Μια νέα τάση, υποστηριζόμενη εν πολλοίς από την πυρετώδη ανάπτυξη των social media, προκαλεί τις αντιδράσεις επιστημόνων –κυρίως γιατρών –ανά τον κόσμο. Επώνυμες προσωπικότητες με χιλιάδες ακόλουθους στα δημοφιλέστερα κοινωνικά δίκτυα, όπως το Facebook και το Instagram, εμφανίζονται ως γκουρού ενός τρόπου ζωής βασισμένου στην υγεία και την ευεξία.
Το ζήτημα ξεκινά όταν αυτές οι συμβουλές για μια καλύτερη ζωή στερούνται επιστημονικής βάσης και σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να προκαλέσουν περισσότερα προβλήματα απ’ όσα λύνουν στην πραγματικότητα.
Το περασμένο Σαββατοκύριακο η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ Γκουίνεθ Πάλτροου ήταν οικοδέσποινα του πρώτου συνεδρίου για την υγεία που διοργάνωσε η εταιρεία της. Η Πάλτροου ίδρυσε την Goop το 2007, αρχικά ως μια εταιρεία που έστελνε ηλεκτρονικά μηνύματα με χρήσιμες συμβουλές σε χρήστες, κυρίως του γυναικείου φύλου. Εκτοτε, η εταιρεία έχει αναπτυχθεί σημαντικά και έχει αποκτήσει φανατικό κοινό.
Θεραπείες…
Τα εισιτήρια για το συνέδριο της περασμένης εβδομάδας στην Καλιφόρνια είχαν εξαντληθεί πολύ πριν την ημερομηνία διεξαγωγής του, παρότι το κόστος της συμμετοχής κυμαινόταν από 500 έως 1.500 δολάρια. Οι 600 «τυχεροί» σύνεδροι είχαν την… ευκαιρία να δοκιμάσουν θεραπείες κρυστάλλων, να γευτούν ισοτονικά και αντιοξειδωτικά ποτά από εξωτικά φρούτα, να συμμετάσχουν σε συζητήσεις σχετικά με σεξουαλικά θέματα, να τους χορηγηθεί ορός βιταμινών, να λάβουν συμβουλές από σαμάνο, ακόμα και να φωτογραφίσουν την αύρα τους. Οσοι, δε, έβαλαν βαθιά το χέρι στην τσέπη και αγόρασαν το ακριβότερο εισιτήριο απόλαυσαν ένα γεύμα με την ίδια τη βραβευμένη με Οσκαρ ηθοποιό.
Οι ιδιαίτερες εμπειρίες που βίωσαν οι παρευρισκόμενοι ακολουθούν τη φιλοσοφία που προωθεί η 44χρονη Πάλτροου μέσα από την Goop αλλά και άλλες διάσημες καλλιτέχνιδες (όπως η Τζέσικα Αλμπα) που τα τελευταία χρόνια έχουν παραμερίσει την υποκριτική για χάρη της επιχειρηματικότητας. Τόσο η ίδια όσο και οι συμβουλές αλλά και οι «ειδικοί» που αποτελούν την ομάδα της Πάλτροου έχουν δεχθεί ισχυρή κριτική λόγω της παραδοξότητας ορισμένων προτάσεων (όπως η τοποθέτηση αβγών νεφρίτη στα γυναικεία γεννητικά όργανα για την επίτευξη της ευεξίας) και της έλλειψης επιστημονικής έρευνας.

Χιλιάδες δολάρια
Γιατροί και διατροφολόγοι έχουν χαρακτηρίσει τις συμβουλές της Goop ως «επικίνδυνες και ανήθικες» καθώς δεν είναι αποτέλεσμα επιστημονικών ελέγχων ή πειραμάτων ενώ δε λαμβάνουν υπ’ όψιν την ιδιαιτερότητα κάθε οργανισμού.
«Στην πραγματικότητα η μόνη απόδειξη ότι αυτά που προτείνουν ισχύουν είναι οι ίδιες οι σελέμπριτις και η επίπλαστη εικόνα της λαμπερής, υγιούς προσωπικότητας με την επίπεδη κοιλιά και το αδύνατο σώμα» σχολιάζουν οι επικριτές της Goop.
Τα social media έχουν επιτελέσει ίσως τον ουσιαστικότερο ρόλο στην ανάπτυξη αυτού του είδους των δραστηριοτήτων και επιχειρήσεων. Επώνυμες προσωπικότητες, όπως η Πάλτροου, η Αλμπα, οι περιβόητες αδελφές Καρντάσιαν, χρησιμοποιούν τον τεράστιο αριθμό των ακολούθων στους στα κοινωνικά δίκτυα προκειμένου να προωθούν από συγκεκριμένα προϊόντα μέχρι ολόκληρα lifestyles. Με το αζημίωτο, φυσικά. Χιλιάδες δολάρια είναι οι απολαβές για τη δημοσίευση μιας τέτοιας ανάρτησης, όπου μέσα σε μόλις λίγα λεπτά θα εμφανιστεί στις οθόνες εκατομμυρίων κόσμου. Η προβολή τεράστια και τα οφέλη για τους διαφημιζόμενους επίσης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ