«Κοσμοσυρροή υπήρχε μόνο στα μπαρ», λένε ο Μίχαελ και η Βέρα Μάχαν. Το πρωί της Δευτέρας αποβιβάστηκαν στο Αμβούργο μετά από τριήμερη κρουαζιέρα στη Βόρεια Θάλασσα, εν μέσω πανδημίας και με αυστηρούς υγειονομικούς κανόνες. Σύμφωνα με τον Μίχαελ, τη Βέρα και τον μικρό του γιο Χούγκο, καθόλη τη διάρκεια του ταξιδιού είχαν την εντύπωση ότι οι περισσότεροι επιβάτες είχαν πάει σε ημερήσια εκδρομή. Τόσο άδειο ήταν το κρουαζιερόπλοιο, λένε στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων DPA. Υπογραμμίζουν ωστόσο ότι αισθάνονταν στο σκάφος πιο ασφαλείς από ό,τι στο σουπερμάρκετ.

Το κρουαζιερόπλοιο “Mein Schiff 2” ταξίδεψε λόγω της πανδημίας με μόλις 1.500 αντί για 2.900 επιβάτες, δεν έδεσε πουθενά και επέστρεψε μετά από τρεις μέρες, όπως είχε προγραμματιστεί, στο λιμάνι του Αμβούργου.

Οι υγειονομικοί κανόνες στο κρουαζιερόπλοιο ήταν ιδιαίτερα αυστηροί. «Κάθε πρωί μεταξύ 08:30 πμ και 11:30 πμ, όλοι ανεξαιρέτως οι επιβάτες σχημάτιζαν ουρές μπροστά σε ειδική αίθουσα για να ελεγχθεί η θερμοκρασία τους», λέει η Φριντερίκε Γκρενεμάιερ υπεύθυνη επικοινωνίας της Tui Cruises: «Η διαδικασία ήταν πολύ απλή. Έμπαινες στην αίθουσα, έλεγες τον αριθμό του δωματίου σου, σου μετρούσαν τη θερμοκρασία και μετά έβγαινες πάλι έξω». Σε περίπτωση που δεν εμφανίζονταν όλοι οι επιβάτες, γινόταν αναγγελία από τα μεγάφωνα του κρουαζιερόπλοιου με θερμή παράκληση να έρθουν στην ειδική αίθουσα για ένα σύντομο έλεγχο διάρκειας λίγων λεπτών.

Φαγητό αλά καρτ, αναγκαστικά

H οικογένεια Μάχαν ασθανόταν ασφαλής H οικογένεια Μάχαν ασθανόταν ασφαλής

Εννοείται ότι πολύ πριν επιβιβαστούν στο κρουαζιερόπλοιο μετρήθηκε η θερμοκρασία όλων των επιβατών και απάντησαν σε ερωτηματολόγιο σχετικά με την υγεία τους. Τα μέλη του πληρώματος ήταν υποχρεωμένα να φορούν κατά της διάρκεια του τριήμερου ταξιδιού προστατευτική μάσκα, διαφορετικά έπρεπε να τηρούν απόσταση από τους άλλους επιβάτες τουλάχιστον 1,50 μέτρο. Στα εστιατόρια με μπουφέ, οι επιβάτες δεν είχαν πρόσβαση, όπως συνέβαινε συνήθως στο παρελθόν, στα φαγητά. Έκαναν τις επιλογές τους και το προσωπικό σέρβιρε το φαγητό στο τραπέζι. «Ούτως ή άλλως δεν είναι και τόσο ωραίο οι επιβάτες να έχουν ανακατέψει τα πάντα με πιρούνες και κουτάλες πριν εμφανιστούν οι υπόλοιποι επιβάτες με το πιάτο τους στο μπουφέ», τονίζει η Κλάουντια Βιλγκερότ, η οποία πήρε μέρος στην κρουαζιέρα με τη φίλη της Ντέρτε.

«Υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης», πιστεύουν η Γκαμπριέλε Στρόχοφ και η κόρη της Γιούλια και αναφέρονται στην οργάνωση κατά τη διάρκεια της άφιξης και της επιβίβασης των επιβατών στο κρουαζιερόπλοιο. Λένε ότι την ημέρα αναχώρησης οι επιβάτες περίμεναν τέσσερεις ώρες στον ήλιο υπό 30 βαθμούς Κελσίου μέχρι να μπορέσουν να ανέβουν στο σκάφος. «Είδα πολλούς ηλικιωμένους να περιμένουν μέσα στον καυτό ήλιο», λέει η Γκαμπριέλε Στρόχοφ και προτείνει στην Tui Cruises να τοποθετήσει στην αποβάθρα μεγάλες σκηνές, τουαλέτες και αυτόματα μηχανήματα για την αγορά αναψυκτικών.

Την ώρα που η Tui Cruises αποπειράται την επιστροφή στη κανονικότητα, η ανταγωνίστρια εταιρία Aida Cruises ανέβαλε, κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, την επιστροφή της στις θάλασσες. Μερικές μέρες νωρίτερα είχαν βρεθεί θετικά στον κορωνοϊό 11 μέλη πληρώματος σε σκάφος της.

Λιγότεροι επιβάτες, ίδια κόστη

Τι θα γινόταν να παρουσιάζονταν νέα κρούσματα στα κρουαζιερόπλοια;Τι θα γινόταν να παρουσιάζονταν νέα κρούσματα στα κρουαζιερόπλοια;

Ο έλληνας καθηγητής Θαλάσσιου Τουρισμού στο γερμανικό πανεπιστήμιο Μπρεμερχάφεν και ειδικός σε ζητήματα γύρω από την κρουαζιέρα Αλέξης Παπαθανάσης εκτιμά ότι η δέσμη υγειονομικών μέτρων των εφοπλιστικών εταιριών δεν είναι βιώσιμη. Μιλώντας πρόσφατα στο περιοδικό Der Spiegel δήλωσε ότι δεν είναι βέβαιος αν οι εταιρίες έχουν εξετάσει όλα τα πιθανά σενάρια. Τι θα γινόταν, διερωτάται, αν παρουσιάζονταν, για ακόμα φορά κρούσματα κορωνοϊού σε ένα κρουαζιερόπλοιο.

Oι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα δεν κάνουν τζίρο μόνο με τον αριθμό επιβατών, αλλά και με τη γαστρονομία, τα καταστήματα και όλες τις άλλες υπηρεσίες που προσφέρονται στο στο κρουαζιερόπλοιο. Εύλογο ο τζίρος να είναι πολύ μικρότερος, όταν στο κρουαζιερόπλοιο δεν επιβαίνουν ούτε οι μισοί επιβάτες.  Οι δαπάνες όμως είναι παρόμοιες ως εάν το πλοίο να ήταν γεμάτο επιβάτες, ακόμα και εάν το προσωπικό και τα τρόφιμα είναι πολύ λιγότερα.

Τάιλαν Γκέκαλπ, dpa

Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος