Η Διεθνής Εκθεση Θεσσαλονίκης κλείνει εφέτος 92 χρόνια ιστορίας. Μιας ιστορίας που έχει περάσει διά πυρός και σιδήρου και έχει αφήσει έντονο το αποτύπωμά της στην οικονομία και στην κοινωνία όχι μόνο της πόλης, αλλά και της χώρας. Παρά την κριτική που δέχεται κατά καιρούς, ότι έχει χάσει τον επιχειρηματικό της χαρακτήρα και ότι έχει επηρεαστεί καθοριστικά από τα πολιτικά και ψυχαγωγικά παράλληλα γεγονότα, αυτό δεν ισχύει τα τελευταία χρόνια. Αν και το πρώτο μεγάλο μας στοίχημα ήταν να επιστρέψει ο κόσμος στη ΔΕΘ, στόχος μας εξαρχής ήταν να επιστρέψουν μαζί και οι επιχειρήσεις, σε μια περίοδο μάλιστα που η ανάγκη προβολής τους ήταν πιο επιτακτική από ποτέ. Το στοίχημα του κόσμου το κερδίσαμε. Το 2012 είχαμε μόλις 80.000 επισκέπτες και στην περυσινή 82η ΔΕΘ πάνω από 260.000, ενώ εφέτος ο στόχος μας είναι να ξεπεράσουμε και αυτόν τον αριθμό.
Την τελευταία εξαετία η ΔΕΘ – Helexpo κατάφερε να αυξήσει κατά 168% τις ημέρες λειτουργίας του Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου της πόλης μέσα στο έτος, πρόσθεσε οκτώ νέες εκθέσεις και θεματικά αφιερώματα στο πρόγραμμά της και ο αριθμός των επισκεπτών της για όλες τις εκδηλώσεις της αναμένεται να ξεπεράσει το 2018 το 1 εκατομμύριο, έναντι 500.000 το 2011.
Με τη δυναμική αυτή να είναι πλέον προφανής, οι ελληνικές επιχειρήσεις άρχισαν και πάλι να δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στη Γενική Εκθεση του Σεπτεμβρίου. Ο επιχειρηματικός χαρακτήρας ενισχύθηκε και σε συνδυασμό με τον διεθνή χαρακτήρα –που ήταν το επόμενό μας στοίχημα –έδωσε νέο πρόσωπο στη ΔΕΘ. Στην εφετινή διοργάνωση συμμετέχουν περισσότεροι από 1.500 εκθέτες και έχει εξασφαλιστεί πλήρης εκθεσιακή κάλυψη, τόσο των στεγασμένων όσο και των υπαίθριων χώρων. Είναι σημαντικό ότι περισσότερες από 100 ελληνικές startups θα βρεθούν στη Θεσσαλονίκη, σε μια συνεργασία του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και
Ενημέρωσης και της ΔΕΘ – Helexpo, παρουσιάζοντας το πρόσωπο της Ελλάδας της καινοτομίας, ενώ και το ελληνικό επιχειρείν, κάτω από την ομπρέλα της Κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων, θα δώσει δυναμικό «παρών». Η εφετινή Εκθεση μετρά 22 διεθνείς συμμετοχές έναντι 18 της περυσινής διοργάνωσης, ενώ τον τόνο δίνουν εφέτος οι Ηνωμένες Πολιτείες, που είναι η τιμώμενη χώρα της 83ης ΔΕΘ. Περισσότερες από 50 σημαντικές αμερικανικές επιχειρήσεις, από την Google και τη Microsoft μέχρι την Coca-Cola, τη Hewlett Packard και τη Lockheed Martin, βρίσκονται στο περίπτερο 13 για να παρουσιάσουν όλες τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις της αμερικανικής οικονομίας.
Η διεθνοποίηση άλλωστε αποτελεί για εμάς προτεραιότητα και από την πρώτη στιγμή της ανάληψης της διοίκησης αναδείχθηκε σε έναν βασικό άξονα της στρατηγικής μας. Ολα αυτά τα χρόνια έχουμε καταβάλει πολλές προσπάθειες ώστε να τοποθετήσουμε τη ΔΕΘ στον χάρτη της διεθνούς εκθεσιακής βιομηχανίας. Εχουμε προχωρήσει σε συμφωνίες με μεγάλους εκθεσιακούς οργανισμούς ανά τον κόσμο, από την Ευρώπη μέχρι τις ΗΠΑ και την Ασία. Ο δε θεσμός της τιμώμενης χώρας στη ΔΕΘ, που επανήλθε ύστεα από χρόνια, αρχικά με τη Ρωσία, και συνεχίστηκε με την Κίνα, εφέτος με τις Ηνωμένες Πολιτείες και του χρόνου με την Ινδία, είναι βαρόμετρο των ενεργειών διεθνοποίησης στις οποίες έχουμε προχωρήσει.
Η μεγαλύτερη όμως πρόκληση και η πιο καθοριστική για το μέλλον της ΔΕΘ είναι η ανάπλαση του Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου της πόλης, με την παράλληλη δημιουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου στην «καρδιά» της. Η πόλη έχει ανάγκη από ένα νέο, εμβληματικό Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο, ένα νέο τοπόσημο για τη Θεσσαλονίκη του 21ου αιώνα, ένα πολύτιμο εργαλείο που θα αναβαθμίσει τον αναπτυξιακό της ρόλο και την εκθεσιακή της δραστηριότητα.
Στόχος μας είναι μέχρι το τέλος του α’ εξαμήνου του 2019 να εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα που θα ανοίξει τον δρόμο για την υλοποίηση του σχεδίου της ανάπλασης. Σε αυτή τη φάση προέχει να παραλάβουμε τη χωροταξική μελέτη, που είναι το πρώτο από τα βήματα για την έναρξη του πρότζεκτ και στη συνέχεια –μετά τη σχετική διαβούλευση για την Ειδική Χωρική Μελέτη –θα ακολουθήσει η διαδικασία της έγκρισης από το υπουργείο Περιβάλλοντος και της έκδοσης του Προεδρικού Διατάγματος. Το επόμενο στάδιο είναι η προκήρυξη του διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, αλλά και το να καταλήξουμε στο χρηματοδοτικό σχήμα.
Με ένα νέο Εκθεσιακό Κέντρο, η ΔΕΘ αλλά και όλες οι κλαδικές εκθέσεις της ΔΕΘ – Helexpo θα περάσουν σε μια νέα εποχή. Στόχος μας είναι να καταστήσουμε τη Θεσσαλονίκη έναν εκθεσιακό κόμβο που θα φέρνει σε επαφή τις αγορές της ΝΑ Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου με τις μεγάλες αγορές της Ασίας και της Αμερικής.
Ο κ. Τάσος Τζήκας είναι πρόεδρος της ΔΕΘ – HELEXPO.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ