Με ελάχιστες φωτεινές εξαιρέσεις, το ελληνικό τηλεοπτικό τοπίο θυμίζει τον μυθικό πύργο της Βαβυλώνος που έμεινε ημιτελής γιατί οι κτήτορές του δεν μπόρεσαν να συνεννοηθούν, σε μια κοινή κατανοητή σε όλους γλώσσα. Έκτοτε και μεταφορικά η λέξη Βαβυλωνία, ισοδυναμεί με τη σύγχυση, την ασυνεννοησία, την παραπλάνηση και όλα τα δεινά της ασυναρτησίας…

Το μόνο «ελαφρυντικό», στην απαράδεκτη εικόνα της σημερινής τηλεόρασης, είναι η οικονομική κρίση που ξεκίνησε το 2010 και συνεχίζεται μέχρι σήμερα με απελπιστικά ανοδικές τάσεις. Έτσι, η διαφήμιση αντικατέστησε σε μεγάλη αναλογία ή και παραχάραξε την πραγματική έννοια της ενημέρωσης, της επιμόρφωσης και της ψυχαγωγίας.

Ακόμη και στα μεγίστης τηλεθέασης τηλεοπτικά κανάλια, η ευθύνη έναντι του τηλεθεάμονος κοινού και του άλλοτε προσεγμένου και μελετημένου προγράμματος, έχουν βάναυσα αντικατασταθεί ή …εμπλουτισθεί στις ενημερωτικές εκπομπές, από άγαρμπα εμβόλιμα διαφημιστικά σποτ, που όχι μόνον διακόπτουν τη φυσιολογική ροή της ειδησεογραφίας, αλλά κυριολεκτικά κολλάνε στον τοίχο τους τηλεθεατές-ακροατές.

Το πιο αποκαρδιωτικό φαινόμενο στην εικόνα προϊούσας αποσύνθεσης και διάλυσης ενός σοβαρού και υπεύθυνου τηλεοπτικού σχεδιασμού, το παρατηρούμε, στις βασικές μία έως δύο ημερήσιες ειδησεογραφικές εκπομπές (στις ζώνες 13.00-14.00 μ.μ. και 19.30-21.00 το βράδι).

Περιφρονούν τον τηλεθεατή

Ακριβώς σ’ αυτές τις ζώνες και μάλιστα όταν μεταδίδονται συνταρακτικά νέα, πέφτουν χωρίς καμιά προειδοποίηση (π.χ. η ένδειξη «διαφήμιση») στην οθόνη μας σποτ, για αεροπορικές εκδρομές σε ευρωπαϊκές πόλεις και μάλιστα με τη διεύθυνση και τα τηλέφωνα των διαφημιζόμενων γραφείων τουρισμού. Και αυτό σημαίνει περιφρόνηση και υποτίμηση της νοημοσύνης κάθε έμφρονος ανθρώπου.

Υπάρχουν όμως και τα χειρότερα όπως:

* Σε ραδιοτηλεοπτικά ειδησεογραφικά-ενημερωτικά προγράμματα και καταμεσίς, στη μετάδοση σοβαρών ειδήσεων, τα ανοήτως εμβόλιμα διαφημιστικά σποτ συμπληρώνονται και επαυξάνονται με διαφημιστικά… «συμπληρώματα» από τους ίδιους τους παρουσιαστές των ειδήσεων.

* Προτάσεις από τους ίδιους τους παρουσιαστές, προς τους ραδιοτηλεοπτικούς λήπτες, να μετάσχουν σε κληρώσεις για δωρεάν φιλοξενία σε ξενοδοχεία με προγεύματα και γεύματα, κατά τρόπον που εξισώνονται οι συντάκτες και παρουσιαστές ειδήσεων με κοινούς διαφημιστές, αλλοτριώνοντας έτσι το ρόλο του πραγματικού παρουσιαστή ειδήσεων.

Περιττό να υπενθυμίσουμε ότι όλες οι παραπάνω εκτροπές σπανίως-σπανιότατα απασχολούν το ΕΣΡ, δίνοντας έτσι την εντύπωση, ότι ένας κατ’ εξοχήν υπεύθυνος φορέας, συστηματικά περί άλλα τυρβάζει…