• Αναζήτηση
  • «Ορφέας»: «Το μπαρόκ αγαπά το διαφορετικό»

    Η επέτειος των 450 χρόνων από τη γέννηση του Κλάουντιο Μοντεβέρντι έδωσε την αφορμή στον Μάρκελλο

    Η επέτειος των 450 χρόνων από τη γέννηση του Κλάουντιο Μοντεβέρντι έδωσε την αφορμή στον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο και στον Θάνο Παπακωνσταντίνου να ανεβάσουν τον «Ορφέα», ένα εμβληματικό έργο του συνθέτη, το οποίο συχνά πιστώνεται ως η πρώτη όπερα στην ιστορία της μουσικής. Θα δοθούν δύο παραστάσεις, στις 24 και 25 Νοεμβρίου στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, με το σύνολο Latinitas Nostra, το οποίο εδώ και χρόνια υπηρετεί την ιστορικά ενημερωμένη ερμηνεία της παλαιάς μουσικής, να υπόσχεται μια συναρπαστική ανάγνωση της παρτιτούρας. Η συμμετοχή του συνθέτη Πάνου Ηλιόπουλου, ο οποίος θα τονίσει τη σκοτεινή ατμόσφαιρα του Κάτω Κόσμου επεμβαίνοντας με τις διασκευές και τη «ζωντανή» ηλεκτρονική επεξεργασία του ήχου αλλά και με την επιμέλεια της μουσικής για το αυθεντικό τέλος της όπερας, το οποίο διασώζεται μόνο ως κείμενο στο λιμπρέτο του Αλεσάντρο Στρίτζιο (1607), συμβάλλει αναμφίβολα στον πολυαναμενόμενο χαρακτήρα της παραγωγής.
       «Κατ’ αρχάς, πιστεύω πολύ στη σκηνοθεσία της όπερας από θεατρικούς σκηνοθέτες, όχι εξειδικευμένους στην ίδια την όπερα δηλαδή» λέει ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος, στον οποίο ανήκει η αρχική ιδέα έχοντας παράλληλα και την ευθύνη της μουσικής διεύθυνσης. «Αυτό μπορεί να δημιουργεί κάποια προβλήματα, ωστόσο είναι ένα εξωγενές στοιχείο το οποίο μπορεί να βοηθήσει τη «μέση» όπερα να βγει από τα ασφυκτικά καλούπια που έχουν ως αποτέλεσμα πολλά αρνητικά» συνεχίζει ο ίδιος.
       Εξηγεί πως ήθελε να ανεβάσει με τους Latinitas Nostra μια όπερα με ανθρώπους που δεν είναι «του σιναφιού μας». Θέλησαν να συνομιλήσουν με διαφορετικές μουσικές παραδόσεις και στυλ (τζαζ, ηλεκτρονική μουσική κ.λπ.) και να δουν τι έχει να μάθει ο ένας από τον άλλον. «Οσες φορές επιχειρήσαμε το διαφορετικό ήταν πολύ εποικοδομητικό» σχολιάζει. «Το μπαρόκ αγαπά το διαφορετικό. Δεν υπάρχει τυποποίηση, αντιθέτως προασπίζουμε τη διαφορετικότητα. Αυτές οι συνεργασίες ξεκινούν από καλή διάθεση και πότε ανθίζουν, πότε όχι. Μας έχει τύχει και να μην οδηγήσουν πουθενά. Το σίγουρο είναι ότι δεν γίνονται κατά παραγγελία. Προσωπικά, κάθε φορά λέω «τελευταία φορά», τώρα θα επικεντρωθούμε σε αυτό που κάνουμε, αλλά τελικά κάτι νέο προκύπτει». Θεωρεί πάντως πως αν υπάρχει κάποιο ρεπερτόριο που μπορεί να «υπομείνει» τα πάντα και να βγει αλώβητο, είναι αυτό του Μπαχ. Ωστόσο, δεν το έχουν ακουμπήσει ακόμη…

    Οne man show

    Για την παράσταση του «Ορφέα», τη σκηνοθεσία της οποίας υπογράφει ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου, λέει ότι είναι σχεδόν one man show. Η ιστορία βασίζεται στον ελληνικό μύθο του Ορφέα και αφηγείται την κάθοδο του ήρωα στον Αδη και τη μάταιη προσπάθειά του να επαναφέρει τη νεκρή αγαπημένη του Ευρυδίκη στον κόσμο των ζωντανών.
    Ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος εκφράζει τη χαρά του για τη συμμετοχή του διάσημου ισπανού τενόρου Χουάν Σάντσο στον ρόλο του Ορφέα, τον οποίο το ελληνικό κοινό γνωρίζει από τις συνεργασίες του με την Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής. Τη διανομή συμπληρώνουν έλληνες ερμηνευτές, ανάμεσά τους η Θεοδώρα Μπάκα (Η Μουσική, Ιέρεια του Διονύσου), ο Χρήστος Κεχρής (Βοσκός), η Αναστασία Κότσαλη (Ευρυδίκη), η Λένια Ζαφειροπούλου (Η Ελπίδα) κ.ά.
    Με δεδομένο τον πολυαναμενόμενο χαρακτήρα των παραστάσεων, τι ρόλο παίζει άραγε για τον ίδιο η αποδοχή του κοινού, το χειροκρότημα; «Η αλήθεια είναι ότι εκείνη τη στιγμή αισθάνομαι λίγο άβολα» λέει ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος. «Τότε ακόμη το φορτίο είναι πολύ έντονο μέσα μας. Την επόμενη μέρα όμως, στην ανάμνηση αυτού του θορύβου, ομολογώ πως βρίσκω μια ανακούφιση. Ωστόσο είναι προφανές ότι δεν μπορούμε να αρέσουμε σε όλους…».     

    HeliosPlus

    Πολιτισμός