Οι ΗΠΑ θα έχουν επιτύχει μόνον τα δύο τρίτα της μείωσης των εκπομπών των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου το 2025, την οποία είχε ορίσει ως στόχο ο Μπαράκ Ομπάμα στο πλαίσιο της συμφωνίας του Παρισιού για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, δείχνει έκθεση που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα με αφορμή σύνοδο κορυφής για το Κλίμα στο Σαν Φρανσίσκο.

Οι αμερικανικές εκπομπές αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου αναμένεται να έχουν μειωθεί κατά 17% το 2025 σε σχέση με τα επίπεδα του 2005, ενώ ο τότε πρόεδρος των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα είχε ορίσει τον στόχο για τη μείωσή τους σε τουλάχιστον -26%, προσθέτουν οι συντάκτες της έκθεσης, στους οποίους ανατέθηκε η εκπόνηση της μελέτης αυτής από τον συνασπισμό πόλεων, πολιτειών και επιχειρήσεων «America’s Pledge» (Η δέσμευση της Αμερικής). Αυτοί υπολόγισαν και έλαβαν υπόψη τους τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις των μη ομοσπονδιακών αυτών παραγόντων.

Η έρευνα αυτή, η οποία χρηματοδοτήθηκε από την φιλανθρωπική οργάνωση του δισεκατομμυριούχου και πρώην δημάρχου της Νέας Υόρκης Μάικλ Μπλούμπεργκ, δόθηκε στη δημοσιότητα με αφορμή την Παγκόσμια Σύνοδο Κορυφής για τη Δράση για το Κλίμα, η οποία αρχίζει σήμερα στο Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνιας με την συμμετοχή χιλιάδων εκπροσώπων από ολόκληρο τον κόσμο.

Ωστόσο οι αριθμοί αυτοί δείχνουν, σύμφωνα με τους ερευνητές, ότι η διαφορά μπορεί να μειωθεί στο -21% ακόμη και στο -24% αν αναθεωρηθούν προς τα πάνω οι δεσμεύσεις των μη ομοσπονδιακών παραγόντων.

«Ο στόχος του Ομπάμα θα είναι πάντα δύσκολο να επιτευχθεί», εξηγεί ο Πολ Μπόντναρ, διευθυντής του Rocky Mountain Institute, το οποίο ανέπτυξε σε συνεργασία με άλλους το μοντέλο που επέτρεψε να γίνουν οι προβλέψεις αυτές.

«Η εργασία αυτή δείχνει με σχολαστικό τρόπο ότι οι πολιτείες, οι πόλεις και οι επιχειρήσεις έχουν τη δύναμη να οδηγήσουν τη χώρα στην επίτευξη του φιλόδοξου αυτού στόχου κάνοντας χρήση της δικής τους εξουσίας», δήλωσε ο ίδιος κατά την παρουσίαση της έκθεσης στους δημοσιογράφους.

Ωστόσο για να καλυφθεί τελείως η καθυστέρηση που έχει ήδη υπάρξει, συμπλήρωσε η Μέρι Νίκολς, αντιπρόεδρος του συνασπισμού America’s Pledge, «θα πρέπει όλος ο κόσμος να δεσμευτεί σε αυτό», όχι μόνον οι ομοσπονδιακές πολιτείες, αλλά μακροπρόθεσμα και η ομοσπονδιακή κυβέρνηση, η οποία έχει αποκλειστική δικαιοδοσία στις ομοσπονδιακές εγκαταστάσεις εκμετάλλευσης πετρελαίου και αερίου, στα αχανή δάση ή στις εκπομπές των αεροπλάνων και των μέσων θαλάσσιας μεταφοράς.

Μερικούς μήνες μετά την άνοδό του στην εξουσία, ο Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε την αποχώρηση των ΗΠΑ από την συμφωνία του Παρισιού του 2015 για το κλίμα. Παράλληλα ξεκίνησε τη διαδικασία ακύρωσης των δυο πυλώνων του σχεδίου για το κλίμα του προκατόχου του Μπαράκ Ομπάμα όσον αφορά τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που λειτουργούν με άνθρακα και τις αντιρυπαντικές προδιαγραφές των οχημάτων.

Οι αποφάσεις αυτές ξεσήκωσαν έναν αριθμό δημοκρατικών κυβερνητών και δημάρχων, όπως και επιχειρήσεις, οι οποίες δεσμεύτηκαν να δράσουν στο δικό τους επίπεδο για να επιτύχουν τους αρχικούς στόχους της συμφωνίας του Παρισιού.

Ως το 2025, η μεγαλύτερη μείωση στις εκπομπές θα προέλθει από την ολοένα και μεγαλύτερη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών. Πολλές πολιτείες και πόλεις έχουν ήδη υιοθετήσει δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα, τα οποία διευκολύνονται από την ταχεία μείωση του κόστους της ηλιακής και της αιολικής ενέργειας από τις αρχές του 2010.
Παράλληλα μεταξύ του 2006 και του 2016, έκλεισε το 15% των αμερικανικών σταθμών που λειτουργούν με άνθρακα, σύμφωνα με την έκθεση, με το κλείσιμό τους να συνεχίζεται με τον ίδιο ρυθμό ως σήμερα παρά την υποστήριξη στον τομέα αυτόν από την κυβέρνηση του Τραμπ.

Μικρότερη είναι ωστόσο η πρόοδος που αναμένεται ως το 2025 στους άλλους τομείς που ευθύνονται για την εκπομπή των αερίων που προκαλούν τις κλιματικές αλλαγές, κυρίως αυτός των μεταφορών, που αποτελεί την πρώτη πηγή τέτοιων εκπομπών στις ΗΠΑ. Ένας από τους λόγους είναι ότι αργεί η ανανέωση των οχημάτων που κυκλοφορούν καθώς οι καταναλωτές κρατούν για καιρό τα αυτοκίνητά τους.

Ωστόσο 10 πολιτείες, μεταξύ των οποίων η Καλιφόρνια, υποχρεώνουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να κυκλοφορούν στην αγορά ηλεκτροκίνητα μοντέλα.