• Αναζήτηση
  • Ο Μότσαρτ αγαπά τα κινούμενα σχέδια

    Δεν ήταν μια συνηθισμένη παράσταση όπερας. Ο «Μαγικός Αυλός» στην πολυταξιδεμένη και διάσημη παραγωγή της

    Δεν ήταν μια συνηθισμένη παράσταση όπερας. Ο «Μαγικός Αυλός» στην πολυταξιδεμένη και διάσημη παραγωγή της Κωμικής Οπερας του Βερολίνου που έκανε πρεμιέρα το Σάββατο 31 Μαρτίου στην κεντρική σκηνή της Λυρικής στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος «πάντρεψε» το λυρικό θέατρο με τα κινούμενα σχέδια, τον βωβό κινηματογράφο και το καμπαρέ. Ο εβραϊκής καταγωγής αυστραλός Μπάρι Κόσκι, από τους πλέον αναγνωρισμένους διεθνώς σκηνοθέτες με ανανεωτική ματιά, δίσταζε ν΄αναμετρηθεί με την τελευταία όπερα του Μότσαρτ ώσπου συνάντησε την Σούζαν Αντράντε της βρετανικής ομάδας «1927» η οποία, από κοινού με τον συνεργάτη της Πολ Μπάριτ, δημιουργεί υβριδικά θεάματα συνδυάζοντας το ζωντανό θέατρο με τα κινούμενα σχέδια.

    Μέσα απ΄αυτό το πρίσμα, ο «Μαγικός Αυλός» πρόσφερε το κατάλληλο «όχημα» για έναν αντίστοιχο πειραματισμό τόσο λόγω της παραμυθένιας (αν και πολυεπίπεδης) ατμόσφαιράς του όσο και λόγω του λιμπρετίστα του Εμάνουελ Σικανέντερ ο οποίος στην εποχή του υπηρετούσε ένα είδος θεάτρου με αναγνωρίσιμες αναλογίες. Ο σκοπός, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, ήταν αρχικά να μπορέσουν να κεντρίσουν το ενδιαφέρον του γερμανικού κοινού που έχει δει άπειρες παραγωγές της συγκεκριμένης όπερας και είναι πλέον δύσκολο να εκπλαγεί…

    Στην παράσταση των Κόσκι-Αντράντε (την οποία, ας σημειωθεί, έχουν δει περισσότεροι από 350.000 θεατές σ΄ολόκληρο τον κόσμο από το 2012 ως σήμερα) οι λυρικοί τραγουδιστές πότε εμφανίζονται «ζωντανά» επί σκηνής και πότε «μετατρέπονται» σε φιγούρες του βωβού κινηματογράφου «συνομιλώντας» με κινούμενα σχέδια που αποτυπώνουν τους διαλόγους, τις σκέψεις, τη φαντασία τους. Λουλούδια, αστραπές, κεραυνοί, πακέτα που περπατούν, καμπανάκια-χορεύτριες, πεταλούδες με μορφή μικρών παιδιών, ιπτάμενοι ελέφαντες, αυλοί που περιφέρονται με ουρές από νότες, αρτίστες φανταχτερά ντυμένες και πολλά ακόμη δημιουργούν μια γοητευτική εναλλαγή εικόνων που επιτρέπουν στον θεατή να βιώσει την παράσταση με τον δικό του τρόπο: «σαν μαγικό, ζωντανό βιβλίο μύθων, σαν έναν περίεργο, σημερινό προβληματισμό σχετικά με τον βωβό κινηματογράφο και μάλιστα έναν βωβό κινηματογράφο με τραγούδια, ή σαν έναν πίνακα ζωγραφικής που ξαφνικά ζωντάνεψε…» όπως εύστοχα σημειώνει ο σκηνοθέτης.

    Η πρεμιέρα του «Μαγικού Αυλού» εξελίχθηκε σε μια πολύ καλή βραδιά για την ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής υπό την Ζωή Τσόκανου: ανταποκρίθηκε επάξια σ΄ένα δύσκολο εγχείρημα «χτίζοντας» το μουσικό μέρος μ΄επαγγελματισμό, φινέτσα και λεπτομέρεια. Υψηλού επιπέδου επίσης το σύνολο της διανομής με τους πρωταγωνιστές να καταχειροκροτούνται δικαίως: ανάμεσά τους η Χριστίνα Πουλίτση ως Βασίλισσα της Νύχτας, ο Πέτρος Μαγουλάς στον ρόλο του Ζαράστρο, η Παμίνα της Μαρίας Παλάσκα, ο Παπαγκένο του Τίμου Σιρλαντζή αλλά και η Παπαγκένα της Δήμητρας Κωτίδου (η οποία στις 14 Απριλίου θα ερμηνεύσει τον ρόλο της Βασίλισσας της Νύχτας). Οι παραστάσεις του «Μαγικού Αυλού» συνεχίζονται στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ ως τις 29 Απριλίου.

    Πολιτισμός
    Σίβυλλα
    • Έντυπη έκδοση Extravagant σκηνικό… Η στάχτη από το πούρο έπεσε ξαφνικά πάνω στο βαρύτιμο χαλί του 18ου αιώνα. Δίπλα ακριβώς στον πίνακα του... ΣΙΒΥΛΛΑ
    Helios Kiosk