Πόσες ερμηνείες έχει άραγε η λέξη «Εξοδος»; Στη γλώσσα μας πολλές. Σημαίνει τη φυγή από ένα μέρος ή μια κατάσταση, τη διασκέδαση –νυχτερινή κατά κανόνα -, ενώ στη θεατρική διάλεκτο υποδηλώνει τη στιγμή που αφήνει ο ηθοποιός τη σκηνή και βγάζει τη μάσκα. Ολες αυτές τις διαφορετικές σημασίες αναζητεί η Σάσα Βαλτς με τη νέα της, ομότιτλη παραγωγή, ο τίτλος της οποίας είναι γραμμένος αρχικά στα ελληνικά. Mε το εν λόγω έργο, η νούμερο ένα χορογράφος του Βερολίνου και μία από τις σημαντικότερες διεθνώς γιορτάζει τα 25χρονα της ομάδας της «Sasha Walts & Guests» και συνδέει τον πιο κοινό, σήμερα, τρόπο βίωσης του χορού –στα κλαμπ –με τη διονυσιακή λατρεία.
Το «Εξοδος/Exodοs» έκανε πρεμιέρα στις 24 Αυγούστου στο Radialsystem της γερμανικής πρωτεύουσας, που αποτελεί και «ορμητήριο» του γκρουπ, ενώ η «ζωντανή» του μετάδοση δύο ημέρες αργότερα μέσω Διαδικτύου πρόσφερε τη δυνατότητα στο διεθνές κοινό να παρακολουθήσει την τρίωρη, περίπου, παράσταση. Σε συνέχεια του υπαρξιακού χαρακτήρα προβληματισμού που αποκάλυψε στο προηγούμενο έργο της με τίτλο «Kreatur» («Δημιουργία»), το οποίο είδαμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τον Μάρτιο του 2018, η 55χρονη Σάσα Βαλτς επιχειρεί για μία ακόμα φορά να σπάσει ή τουλάχιστον να διευρύνει τα όρια. Αρχικά, ανάμεσα στη σκηνή και στην πλατεία του θεάτρου, αφού στην προκειμένη περίπτωση οι θεατές κυκλοφορούν ελεύθερα στον χώρο έχοντας τη δυνατότητα να ακούσουν, κυριολεκτικά, την ανάσα των 26 χορευτών που συμμετέχουν στην παραγωγή. Εν συνεχεία, μέσω της κίνησης και των εικόνων που δημιουργεί επιχειρεί να «δοκιμάσει» τα όρια ανάμεσα στο εδώ και στο εκεί, στο εγώ και στο εμείς, στον υλικό χώρο και στα ηχητικά τοπία. Ποια μέρη και ποιες καταστάσεις θέλουμε, τελικά, να εξερευνήσουμε; Ποιες δυνάμεις μπορεί να απελευθερώσει το επίμονο άγγιγμά μας; Οπως έχει δηλώσει στο παρελθόν, η χορογράφος θεωρεί τα ερωτήματα ίσως πιο σημαντικά από τις απαντήσεις…
Καθώς αναζητεί σταθερά τον διάλογο με άλλες μορφές τέχνης, εν προκειμένω η Σάσα Βαλτς διευρύνει τη συνεργασία της με τους Soundwalk Collective που «ντύνουν» ηχητικά την παράσταση αλλά και τον φωτιστή Oυρς Σενεμπάουμ φτάνοντας σε ένα ενδιαφέρον αποτέλεσμα, κάποιες φορές σκληρό και κάποιες άλλες συγκινητικό και ευαίσθητο. Εν όψει της ανάληψης της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Κρατικού Μπαλέτου του Βερολίνου το 2019 (από κοινού με τον Γιοχάνες Εμαν), η Σάσα Βαλτς μοιάζει έτοιμη να ταράξει τα νερά…

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ