματα:

1) Παρκάρετε σε επίπεδο έδαφος, τραβήξτε χειρόφρενο και στη συνέχεια ανεβάστε το καπό του αυτοκινήτου και ασφαλίστε το σε ανοιχτή θέση.

2) Εντοπίστε το ρεζερβουάρ και σιγουρευτείτε ότι η στάθμη βρίσκεται μεταξύ των ενδείξεων Min και Max. Δώστε σημασία και στο χρώμα του: Το υγρό φρένων παραμένει κατάλληλο για χρήση μόνο αν έχει μια ελαφριά χρυσοκαστανή απόχρωση.

Σε περίπτωση που το υγρό φρένων έχει φτάσει κάτω από το Min, είναι καλή στιγμή να απευθυνθείτε σε κάποιο μηχανικό, αφού το πρόβλημα μπορεί να ξεκινά από φθαρμένα τακάκια ή κάποια διαρροή στο υδραυλικό σύστημα.

Πηγές πληροφοριών: 
Πληροφορίες για τακάκια φρένων θα βρείτε στο antallaktikaonline.gr
Πληροφορίες για το υγρό φρένων θα βρειτε στο autotriti.gr