• Αναζήτηση
  • Το παράδειγμα της τουριστικής βιομηχανίας

    Ο ελληνικός τουρισμός, βάσει των μέχρι στιγμής εκτιμήσεων, θα έχει και τη φετινή σεζόν θετικές επιδόσεις, παρά τα εμπόδια που συνεχίζουν να υφίστανται οι επιχειρήσεις του τομέα δυσχεραίνοντας την ανταγωνιστικότητά τους.

    Το παράδειγμα της τουριστικής βιομηχανίας | tovima.gr
    Ο ελληνικός τουρισμός, βάσει των μέχρι στιγμής εκτιμήσεων, θα έχει και τη φετινή σεζόν θετικές επιδόσεις, παρά τα εμπόδια που συνεχίζουν να υφίστανται οι επιχειρήσεις του τομέα δυσχεραίνοντας την ανταγωνιστικότητά τους.
    Ο τουριστικός τομέας σε όλη τη περίοδο της οικονομικής κρίσης δεν έμεινε ανεπηρέαστος. Oι παρεμβάσεις των δανειακών συμβάσεων ήταν πολλές και σε αρκετές περιπτώσεις «τυφλές». Δεν έβλεπαν ζητήματα που αφορούσαν τον ανταγωνισμό και την ανάπτυξη. Αδιαφορούσαν για τις ιδιαιτερότητες συγκεκριμένων τομέων της οικονομίας. Ο τουρισμός για παράδειγμα, παρ’ όλη την ανάπτυξη που παρουσίασε από το 2012 και μετά, υπέφερε από τέτοιες λογικές. Ενδεικτικά αναφέρω την αύξηση του ΦΠΑ στη διαμονή, στην εστίαση και στις μεταφορές, τον φόρο διαμονής σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια, την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου και άλλες παρεμβάσεις μικρότερης κλίμακας, που δημιούργησαν πρόσθετα βάρη στη λειτουργία των επιχειρήσεων. Ολα αυτά θα είχαν αποφευχθεί εάν υπήρχε από την αρχή της κρίσης ένας εθνικός οδικός χάρτης ανάκαμψης. Και βέβαια, αν είχε γίνει κατανοητό από όλους ότι ο τουρισμός είναι ένας από κεντρικούς πυλώνες στήριξης της εθνικής οικονομίας. Γιατί στην πράξη αυτό αποδείχθηκε.
    Τα άμεσα έσοδα από τον τουρισμό κατά την τελευταία οκταετία άγγιξαν το εντυπωσιακό νούμερο των 100 δισ. ευρώ.
    Τα έσοδα αυτά θα μπορούσαν να είναι ακόμη μεγαλύτερα αν είχε ενταχθεί ο τουριστικός τομέας σε μία λογική ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητάς του, με μεγαλύτερη στρατηγική στόχευση. Εγιναν πολλά και σε δύσκολες συνθήκες, μπορούσαν όμως να γίνουν ακόμα περισσότερα αν υπήρχε ένα συγκροτημένο ολιστικό εθνικό σχέδιο. Αυτό θα σήμαινε αυτομάτως χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, περισσότερους φόρους και εισφορές για το κράτος, μεγαλύτερη ρευστότητα στην αγορά και ισχυρότερη στήριξη στις τοπικές κοινωνίες.
    Σήμερα, ο τουρισμός θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα στη διαμόρφωση πολιτικών για τη δημιουργία ενός συγκροτημένου εθνικού σχεδίου ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Αναγκαία προϋπόθεση ανάπτυξης αποτελεί η σταθερότητα της χώρας. Στο πλαίσιο των ενεργειών για την ενίσχυση του τουριστικού τομέα, θα πρέπει να περιληφθεί η μείωση των φορολογικών συντελεστών και η δημιουργία ενός σταθερού φορολογικού πλαισίου, η λειτουργία ενός ευέλικτου χρηματοπιστωτικού συστήματος και η υιοθέτηση μέτρων για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας που τόσο αρνητικά λειτουργεί στην προσέλκυση ξένων επιχειρήσεων. Επιπλέον, θα πρέπει να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για τη διαμόρφωση ενός εθνικού χωροταξικού πλαισίου και ενός σαφούς πλαισίου χρήσεων γης, να χαραχθούν πολιτικές υποστήριξης επενδύσεων και προσέλκυσης κεφαλαίων και να στηριχθεί η τουριστική επιχειρηματικότητα με συγκεκριμένα κίνητρα. Το πλέγμα των ενεργειών συμπληρώνεται με τη διασφάλιση της αρχής της ασφάλειας δικαίου, με τη λήψη μέτρων για την προστασία του περιβάλλοντος, την αειφόρο τουριστική ανάπτυξη, καθώς και την καλλιέργεια μιας νέας ισχυρής τουριστικής συνείδησης. Καθοριστικό ρόλο στην προσπάθεια θα παίξει και η λειτουργία ενός κεντρικού επιτελικού οργάνου για τον συντονισμό των συνεργιών και συνεργασιών μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων.   
    Στρατηγικός μας στόχος, επίσης, θα πρέπει να είναι η αναβάθμιση του brand name Eλλάδα και η προώθηση ελληνικών προορισμών με ανάδειξη των συγκριτικών τους πλεονεκτημάτων. Ηδη, η Marketing Greece κάνει μία ιδιαίτερα σημαντική προσπάθεια στο πεδίο της τουριστικής προώθησης τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό της χώρας. Παράλληλα, ο ΣΕΤΕ ανέλαβε πρωτοβουλία για την ανάδειξη της ουσιαστικής και μετρήσιμης συμβολής του τουρισμού στο σύνολο της εθνικής οικονομίας και κοινωνίας, μέσω της ψηφιακής του καμπάνιας με κεντρικό μήνυμα «Τουρισμός, αξία για όλους». Μία καμπάνια η οποία «τρέχει» στο site www.axiagiaolous.gr και στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Για την καμπάνια επιλέχθηκαν 12 πραγματικοί επαγγελματίες οι οποίοι απαντούν και προβάλλουν τα πολλαπλασιαστικά οφέλη του τουρισμού παρουσιάζοντας τη σύνδεση του τουριστικού τομέα με άλλους κλάδους της οικονομίας.
    Ο ΣΕΤΕ είναι έτοιμος, με καταγεγραμμένες θέσεις και συγκεκριμένες προτάσεις, να στηρίξει πρωτοβουλίες για τη συγκρότηση ενός εθνικού σχεδίου ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας. Ο τουρισμός, άλλωστε, είναι το μέσο για να αναδειχθούν και να αναπτυχθούν και άλλοι τομείς, όπως για παράδειγμα ο πρωτογενής τομέας, δημιουργώντας μία νέα δυναμική στην ελληνική οικονομία. Είναι ο τομέας που εμπνέει αυτοπεποίθηση και δίνει το παράδειγμα ότι σε αυτόν τον τόπο όταν υπάρχει όραμα, σχέδιο και ρεαλισμός όλα μπορούν να συμβούν.
    Ο κ. Γιάννης Ρέτσος είναι πρόεδρος του ΣΕΤΕ.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Γνώμες
    Σίβυλλα
    • Έντυπη έκδοση Extravagant σκηνικό… Η στάχτη από το πούρο έπεσε ξαφνικά πάνω στο βαρύτιμο χαλί του 18ου αιώνα. Δίπλα ακριβώς στον πίνακα του... ΣΙΒΥΛΛΑ
    Helios Kiosk