Η «Γενούφα» πιο εύκολα βλέπεται παρά ακούγεται. Ακόμα και αν ενθουσιαστείς όταν παρακολουθήσεις μία καλή παράσταση της γνωστότερης όπερας του Γιάνατσεκ, δύσκολα θα νιώσεις την ανάγκη να τη βάλεις στο CD player και να την απολαύσεις πίσω στο σπίτι, και ακόμα δυσκολότερα θα πιάσεις τον εαυτό σου να ψιθυρίζει κάποιο από τα μουσικά μοτίβα της. ‘Είναι περισσότερο ένα «θεατρικό έργο» γραμμένο με νότες, παρά μια όπερα με αναγνωρίσιμες μελωδίες και με διακριτές άριες και ντουέτι. Αυτό σημαίνει πως οι τραγουδιστές που θα κληθούν να την ερμηνεύσουν θα πρέπει να είναι πριν από όλα ερμηνευτές, ικανοί να αποδώσουν όχι μόνο μια παρτιτούρα γεμάτη δυσκολίες και παγίδες, αλλά και ένα λιμπρέτο, ένα θεατρικό κείμενο που έχει, ειδικά από τις δύο πρωταγωνίστριες, τη Γενούφα και τη μητριά της την Κοστέλνιτσκα (νεωκόρισσα), απαιτήσεις τραγωδού.

Αυτή τη διεθνώς δυσεύρετη κατηγορία λυρικών καλλιτεχνών που και τραγουδάνε και παίζουν το ίδιο καλά η Εθνική Λυρική Σκηνή τη διαθέτει, όπως αποδείχτηκε και από την παράσταση της «Γενούφα» με την οποία εγκαινίασε την περίοδο 2018-2019. Η Μαρία Μητσοπούλου και η Τζούλια Σουγλάκου που ερμήνευσαν τη Γενούφα και την Κοστέλνιτσκα στη δεύτερη διανομή, την οποία εγώ παρακολούθησα, ήταν συγκλονιστικές! Οι υψηλού επιπέδου μουσικοθεατρικές ερμηνείες τους θα μπορούσαν να σταθούν σε κάθε μεγάλη σκηνή.

Τρυφερή, πονεμένη, κοριτσίστικη, ονειρική αλλά και την ίδια στιγμή στέρεα τραγουδισμένη η Γενούφα της Μητσοπούλου και δραματική, συγκινητικά ειλικρινής, γεμάτη ένταση και απόγνωση η ανατριχιαστική και θηριώδης φωνητικά Κοστέλνιτσκα της Σουγλάκου, απέσπασαν θυελλώδη χειροκροτήματα στην αυλαία του τέλους. Δικαίως! Εξαιρετικοί και οι υπόλοιποι Ελληνες τραγουδιστές που τις πλαισίωναν, από τον συμπρωταγωνιστή τους, τον τενόρο Δημήτρη Πακσόγλου στο ρόλο του Στέβα ως την υψίφωνο Αρτεμη Μπόγρη που και στον μικρό ρόλο της Κάρολκα επιβεβαίωσε για άλλη μια φορά το σπάνιο χαμαιλεοντικό ταλέντο της σε όλα τα μουσικά στιλ, από το μπελ κάντο ως τον ιδιότυπο βερισμό του Γιάνατσεκ.

Η ορχήστρα του Λουκά Καρυτινού και η χορωδία της Λυρικής συνέβαλαν τα μάλα στην επιτυχία της παράστασης. Κομψή και καλόγουστη η σκηνοθεσία της Νίκολα Ράαμπ, το ίδιο και τα σκηνικά και τα κοστούμια του Γιώργου Σουγλίδη. Κρίμα, όμως, που στην Ελλάδα τέτοιες παραγωγές παίζονται τόσο λίγο: Η «Γενούφα« θα ρίξει αυλαία στις 2 Νοεμβρίου έπειτα από έξι παραστάσεις τις οποίες μοιράστηκαν οι «εισαγόμενες» Σάρα-Τζέιν Μπράντον (Γενούφα) και Ζαμπίνε Χογκρέφε (Κοστέλνιτσκα) και οι ελληνίδες πρωταγωνίστριες, οι οποίες θα ερμηνεύσουν και την τελευταία παράσταση. Μην την χάσετε!