Επιστροφή της επιβατικής κίνησης σε οριακά επίπεδα φέρνει το δεύτερο lockdown για τα ελληνικά αεροδρόμια και τους αερομεταφορείς.

Την ανάγκη για την υιοθέτηση επιτέλους από την Ευρώπη, αλλά και σε διεθνές επίπεδο, ενός ενιαίου πρωτοκόλλου για τα αεροπορικά ταξίδια επεσήμαναν οι συμμετέχοντες στο virtual event της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) με θέμα «Leading Greece into a New Aviation Reality».

Τα ελπιδοφόρα νέα στο πεδίο του εμβολίου για την Covid-19 δημιουργούν βεβαίως αισιοδοξία, όμως κανείς δεν αναμένει η κατάσταση να επιστρέψει εντός του 2021 στην προ πανδημίας κανονικότητα. Η διαχείριση της κατάστασης στο μεσοδιάστημα είναι αυτή που θα κρίνει την επιβίωση των επιχειρήσεων του κλάδου, αλλά και την ανάκαμψη του τουρισμού και των αερομεταφορών γενικότερα.

Όπως επισήμανε κατά τη διάρκεια της διαδικτυακής εκδήλωσης, ο πρόεδρος της AEGEAN, Ευτύχιος Βασιλάκης, αντιμετωπίζοντας για δεύτερη φορά μέσα σε ένα οκτάμηνο την πτώση της δραστηριότητας σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, αυτό που θα πρέπει να αλλάξει το 2021 είναι να ανακτηθεί μια δυνατότητα πρόβλεψης για τα ταξίδια. Αυτό δεν μπορεί παρά να γίνει με τον καθορισμό ενιαίου πρωτοκόλλου για τις πτήσεις, το οποίο και θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να κάνουν σχεδιασμό για την επόμενη χρονιά. Ουσιαστικά, το ενιαίο πρωτόκολλο (που η ΕΕ δεν πέτυχε στο προηγούμενο lockdown), με τον καθιέρωση, για παράδειγμα, τεστ πριν την πτήση, θα περιορίσει τους υπόλοιπους περιορισμούς και παράλληλα θα βοηθήσει στην ανάκτηση εμπιστοσύνης στο αεροπορικό ταξίδι.

«Η δυνατότητα σχεδιασμού είναι το κρίσιμο στοιχείο σε αυτή τη δεύτερη φάση για όλο τον τουριστικό κλάδο, προφανώς σε ένα τελείως διαφορετικό περιβάλλον από πριν, που θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να διαχειριστούν την κρίση που θα πάρει χρόνο για να ξεπεραστεί, μέχρι το εμβόλιο να αλλάξει τις συνθήκες» είπε χαρακτηριστικά. Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη από το 2021 να μπουν ξανά στο παιχνίδι οι ΗΠΑ και η Ασία, καθώς ο τουρισμός δεν μπορεί να στηριχθεί μόνο τοπικά ή περιφερειακά, εντός της Ευρώπης.

Τόνισε τέλος, ότι πέρα από τα μέτρα για τη στήριξη της εργασίας και των εργαζομένων, αλλά και την ελάφρυνση των επιχειρήσεων με τις αναβολές φορολογικών υποχρεώσεων, είναι απαραίτητο η ελληνική κυβέρνηση να επιμείνει στην προσπάθεια βελτίωσης των υποδομών της χώρας, αλλά κυρίως του ρυθμιστικού πλαισίου των αερομεταφορών, όχι μόνο σε νομοθετικό επίπεδο, αλλά και στην εφαρμογή.

Γ. Παράσχης: Ανάγκη στήριξης της ρευστότητας των αεροδρομίων

«Σε αυτή την κρίση δεν υπάρχουν νικητές, παρά μόνο χαμένοι» ανέφερε κατά την τοποθέτησή του ο διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), δίνοντας το περίγραμμα για την κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Ειδικότερα, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», που είναι και πάλι αντιμέτωπο με οριακή κίνηση για τους δυο τελευταίους μήνες του 2020, έχει μέχρι σήμερα σημειώσει πτώση 66%, βγάζοντας όμως εκτός τους πρώτους δύο εξαιρετικά θετικούς μήνες του 2020, αυτή κινείται πάνω από 77%, κατά τι καλύτερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Όπως επισήμανε, έχοντας εξαρχής δύο προτεραιότητες, τη συνέχεια στη λειτουργία του αεροδρομίου και την υγεία του προσωπικού και των επιβατών, το αεροδρόμιο της Αθήνας στην πορεία για λειτουργική και οικονομική επιβίωση, έχει αξιοποιήσει τα προγράμματα στήριξης της ελληνικής κυβέρνησης μεταξύ των οποίων το ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ για όλο το προσωπικό κι έχει περιορίσει κατά 50% το λειτουργικό κόστος από τον περασμένο Απρίλιο σε σχέση με το 2019.

Επιπλέον, έχει εξασφαλίσει κεφάλαια από την αγορά, χωρίς τη στήριξη της κυβέρνησης σε αυτό το επίπεδο, προκειμένου να ενισχύσει τη ρευστότητά του για να επιβιώσει στο διάστημα 2020-2021. Κλείνοντας, επισήμανε ότι τα μέτρα αυτά δεν επαρκούν και τα αεροδρόμια θα χρειαστούν στήριξη στο πεδίο της αποζημίωσης απωλειών ή άλλης μορφής κρατικής ενίσχυσης.