• Αναζήτηση

Juke: Ιαπωνικό εξτρέμ

Το Juke θα μείνει στην ιστορία ως το μοντέλο που καθιέρωσε την κατηγορία των compact crossovers. Ο κυρίαρχος λόγος όμως που το κατάφερε αυτό βρίσκεται στη σχεδίασή του, την οποία η δεύτερη γενιά του φρόντισε να «διαιωνίσει»

Πριν από την εμφάνιση της πρώτης γενιάς τουJuke ως έκδοσης παραγωγής το 2010, η Nissan είχε παρουσιάσει στην έκθεση της Γενεύης το 2009 ένα παράξενο πρωτότυπο ονόματι Qazana, το οποίο συνδύαζε στοιχεία πολλών διαφορετικών τάσεων και «κόσμων».

Υπερδιογκωμένοι θόλοι, χαμηλή οροφή, έντονες πτυχώσεις και ακμές που εναλλάσσονταν με πλούσιες καμπύλες σε ένα συνολικό αισθητικό αποτέλεσμα που έμελλε να αποτελέσει ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα design αυτοκινήτων των τελευταίων πολλών ετών. Λίγοι γνωρίζουν ότι το σχεδιαστικό μοτίβο όπου βασίστηκε η σιλουέτα του Qazana και μετέπειτα του Juke έλκει την καταγωγή του από το μπουκάλι της Coca-Cola και υπήρξε πολύ δημοφιλές στην αυτοκινητοβιομηχανία τη δεκαετία του ’60 αλλά και χρησιμοποιήθηκε εντόνως στον σχεδιασμό μαχητικών αεροσκαφών.

Πριν από περίπου έναν χρόνο και για την ακρίβεια τον Σεπτέμβριο του 2019, το Juke υποδέχθηκε τη δεύτερη γενιά του, η οποία, όπως προδίδει μια ματιά στις επιφάνειές του, φρόντισε να ενισχύσει τις σχεδιαστικές αρετές της πρώτης γενιάς του, διορθώνοντας παράλληλα τις όποιες ελλείψεις του παρελθόντος, όπως π.χ. ο χώρος του πορτμπαγκάζ (αυξήθηκε σε 422 λίτρα), η ευρυχωρία του αλλά και ορισμένες κρίσιμες λεπτομέρειες οι οποίες, κατά γενική ομολογία,φρόντισαν να του δώσουν μια πιο upmarket αίσθηση που συνάδει με την εξωτική του σχεδίαση που δείχνει να «πατά» σε πολλές διαφορετικές ηπείρους και σχεδιαστικούς κώδικες.

Η​ έμπνευση

Για την ακρίβεια, παρά την ιαπωνική καταγωγή του, το Juke αποτελεί κατ’ ουσίαν «παιδί» ευρωπαίων σχεδιαστών καθώς τόσο η πρώτη όσο και η δεύτερη γενιά του σμιλεύτηκαν στο σχεδιαστικό κέντρο της Nissan στο Λονδίνο. Επίσης, προτού υπεισέλθουμε στις λεπτομέρειες της σχεδιαστικής προσωπικότητας του νέου Juke, θα άξιζε ίσως ένα λεπτό σκέψης προκειμένου να αντιληφθούμε το πόσο δεδομένους θεωρούμε τους σχεδιαστικούς συνδυασμούςενός τελικού προϊόντος όπως ένα αυτοκίνητο. Πρόκειται ωστόσο για μια «σταθερά» η οποία προκύπτει μόνο εκ των υστέρων και απαιτεί ώρες επί ωρών στα σχεδιαστήρια προκειμένου να διέπεται από τη λειτουργική και τη σχεδιαστική φυσικότητα που οι καταναλωτές παίρνουμε ως δεδομένη.

Οπως παρατηρεί η Lesley Busby, η οποία είναι υπεύθυνη για το οπτικό αποτέλεσμα του νέου Juke σε όρους χρωμάτων, υφών, μοτίβων και συνδυασμών, εντός και εκτός:«Η προσδοκία του κοινού για design αξιώσεων έχει ενισχυθεί πολύ με τον χρόνο.

Με τη διάδοση της έννοιας της ψηφιακής πλατφόρμας, ο κόσμος βρίσκεται κυριολεκτικά στις άκρες των δακτύλων των ανθρώπων. Είναι περισσότερο από ποτέ συντονισμένοι με τις νέες τάσεις. Ιδίως με το νέο Juke μπορούμε να προσφέρουμε στους πελάτες μας νέα επίπεδα εξατομίκευσης με τα ανάλογα επίπεδα ποιότητας. Και αυτό είναι εξαιρετικό για εμάς».

Το ιαπωνικό μοντέλο προσφέρει 21 δυνατούς συνδυασμούς εξατομίκευσης, τους οποίους έχει επιμεληθεί χρωματικά η Lesley Busby, η οποία εργάζεται επί 26 έτη στο σχεδιαστικό κέντρο της Nissan στο Λονδίνο και ήταν συνυπεύθυνη και για την πρώτη γενιά του Juke. Αυτό που επίσης ίσως δεν αντιλαμβάνεται κάποιος για στελέχη όπως η L. Busby είναι ότι εκτός από τις χρωματικές επιλογές και τη διαμόρφωση των συνδυασμών, καλούνται να επιλέξουν και τις ονομασίες για το καθετί από αυτά, με βάση τον χαρακτήρα του κάθε μοντέλου.

Το «κλειδί» της έμπνευσης για όλα τα παραπάνω βρίσκεται στο περιβάλλον που ζουν οι σχεδιαστές.

Οπως αναφέρει η Carine Giachetti, fashion designer και μέλος της ομάδας σχεδίασης του Juke: «Το ευρωπαϊκό κέντρο σχεδιασμού της Nissan βρίσκεται στην καρδιά του Λονδίνου. Αυτό σημαίνει ότι περιβαλλόμαστε από πολλά αρχιτεκτονήματα, είτε παλιά είτε νέα, σε τέλεια αντίθεση, τα οποία συνδυάζονται με τη σύγχρονη τέχνη και τις τελευταίες εξελίξεις στη μόδα. Η ομορφιά της δουλειάς μας έγκειται στο γεγονός ότι μπορούμε να αντλήσουμε έμπνευση από τόσο πολλούς τόπους και ανθρώπους. Για το νέο Juke δεν συνεργαστήκαμε μόνο με το τεχνικό κέντρο της Nissan στην Ευρώπη και τους συνεργάτες μας στην Ιαπωνία, αλλά επηρεαστήκαμε και από την εξαιρετικά ζωντανή και συνεχώς εξελισσόμενη καλλιτεχνική σκηνή του Λονδίνου».

Και αυτό μάλλον κρίνεται αυταπόδεικτο στην περίπτωση του Juke που και στη δεύτερη γενιά του αν μη τι άλλο καταφέρνει να σε κάνει να γυρίσεις το βλέμμα σου και να αποφασίσεις… «to love or hate it», όπως ήταν η συνήθης επωδός όσων προσπάθησαν κατά καιρούς να σχολιάσουν την αισθητική του.

Autohub
Σίβυλλα
Helios Kiosk