Με ανάμεικτα συναισθήματα υποδέχτηκαν οι χρήστες του Facebook την είδηση ότι η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης εξετάζει το ενδεχόμενο να μην προβάλλει πλέον δημόσια τον αριθμό των likes στις αναρτήσεις τους.
Από τη μια πλευρά υπάρχουν χρήστες που έχουν κτίσει ολόκληρες καριέρες πάνω στον αριθμό των likes και όπως ήταν αναμενόμενο δεν είναι καθόλου ενθουσιασμένοι με τις αλλαγές που σχεδιάζει η πλατφόρμα.
Από την άλλη δεν είναι λίγοι όσοι υποδέχτηκαν με ανακούφιση την είδηση καθώς υποστηρίζουν ότι τον τελευταίο καιρό το Facebook είχε εξελιχτεί σε μια «δικτατορία» των likes, όπου προβάλλονταν μόνο όσες αναρτήσεις είχαν πολλά likes, ασχέτως με το περιεχόμενο τους, ενώ όσοι χρήστες είχαν μικρό αριθμό φίλων και ως εκ τούτου λίγα likes αισθάνονταν ότι ήσαν ουσιαστικά «αόρατοι» στην πλατφόρμα.
Να σημειωθεί ότι το Instagram που ανήκει στο Facebook έχει ήδη εφαρμόσει την πολιτική απόκρυψης των likes στις αναρτήσεις των χρηστών σε χώρες όπως η Αυστραλία, η Βραζιλία, ο Καναδάς, η Ιρλανδία, η Ιταλία και η Νέα Ζηλανδία.
Σύμφωνα με εκπροσώπους του Facebook οι χρήστες θα μπορούν οι ίδιοι να δουν πόσα likes έχουν συγκεντρώσει οι αναρτήσεις τους, αλλά οι υπόλοιποι χρήστες δεν θα μπορούν.
Η αλλαγές αυτές, όταν και εφόσον τελικά εφαρμοστούν θα μπορούσαν να μειώσουν σε σημαντικό βαθμό την πίεση που νοιωθουν οι χρήστες να κερδίσουν την επιδοκιμασία του κοινού, με αποτέλεσμα να μεταφερθεί η προσοχή περισσότερο στο ίδιο το περιεχόμενο της ανάρτησης και λιγότερο στο πόσο δημοφιλής είναι.
Με την τεράστια εξάπλωση που έχουν πάρει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και με τον πρωταγωνιστικό ρόλο που παίζουν στην καθημερινότητα των χρηστών το κυνήγι τον likes έχει εξελιχθεί σε μια χρονοβόρα και ψυχοφθόρα διαδικασία, ιδιαίτερα για τα νέα παιδιά που δεν μπορούν να καταλάβουν πόσο ασήμαντα είναι μεγέθη όπως ο αριθμός των likes σε μια ανάρτηση.
Σε ακραίες περιπτώσεις ορισμένοι χρήστες δεν διστάζουν να προβούν ακόμα και σε επικίνδυνες ή παράνομες δραστηριότητες προκειμένου να συγκεντρώσουν περισσότερα likes.
Σύμφωνα με σχετικές μελέτες η εμφάνιση των likes έχει επιφέρει μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική διάσταση στα κοινωνικά δίκτυα με πιθανές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των χρηστών.
Μια έρευνα που έγινε το 2017 στο Ηνωμένο Βασίλειο διαπίστωσε ότι, από όλες τις μεγάλες πλατφόρμες κοινωνικών μέσων, το Instagram είχε τη χειρότερη επίδραση στην ψυχική υγεία των νέων. Η ενασχόληση για περισσότερες από δυο ώρες την ημέρα με τα κοινωνικά μέσα έχει άμεση σχέση με αυξημένα ποσοστά άγχους, κατάθλιψης και κακού ύπνου, ανέφερε η έκθεση.
Εν τω μεταξύ, το 2016 μελέτη του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Λος Άντζελας (UCLA) κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι έφηβοι επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τον αριθμό των likes σε μια ανάρτηση και είναι πιο πιθανό να συμμετάσχουν σε ενα πόστ αν πολλοί άλλοι άνθρωποι έχουν ήδη πατήσει το like.
«Το κουμπί του like μετασχηματίζει και διαστρεβλώνει την ανθρώπινη ανάγκη για αναγνώριση της προσωπικής αξίας σε μια ακόρεστη επιθυμία για ακόμα περισσότερα likes», αναφέρεται στη μελέτη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Twitter είχε δοκιμάσει πειραματικά την απόκρυψη των likes, αλλά διαπίστωσε ότι οι χρήστες της πλατφόρμας δεν ενδιαφέρονταν ιδιαίτερα για tweets που δεν συνοδεύονται από ορατά στοιχεία για τη δημοτικότητα τους.
 
«Οταν αφαιρείς αυτούς τους δείκτες οι άνθρωποι συμμετέχουν λιγότερο» δήλωσε πριν από λίγο καιρό εκπρόσωπος του Twitter.
Όπως ήταν αναμενόμενο η είδηση για τις επικείμενες αλλαγές στο Facebook ανησύχησαν περισσότερο του influancers, αυτή τη σύγχρονη μάστιγα οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η απόκρυψη των στατιστικών στοιχείων δημοτικότητας των αναρτήσεων τους θα τους στερήσει τη δυνατότητα να προβάλλουν και να προωθούν προϊόντα και υπηρεσίες.
«Και τώρα τι θα κάνουμε χωρίς τα likes» διερωτώνται.