Το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου θα ξεκινήσει η σταδιακή ένταξη στα δρομολόγια των ΜΜΜ της Αθήνας των 300 λεωφορείων που εξασφάλισε μέσω leasingτο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ο χρόνος μετρά ήδη αντίστροφα για την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων, από τη στιγμή που το Ελεγκτικό Συνέδριο έδωσε το «πράσινο φως» για να προχωρήσει ο διαγωνισμός.

«Δεν λέμε ότι είναι όλα τέλεια στις αστικές συγκοινωνίες γιατί δεν είναι. Το αναγνωρίζουμε. Έχουμε επίγνωση της κατάστασης, κάθε μέρα από πάνω είμαστε και κάνουμε διαχείριση κρίσης. Δεν δέχομαι με τίποτα όμως και την κακόπιστη κριτική ότι δήθεν δεν έχει γίνει τίποτα. Ιδίως μάλιστα από όσους όταν ήταν κυβέρνηση, επί 4,5 χρόνια δεν πήραν ούτε ένα λεωφορείο, δεν έκαναν ούτε μία πρόσληψη», σημειώνει ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.

Ειδικότερα, με την ανάκληση, στις 23 Μαρτίου 2021, από το Ελεγκτικό Συνέδριο της πράξη του ΣΤ κλιμακίου του, με την οποία είχε προσωρινά «παγώσει» ο διαγωνισμός για τα 300 λεωφορεία με leasing, άνοιξε ο δρόμος για τη δεύτερη φάση ενίσχυσης του στόλου της ΟΣΥ.

«Αγκάθι» για τη διαδικασία είχε αποδεχθεί η μη πρόβλεψη για την παρουσίαση λεωφορείων με ανοιγοκλειόμενα παράθυρα στα προσπέκτους που συνόδευαν τις προσφορές των ενδιαφερομένων για τον διαγωνισμό. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ήταν έτοιμο για τον διαγωνισμό από τον περασμένο Νοέμβριο.

Όπως είχε ενημερώσει η ΟΣΥ, με ανακοίνωσή τής, στις 23 Φεβρουαρίου, οπότε και κατέθεσε αίτηση ανάκλησης στο Ελεγκτικό Συνέδριο, «η παρουσίαση ενός οχήματος σε μια διαφημιστική μπροσούρα δεν εμφανίζει το όχημα που θα παραδοθεί αλλά αυτό που είναι κατά τον αρχικό χρόνο παραγωγής». Τελικά, το Ελεγκτικό Συνέδριο απεφάνθη ότι οριστικά ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με τις συμβάσεις και μπορεί να προχωρήσει η υπογραφή τους.

Παράλληλα, λοιπόν προχωρούν οι διαδικασίες για τη μετατροπή των παραθύρων και τις πινακίδες των οχημάτων, ώστε τα πρώτα 40-50 λεωφορεία να βγουν τις επόμενες 10 ημέρες στους δρόμους της Αθήνας. Τα 300 λεωφορεία με leasing θα ενισχύσουν 16 συγκεκριμένες γραμμές, όπου παρουσιάζονται προβλήματα, όπως το 040.

Η πρώτη φάση ενίσχυσης του στόλου της ΟΣΥ ολοκληρώθηκε το περασμένο φθινόπωρο με την ένταξη 200 οχημάτων σε σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ. Η δεύτερη γίνεται πραγματικότητα εντός Απριλίου μέσω leasing, όμως η πιο ουσιαστική κίνηση ανανέωσης έχει ήδη ανάψει μηχανές. Πρόκειται για τον διαγωνισμό για την προμήθεια 800 νέων λεωφορείων, για τον οποίο ξεκίνησε ήδη η ανοιχτή δημόσια διαβούλευση. Εντός του έτους, θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση για την προμήθεια ακόμη 500 λεωφορείων.

H διαβούλευση για την πρώτη φάση αφορά διεθνή ανοικτό ηλεκτρονικό δημόσιο διαγωνισμό συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 372 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) για την προμήθεια:

–       200 αστικών λεωφορείων 12m υβριδικής τεχνολογίας EURO VI,

–       200 αστικών λεωφορείων 12m συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNGEURO VI,

–       100 αρθρωτών αστικών λεωφορείων 18m συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNGEURO VΙ και

–       300 αστικών ηλεκτρικών λεωφορείων 12m και των παρελκόμενων αυτών (φορτιστών βραδείας φόρτισης)

Προχωρά η ένταξη των νέων εργαζόμενων

Όσον αφορά στο μέτωπο της ενίσχυσης του ανθρώπινου δυναμικού των αστικών συγκοινωνιών, ολοκληρώνεται η εκπαίδευση των356 νέων οδηγών και 56 τεχνικών της ΟΣΥ. Σημειώνεται ότι επί 13 χρόνια δεν έχει γίνει ούτε μια πρόσληψη στην ΟΣΥ, ενώ για το μετρό χρειάστηκαν 11 χρόνια.

Την Παρασκευή, 26 Μαρτίου 2021, η ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. υποδέχθηκε τους πρώτους από τους συνολικά 177 διοριστέους υπαλλήλους, για τους οποίους ξεκίνησε η διαδικασία υπογραφής των συμβάσεων εργασίας, που αναμένεται σύντομα να ολοκληρωθεί για όλους. Οι νέοι εργαζόμενοι πρόκειται να ενισχύσουν τις σταθερές συγκοινωνίες με κρίσιμες ειδικότητες (οδηγοί συρμών, τεχνικό προσωπικό) και η εκπαίδευσή τους θα ξεκινήσει άμεσα.

200% αύξηση στις δαπάνες συντήρησης

Τα προηγούμενα χρόνια η έλλειψη ανταλλακτικών ήταν μια από τις μεγαλύτερες μάστιγες για τις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας. Με τα λεωφορεία να έχουν μέσο όρο ηλικίας πια 18-19 έτη, η απαξίωση ήταν αναπόφευκτη. Ως αποτέλεσμα της αποεπένδυσης, που συνόδευσε την οικονομική κρίση, πολλά οχήματα χρησιμοποιήθηκαν σαν δεξαμενές ανταλλακτικών για να βγαίνουν άλλα οχήματα στους δρόμους.

Η προσπάθεια ανάταξης που έχει γίνει από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, έχει βγάλει στους δρόμους της Αθήνας, όσα οχήματα ήταν δυνατόν να επισκευαστούν με όρους αφάλειας για τους επιβάτες. Οι δαπάνες συντήρησης των οχημάτων έχουν αυξηθεί κατά 200% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019, όταν επί της προηγούμενης διακυβέρνησης οι αγορές ανταλλακτικών για τον στόλο της ΟΣΥ είχαν μειωθεί κατά 26,63%, σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό.