Τις ελλείψεις εξειδικευμένου προσωπικού -και συγκεκριμένα μπάτλερ- λόγω ελλιπούς ενδιαφέροντος, επιμορφωτικών προγραμμάτων και επενδύσεων που λειτουργούν ως τροχοπέδη για την ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα και την προσέλκυση τουριστών με παχιά πορτοφόλια στη χώρα μας αναδεικνύει ρεπορτάζ του Bloomberg.

Όπως αναφέρει το πρακτορείο η μήκους 70 χιλιομέτρων ακτογραμμή της Αθηναϊκής Ριβιέρας, με τα γαλάζια νερά, τα ρομαντικά ηλιοβασιλέματα και την εκπληκτική θέα στον Σαρωνικό Κόλπο, που θα έπρεπε να αποτελεί πόλο έλξης για τους πλούσιους του κόσμου «διαθέτει ελάχιστα μόνον πολυτελή ξενοδοχεία, που ακόμη κι εκείνα δυσκολεύονται να βρουν το εκπαιδευμένο προσωπικό που χρειάζονται για να ικανοποιήσουν τις ιδιοτροπίες των πλούσιων επισκεπτών. Δεν αποτελεί, ως εκ τούτου, το ότι αποφεύγουν την περιοχή τουρίστες με βαθιές τσέπες -μια χαμένη ευκαιρία για μια χώρα που αντλεί το 20% του ΑΕΠ της από τη βιομηχανία του τουρισμού».

«Βαρίδια» για τον ελληνικό τουρισμό η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού και επενδύσεων

Σύμφωνα με τη Χαρά Κοβούση, διευθύντρια της Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων στην Ανάβυσσο, «υπάρχει στην Ελλάδα έλλειψη επιμορφωτικών προγραμμάτων για την εκπαίδευση ανθρώπων προκειμένου να εργαστούν ως μπάτλερ σε πολυτελείς βίλες, να παρέχουν υπηρεσίες θαλασσοθεραπείας ή να εργάζονται πάνω σε γιοτ, πράγματα για τα οποία υπάρχει ζήτηση από πλούσιους τουρίστες». Το πρακτορείο σημειώνει ότι οι Έλληνες περιφρονούν τέτοιες δουλειές μολονότι τα ταξίδια κι ο τουρισμός παρέχουν έσοδα, άμεσα και έμμεσα στο ένα τρίτο του πληθυσμού της χώρας, κάπου 3,8 εκ. μολονότι η ανεργία στην Ελλάδα είναι η υψηλότερη στην Ευρωζώνη. «Η ελληνική κοινωνία εξακολουθεί να θεωρεί τα τουριστικά επαγγέλματα ως Β΄ κατηγορίας», λέει η κ. Κοβούση, προσθέτοντας ότι υπάρχουν μόνο περίπου 450 φοιτητές στη σχολή της τη ΣΤΕΑΝ (Σχολή Τουριστικής Εκπαίδευσης Αναβύσσου), η οποία έχει διαμορφωθεί ως κρουαζιερόπλοιο, μπορεί για εκπαιδευτικούς λόγους να μετατραπεί και σε ξενοδοχείο και προετοιμάζει τους φοιτούντες για κάθε είδους δουλειά, όπως σεφ, οικονόμους, μπάρμεν, ρεσεψιονίστ και σερβιτόρους.

Oι ελλείψεις προσωπικού και επαρκών επενδύσεων εμποδίζουν τον κλάδο του τουρισμού να εκμεταλλευτεί πλήρως τα φυσικά πλεονεκτήματα του ήλιου και της άμμου σε μια χώρα με περίπου 6.000 νησιά διάσπαρτα στο Αιγαίο και το Ιόνιο. Η αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων είναι καθοριστικής σημασίας, καθώς η Ελλάδα προσπαθεί να αναδυθεί από μια δεκαετή χρηματοπιστωτική κρίση, που συρρίκνωσε κατά ένα τέταρτο την οικονομία της και άφησε στο χαμηλότερο σημείο της άνεργο το 27% του εργατικού δυναμικού», επισημαίνει το Bloomberg, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα βρίσκεται στη 18η θέση μεταξύ των χωρών με τα μεγαλύτερα κέρδη στις δαπάνες αλλοδαπών επισκεπτών την τελευταία επταετία, πίσω από ανταγωνίστριες χώρες όπως η Ισπανία (5η θέση), η Τουρκία (9η), η Πορτογαλία (11η) και η Ιταλία (12η), βάσει των στοιχείων του Παγκόσμιου Οργανισμού Ταξιδιού και Τουρισμού (WTCC). « Οι επενδύσεις της Ελλάδας στη βιομηχανία του τουρισμού έχουν αυξηθεί βραδύτερα (3,6% τον περασμένο χρόνο) σε σχέση με τους παγκόσμιους ανταγωνιστές της, φέρνοντάς την στην 120ή θέση μεταξύ 185 χωρών, σύμφωνα πάντα με το WTCC.

Ζητούνται επενδύσεις 5-6 δισ. ευρώ

Όπως υπογραμμίζει ο Στέλιος Κουτσιβίτης, CEO της Astir Palace Vouliagmeni, η οποία εκμεταλλεύεται το ξενοδοχείο Four Seasons Astir Palace στην Αθήνα -ένα από τα 19 καλύτερα ξενοδοχεία στον κόσμο, όπως σημειώνει και το Forbes-, η ελληνική τουριστική βιομηχανία θα χρειαστεί τα επόμενα 4-5 χρόνια κάπου 5 έως 6 δισεκατομμύρια ευρώ σε επενδύσεις.

Σημειώνει ότι τα μεγάλα έργα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σημαντικές εισροές ξένων επενδύσεων και προσθέτει ότι η αύξηση του αριθμού των τουριστών με παχιά πορτοφόλια -που αντιπροσωπεύουν σήμερα το 2% του συνόλου των επισκεπτών- στο 5% θα μπορούσε να διπλασιάσει τα έσοδα της χώρας από τον κλάδο του τουρισμού.

Το Bloomberg θυμίζει ότι «το Astir Palace Vouliagmeni έχει ιστορία μισού αιώνα στη φιλοξενία επισκεπτών πολυτελείας στην Ελλάδα, όπως ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζίμι Κάρτερ, ο Φρανκ Σινάτρα και ο Αριστοτέλης Ωνάσης. Το 2016 εξαγοράστηκε από το Jermyn Street Real Estate Fund IV LP, που ανήκει στους κρατικούς επενδυτικούς βραχίονες του Κουβέιτ και του Αμπού Ντάμπι, τον όμιλο Dogus της Τουρκίας και άλλους.»

«Η Ελλάδα πρέπει να προσελκύσει διεθνείς φίρμες πολυτελείας»

«Εκείνο που μετρά είναι η ποιότητα, όχι η ποσότητα», λέει στο πρακτορείο ο Μίλτος Καμπουρίδης, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Dolphin Capital Investors, κατασκευάστριας πολυτελών θερέτρων ως επί το πλείστον στη Μεσόγειο, σημειώνοντας ότι η Ελλάδα θα πρέπει να προσελκύσει διεθνείς φίρμες πολυτελείας “αφού είναι η ασύγκριτη η άμεση και έμμεση διαφήμιση που κάνουν σε μια χώρα”. Η εταιρεία του έχει ολοκληρώσει την κατασκευή δύο πολυτελών θερέτρων στην Ελλάδα, το Amanzoe και το Nikki Beach Resort & Spa στην Πελοπόννησο, και φέτος χτίζει άλλα δύο, το One & Only Kea Island και το Kilada Hills Golf Resort με γήπεδο γκολφ με 18 τρύπες, με μία συνολική επένδυση περίπου 750 εκατομμυρίων ευρώ.

Αλλά και ο Δημήτρης Χανδρής, μέλος του συμβουλίου του ξενοδοχειακού Ομίλου Χανδρή, που λάνσαρε πέρυσι το Athens Marriott Hotel στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, συμφωνεί στην ανάγκη προσέλκυσης στην Ελλάδα διεθνών φιρμών πολυτελείας, που «έχουν πολύ πιστούς ακόλουθους μεταξύ των πλουσιότερων από όλους τους τουρίστες: τους Αμερικανούς». Κι όπως λέει:«έχουμε δει μεγάλη διαφορά στο είδος πελατών που προσελκύουμε».

Τα μεγάλα έργα στην Αθηναϊκή Ριβιέρα

Σύμφωνα με το Bloomberg η ανάπτυξη μεγάλων έργων στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, όπως το πρώην αεροδρόμιο στο Ελληνικό, «αναμένεται να αναμορφώσει την ακτογραμμή και να προσελκύσει διεθνή brands ξενοδοχείων.

Το έργο στο Ελληνικό έχει καθυστερήσει από τότε που η έκταση – υπερδιπλάσια του Σέντραλ Παρκ της Νέας Υόρκης – πωλήθηκε στην ελληνική εταιρεία Lamda Development το 2014. Η κατασκευή αναμένεται να ξεκινήσει τελικά, όταν η κυβέρνηση επιλέξει έναν πλειοδότη για να λειτουργήσει ένα καζίνο στην περιοχή.

Όλες αυτές οι νέες επενδύσεις θα ενισχύσουν τη ζήτηση για εξειδικευμένο προσωπικό. Οι πλούσιοι ταξιδιώτες είναι απαιτητικοί και συχνά προβάλλουν απαιτήσεις της τελευταίας στιγμής, όπως για σωματοφύλακες, σοφέρ, καμαριέρες, μπάτλερ, λιμουζίνες, πολυτελή αυτοκίνητα, υπηρεσίες ελικοπτέρων και γιοτ για να εξερευνήσουν τα ελληνικά νησιά, είπε ο Απόστολος Γελαδάρης, διευθυντής του Royal Myconian Hotel & Thalasso Spa Center, ενός εκ των δέκα πολυτελών ξενοδοχείων της Myconian Collection στο νησί της Μυκόνου. Κι όπως είπε: “μολονότι η εικόνα που αποκτά ο πελάτης για το ξενοδοχείο καθορίζεται από τον θυρωρό, την καμαριέρα ή τον μπάρμαν, ο μπάτλερ είναι η άμεση σύνδεση για να γνωρίζει κανείς τι θέλει ο πελάτης και να το κάνει αμέσως με μια πρακτική προσέγγιση”».