Η μελέτη του μικροβιώματος του εντέρου αποδεικνύεται ολοένα και πιο υποσχόμενη. Σε πρόσφατη δημοσίευσή τους στην επιστημονική επιθεώρηση «Nature Medicine» ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Λουβέν του Βελγίου χορήγησαν το βακτήριο Akkermansia muciniphila σε εθελοντές που έπασχαν από παχυσαρκία και βρήκαν πως η χορήγησή του βελτίωσε την τιμή των δεικτών που οδηγούν στην εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Χάπια βακτηρίων

Σε προηγούμενες έρευνές τους σε ποντίκια οι ερευνητές είχαν διαπιστώσει πως η δράση του βακτηρίου A. muciniphila έχει ευεργετικά αποτελέσματα στα πειραματόζωα, περιορίζοντας τόσο την παχυσαρκία όσο και τον διαβήτη τύπου 2. Το βακτήριο αυτό εντοπίζεται σε μεγάλη ποσότητα στο ανθρώπινο έντερο. Διευρύνοντας τις έρευνές τους, οι επιστήμονες διαπίστωσαν πως όταν χορηγούνταν σε ποντίκια αδρανοποιημένοι μικροοργανισμοί αυτού του είδους, ο κίνδυνος εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων μειωνόταν. Η επιτυχία των συγκεκριμένων πειραμάτων τούς οδήγησε στη σκέψη να προχωρήσουν σε μία κλινική μελέτη, χορηγώντας τέτοια βακτήρια σε ανθρώπους με πρόβλημα παχυσαρκίας ώστε να μελετήσουν την επίδραση στον οργανισμό τους. Αφού βεβαιώθηκαν για την ασφάλεια της χορήγησης των μικροοργανισμών στον άνθρωπο, επέλεξαν εθελοντές που εμφάνιζαν τόσο αντίσταση στην ινσουλίνη, που αποτελεί προάγγελο του διαβήτη τύπου 2, όσο και μεταβολικό σύνδρομο –  και οι δύο καταστάσεις αυξάνουν τον κίνδυνο για εμφάνιση καρδιαγγειακών παθήσεων. Οι εθελοντές χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες: η πρώτη αποτελείτο από αυτούς στους οποίους χορηγήθηκε εικονικό φάρμακο (placebo), η δεύτερη από αυτούς στους οποίους χορηγήθηκαν βακτήρια  A. muciniphila και τέλος η τελευταία ομάδα απαρτιζόταν από άτομα στα οποία χορηγήθηκαν αδρανοποιημένα στελέχη βακτηρίων του ίδιου είδους. Οι συμμετέχοντες συνέχισαν κανονικά τις διατροφικές συνήθειες που είχαν πριν από τη συμμετοχή τους στο πείραμα, ενώ λάμβαναν το μείγμα βακτηρίων ως συμπλήρωμα διατροφής για τρεις μήνες.

Μεγάλη η σημασία της έρευνας

Τα αποτελέσματα ήταν πολύ ενθαρρυντικά: Στην ομάδα εθελοντών που λάμβαναν τα αδρανοποιημένα στελέχη βακτηρίων φάνηκε να μπαίνει «φρένο» στην επιδείνωση της υγείας τους ως προς την αντίσταση στην ινσουλίνη και τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακού νοσήματος. Πολύ καλή ένδειξη αποτέλεσε και η πτώση των δεικτών φλεγμονής στο ήπαρ, ενώ τα επίπεδα της χοληστερόλης τους εμφάνισαν μείωση. Στην ομάδα που έλαβε τα «πραγματικά» βακτήρια εμφανίστηκε παρόμοια μείωση των δεικτών φλεγμονής, αν και σε πολύ μικρότερο βαθμό. Αντιθέτως, η υγεία των εθελοντών που συμμετείχαν στην ομάδα στην οποία χορηγούνταν εικονικά φάρμακα συνέχισε να επιδεινώνεται, όπως έδειξαν οι δείκτες για την αντίσταση στην ινσουλίνη και τα επίπεδα χοληστερόλης.

Η σημασία της μελέτης είναι μεγάλη, αφού σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) ένας στους τρεις ανθρώπους παγκοσμίως είναι υπέρβαρος και αντιμετωπίζει υψηλό κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων. Μεγάλο πλεονέκτημα της νέας μελέτης είναι επίσης το ότι προτείνει έναν εύκολο τρόπο χορήγησης βακτηρίων σε μορφή συμπληρώματος διατροφής. Οπως σημειώνουν οι ερευνητές, τα συμπληρώματα διατροφής διαφέρουν από τα προβιοτικά, αφού τα δεύτερα αναφέρονται σε ζωντανούς μικροοργανισμούς που χορηγούνται στους ασθενείς. Ωστόσο, οι ερευνητές τονίζουν στην ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου της Λουβέν ότι τα αποτελέσματά τους θα πρέπει να επαληθευτούν σε μεγαλύτερο αριθμό ανθρώπων για να θεωρηθεί πως είναι στατιστικά σημαντικά.