Την κατάργηση της αυτόφωρης διαδικασίας  για τα αδικήματα που τελούνται δια του Τύπου προωθεί με νομοσχέδιο που κατέθεσε τη Δευτέρα στη Βουλή, ο υπουργός Δικαιοσύνης Μιχάλης Καλογήρου ικανοποιώντας  πάγιο αίτημα των δημοσιογραφικών ενώσεων.

Με το νομοσχέδιο καταργείται η  αυτόφωρη διαδικασία  στα δια του Τύπου τελούμενα αδικήματα της εξύβρισης, δυσφήμισης και συκοφαντικής δυσφήμισης.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η προτεινόμενη ρύθμιση εκφράζει τη βούληση του νομοθέτη, η διαδικασία της αυτόφωρης εκδίκασης των πλημμελημάτων να εφαρμόζεται ακριβώς εκεί όπου προσήκει. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται η επιβάρυνση της δικαστικής λειτουργίας και των υπηρεσιών που εμπλέκονται με τη σύλληψη και προσαγωγή του κατηγορούμενου στον εισαγγελέα ώστε να επικεντρώνονται στην αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της βαρύτερης μορφής εγκληματικότητας. Ο στόχος αυτός μπορεί να ικανοποιηθεί σε σημαντικό βαθμό με την παρούσα νομοθετική πρόβλεψη με την οποία εισάγεται ρητά ως για ορισμένα εγκλήματα που θεωρούνται κατά κανόνα χαμηλής απαξίας, είτε λόγω της απειλούμενης εναντίον τους ποινής, είτε επειδή το προσβαλλόμενο με αυτά έννομο αγαθό είναι ιδιαίτερα ελαστικό, είτε λόγω της μη ύπαρξης ιδιαίτερων στοιχείων κοινωνικοηθικής απαξίας που εκφράζονται από τον συγκεκριμένο τρόπο τέλεσής τους.

Ενσωματώνεται το τεκμήριο της αθωότητας

Το σχέδιο νόμου αναμένεται να συζητηθεί, καθώς διαμορφώνει νέα πραγματικότητα σε πλείστους όσους τομείς της Δικαιοσύνης.

Μεταξύ άλλων ενσωματώνει σημαντική οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σχετικά με το τεκμήριο αθωότητας. Αναγνωρίζεται, με άλλα λόγια, ρητά στον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας το τεκμήριο αθωότητας στους υπόπτους και τους κατηγορούμενους, προβλέπεται δηλαδή το δικαίωμά του υπόπτου ή κατηγορουμένου να ασκήσει αγωγή αποζημίωσης προς αποκατάσταση της βλάβης την οποία υπέστη εξαιτίας της προσβολής του τεκμηρίου αθωότητάς του από δηλώσεις δημόσιων αξιωματούχων σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας πριν από την έκδοση απόφασης σε πρώτο ή δεύτερο βαθμό, και οι οποίες αναφέρονται κατά τρόπο άμεσο στην εκκρεμή ποινική διαδικασία· είτε παροτρύνουν το κοινό να πιστέψει στην ενοχή του, είτε προβαίνουν σε εκτίμηση των πραγματικών περιστατικών με την οποία προδικάζουν τη δικαστική κρίση της υπόθεσης.

Στο νομοσχέδιο προσδιορίζονται επίσης επακριβώς οι συντεταγμένες ως προς τον ρόλο του έλληνα Ευρωπαίου Εισαγγελέα, νέου θεσμού. Τα προσόντα, οι αρμοδιότητες, το πώς θα γίνεται η επιλογή των υποψηφίων. Η επιλογή του ευρωπαίου εισαγγελέα θα γίνεται από τον εκάστοτε υπουργό Δικαιοσύνης μεταξύ τριών υποψηφίων που θα προτείνονται από την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου. Απαιτούνται υψηλά προσόντα (μεταπτυχιακά, διδακτορικά) για εισαγγελείς που υπηρετούν με βαθμό Πρωτοδίκη ή Εφέτη. Ο εισαγγελέας πρωτοδικών πρέπει να έχει συμπληρώσει τουλάχιστον πέντε έτη στο βαθμό αυτό. Οι υποψήφιοι θα πρέπει να υπολείπονται το λιγότερο δέκα έτη υπηρέτησης στην Εισαγγελική Αρχή έως την αποχώρησή τους.

Επίσης με κοινή υπουργική απόφαση συστήνονται οι αναγκαίες θέσεις επιστημονικού, διοικητικού και βοηθητικού προσωπικού στην Εισαγγελία Διαφθοράς, στα χέρια της οποίας βρίσκονται πλείστοι όσοι καυτοί φάκελοι.