Ηπιότεροι τόνοι και «παράθυρο» συζήτησης αναζητώνται γύρω από τις εξελίξεις για τον οδικό άξονα Πατρών-Πύργου, όπως διαφάνηκε εχθές σε συνάντηση με δημοσιογράφους του διευθύνοντος συμβούλου της GD Infrastutture στην Ελλάδα, κ. Λευτέρη Τριβουλίδη. Οι επιστολές που εστάλησαν το τελευταίο διάστημα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με την τελευταία να φτάνει σε σκληρούς προσωπικούς χαρακτηρισμούς, πάγωσαν τις δυνατότητες επικοινωνίας.

Αιτία η απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Αχ. Καραμανλή να αλλάξει τον σχεδιασμό υλοποίησης του έργου, προκρίνοντας την επανένταξή του στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού. Όπως ο ίδιος επισήμανε από την ανάληψη κιόλας των καθηκόντων του, θέτοντας την υλοποίηση του έργου ως πρώτη προτεραιότητα, η κατάτμηση του άξονα σε 8 εργολαβίες οδηγεί το έργο σε αδιέξοδο. Εξέλιξη που βρίσκει αντίθετη την εταιρεία, η οποία έχει αναλάβει σε συνεργασία με τη Μηχανική της οικογένειας Εμφιετζόγλου, δύο εκ των οκτώ εργολαβιών.

Το «κλειδί» βεβαίως για το μέλλον του οδικού άξονα, συνολικού μήκους 75 χλμ., βρίσκεται στα χέρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η συμφωνία με τους μετόχους της Ολυμπίας Οδού, που βρίσκεται στην τελική ευθεία, με την απροθυμία της Hochtief να ρίξει κεφάλαια στην ελληνική αγορά να παραμένει, θα τεθεί στην κρίση της Κομισιόν. Σύμφωνα με πληροφορίες, προβλέπονται συμβολή των ιδιωτών της τάξεως των 80 εκατ. ευρώ (περί το 30% του προϋπολογισμού), αλλά και αποζημιώσεις για τους αναδόχους των υπογεγραμμένων συμβάσεων.

Έτοιμη να κυνηγήσει το έργο η GD Infrastutture

Αυτό που φαίνεται πως δεν θα αποφευχθεί σε αυτή την περίπτωση είναι η δικαστική οδός. Η GD Infrastutture δηλώνει έτοιμη να κυνηγήσει το έργο στην ελληνική και την ευρωπαϊκή Δικαιοσύνη.

Σχολιάζοντας την επανένταξη του έργου στην Ολυμπία Οδό, ο κ. Τριβουλίδης έκανε λόγο για μια καθυστέρηση που θα διακινδυνεύσει την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση του έργου, φτάνοντας με ιδανικούς ρυθμούς -ασυνήθιστους για τα ελληνικά δεδομένα- τουλάχιστον μέχρι τα μέσα του 2021 για την έναρξη των εργασιών. Γεγονός που σημαίνει ότι χάνεται το ορόσημο του 2023 για την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση του έργου.

Ξεκαθαρίζοντας ότι η εταιρεία επιθυμεί και μπορεί να εκτελέσει τις δύο εργολαβίες, ανέφερε ότι έχει ζητηθεί συνάντηση με τον Υπουργό προκειμένου να βρεθεί κοινός τόπος, αλλά μέχρι στιγμής το αίτημα παραμένει αναπάντητο.

Όσον αφορά τα βήματα που απαιτούνται, η απόφαση για να προχωρήσει η πρόταση της «επιστροφής» του έργου στην Ολυμπία Οδό αναμένεται περίπου στο εξάμηνο. Εν συνεχεία, θα πρέπει να ανακληθεί η απόφαση αποκοπής του έργου από την αρχική σύμβαση της Ολυμπίας Οδού, να γίνει τροποποίηση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης που απαιτεί την έγκριση της Βουλής και να κατατεθεί στις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές φάκελος μεγάλου έργου για την έγκριση της χρηματοδότησης.

Μια κόντρα…«προσωπική»

Η σύγκρουση του ιδρυτή και προέδρου της Μηχανικής, κ. Πρόδρομου Εμφιετζόγλου με τον Υπουργό κ. Κώστα Καραμανλή την περασμένη εβδομάδα έφτασε στα άκρα. Με επιστολή του ο επικεφαλής της κατασκευαστικής εταιρείας επιτέθηκε στον υπουργό με πρωτοφανείς προσωπικούς χαρακτηρισμούς.

Η νεότερη επιστολή, καθώς έχουν προηγηθεί και άλλες, ήρθε μετά την τοποθέτηση του Υπουργού στη Βουλή, ως απάντηση σε βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΙΝΑΛ. Αποδίδοντας υποκρισία στη σημερινή αντιπολίτευση, ο υπουργός αναφέρθηκε σε εργολάβους που «κρύβονται πίσω από ιταλικές εταιρείες που δεν υπάρχουν». Κάνοντας λόγο μάλιστα για ευθύνη της προηγούμενης κυβέρνησης για τις καθυστερήσεις στο έργο, κατέληξε με τη φράση «Εμείς Καλογρίτσες της δεξιάς δεν θα δεχθούμε».

Στην συνάντηση με τους δημοσιογράφους, ο εκπρόσωπος της GD Infrastutture επιχείρησε να διαχωρίσει την «προσωπική» κόντρα του ισχυρού άνδρα της Μηχανικής από τα επιχειρήματα της εταιρείας σχετικά με την κατασκευή του άξονα Πάτρας-Πύργου. Όπως επισημάνθηκε, στόχος της GD Infrastutture είναι να εκτελέσει τις συμβάσεις που της έχουν ανατεθεί, δεδομένου ότι ήδη προχωρά στις εργασίες στα δύο εργοτάξια που διαθέτει, παρά την αναστολή πληρωμών.

Το Ψαθόπυργος-Ρίο «οδηγεί» τα μεγέθη της GD Infrastutture

Επιχειρώντας να ξεθολώσει το τοπίο γύρω από την ιταλική GD Infrastutture, η οποία διεκδικεί έργα στην Ελλάδα με τη συνεργασία της Μηχανικής, μετά από δημοσιεύματα σχετικά με την οικονομική της επάρκεια, ο κ. Τριβουλίδης μίλησε για μια εταιρεία που με την ίδρυσή της έλαβε ως προίκα έργα συνολικής αξίας 500 εκατ. ευρώ.

Όπως είπε, η εταιρεία ιδρύθηκε το 2013, μετά την απόσχιση του κατασκευαστικού κλάδου του ιταλικού Ομίλου Gitto, του οποίου σήμερα ο κύριος κατασκευαστικός όγκος βρίσκεται στη Νιγηρία. Η εταιρεία συμμετοχών (holding) στην οποία υπάγεται έχει έδρα στην Ελβετία.

Το πρώτο έργο που πήρε στη χώρα μας η GD Infrastutture είναι η κατασκευή έργων υποδομής της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων στην περιοχή Ψαθόπυργος-Ρίο, συμβατικού προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση με την ΕΡΓΟΣΕ υπογράφηκε, μετά από διετείς δικαστικές διαμάχες, τον Αύγουστο του 2017 και ο συμβατικός χρόνος ολοκλήρωσης των έργων ανέρχεται σε 36 μήνες. Το ποσοστό έκπτωσης που έδωσε η ιταλική εταιρεία ανήλθε σε 45,2%.

Μάλιστα, όπως φαίνεται από τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας, το έργο εκτόξευσε τα μεγέθη της εταιρείας για το 2018. Τα έσοδα ανήλθαν σε 34,7 εκατ. ευρώ, εκ των οποίών 34,1 εκατ. ευρώ προήλθαν από την εν λόγω σύμβαση. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 259.400 ευρώ από 25.700 ευρώ το 2017, ενώ τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 122.500 ευρώ έναντι 16.300 ευρώ το 2017. Τα ίδια κεφάλαια ανέρχονται σε 625.900 ευρώ.