Άμεση αλλαγή των διοικήσεων στα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) και τη θυγατρική τους εταιρεία Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ ζητούν οι ταχυδρομικοί εκπέμποντας SOS για το μέλλον του Ομίλου. Για διάλυση του ταχυδρομείου έκανε λόγο ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ) κ. Γιώργος Βασιλόπουλος σε συνέντευξη Τύπου σήμερα, Τετάρτη, 14 Δεκεμβρίου 2016. Όπως τόνισε, τους τελευταίους μήνες, αντί για σχέδιο αναδιοργάνωσης των ΕΛΤΑ, οι εργαζόμενοι έρχονται αντιμέτωποι με ενέργειες, πράξεις και παραλείψεις από την πλευρά των δύο διοικήσεων που υπονομεύουν το Ταχυδρομείο και απαξιώνουν τις υπηρεσίες του.
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, η ανικανότητα ή η απροθυμία -στη χειρότερη περίπτωση- της διοίκησης των ΕΛΤΑ να διεκδικήσει τα χρήματα της κρατικής αποζημίωσης για την παροχή καθολικής υπηρεσίας όχι μόνο στερεί την απαραίτητη ρευστότητα από την εταιρεία, αλλά θέτει εν αμφιβόλω την ίδια την ύπαρξή της. Υπενθυμίζεται ότι τα ΕΛΤΑ βάσει νόμου αποτελούν ως το 2028 τον φορέα παροχής καθολικών υπηρεσιών, με σκοπό να εξασφαλίζουν σε όλους τους πολίτες, από το Σουφλί ως τη Γαύδο, ταχυδρομικές υπηρεσίες σε προσιτή τιμή και καθορισμένη ποιότητα.
Καταγγελία για «απαξίωση» κονδυλίων
Για τα έτη 2013-15 έχει ήδη εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) το ύψος της αποζημίωσης που αντιστοιχεί στην παροχή αυτής της υπηρεσίας, η οποία ανέρχεται συνολικά σε 150 εκατ. ευρώ. Όπως όμως κατήγγειλε το προεδρείο της ΠΟΣΤ, μέσα στο καλοκαίρι έγιναν προσπάθειες ώστε το μάνατζμεντ της επιχείρησης να μη διεκδικεί ως απαίτηση αυτά τα χρήματα, γεγονός που θα οδηγήσει στην «εικονική χρεοκοπία» των ΕΛΤΑ.
Αυτό απεφεύχθη μεν έπειτα από αντίθετη απόφαση του διοικητικού συμβουλίου, με αποτέλεσμα σήμερα τα χρήματα αυτά να εγγράφονται στους ισολογισμούς της επιχείρησης, όμως με ακόλουθη απόφαση της ΕΕΤΤ τα αιτήματα των ΕΛΤΑ τίθενται στο αρχείο ως εκπρόθεσμα. Στη συνέχεια, αποσύρθηκε με κυβερνητική απόφαση το αίτημα των ΕΛΤΑ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. Την ίδια στιγμή, έχει επικυρωθεί αποζημίωση για καθολικές υπηρεσίες στο Βέλγιο, μια χώρα με τον ίδιο πληθυσμό αλλά διαφορετική μορφολογία, ύψους 385 εκατ. ευρώ, ενώ για την Ιταλία έχει προβλεφθεί 1,5 δισ. ευρώ για την ερχόμενη τριετία.
Μεγάλη ανησυχία εξέφρασαν οι ταχυδρομικοί για το γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα έχουν χαθεί όσα έργα έχει διεκδικήσει ο οργανισμός μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών. Στην περίπτωση της ΕΥΔΑΠ, για παράδειγμα, «έγινε αρχικά προσπάθεια να μη συμμετάσχουμε καν, και αφού προσφύγαμε, ήμασταν μεν ο μειοδότης με διαφορά 2 εκατ. ευρώ, όμως με διάφορα τερτίπια έγινε αγώνας δρόμου για να κατοχυρώσουν το έργο τελικά στον πλειοδότη» ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΠΟΣΤ, κάνοντας λόγο για παράδοση από τη διοίκηση του έργου στους ανταγωνιστές. Η ζημιά για τα ΕΛΤΑ ανέρχεται σε 10 εκατ. ευρώ.
Βολές κατά της διοίκησης
Η ανικανότητα της διοίκησης αποδεικνύεται περίτρανα, όπως ανέφεραν οι ταχυδρομικοί, στην περίπτωση του διαγωνισμού για τα διαβατήρια της Ελληνικής Αστυνομίας. Η προσφορά της κοινοπραξίας ΕΛΤΑ και Ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ αποκλείστηκε προτού ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές λόγω παραλείψεων στα νομιμοποιητικά έγγραφα, παρά το γεγονός ότι η προετοιμασία του διαγωνισμού «έγινε στο υψηλότερο επίπεδο διοίκησης του ομίλου». Όπως κατήγγειλαν οι εργαζόμενοι, ο φάκελος που έφτασε στον διαγωνισμό αφορούσε τη διαγωνιστική διαδικασία για τον ΕΟΠΥΥ και όχι εκείνη των διαβατηρίων, μπέρδεμα που στοίχισε ακόμη 10 εκατ. ευρώ στα ΕΛΤΑ.
«Πόσο τυχαίο είναι το γεγονός ότι ο ένας μετά τον άλλο χάνονται οι σημαντικοί διαγωνισμοί για τα ΕΛΤΑ» αναρωτήθηκε ο κ. Βασιλόπουλος, εκφράζοντας την ανησυχία των σωματείων, δεδομένου του μεγάλου ελλείμματος ρευστότητας του ομίλου.
Η συρρίκνωση των εσόδων των ΕΛΤΑ μέσα στην κρίση είναι δραματική. Ο τζίρος από 570 εκατ. ευρώ το 2009 έχει περιοριστεί σήμερα στα 260 εκατ. Το έλλειμμα στο εννιάμηνο που πέρασε ανέρχεται στα 4 εκατ. ευρώ, εφόσον υπολογίζεται στα έσοδα το κόστος της παροχής καθολικών υπηρεσιών. Εάν αυτό δεν συμπεριληφθεί τελικά τότε θα φτάσει στα 37 εκατ. ευρώ, οδηγώντας τον οργανισμό σε πλήρες οικονομικό αδιέξοδο.
Δεδομένου ότι το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο ήταν 340 εκατ. ευρώ, εάν το εναπομείναν μειωθεί κάτω από το 10% αυτού, τότε θα οδηγηθεί σε εφαρμογή του νόμου 2190. Σήμερα, το μετοχικό κεφάλαιο είναι 50-60 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, εάν οι αστοχίες συνεχιστούν, η απειλή του «λουκέτου» είναι πια ορατή.
Απόπειρα υφαρπαγής του πελατολογίου των ΕΛΤΑ
Στην κρίσιμη αγορά των ταχυμεταφορών, που εκτιμάται ότι με την ενσωμάτωση του δικτύου των ΕΛΤΑ θα εκτόξευε τον τζίρο άνω του 1 δισ. ευρώ, η ομοσπονδία των εργαζομένων κατήγγειλε προσπάθεια υφαρπαγής του πελατολογίου των Ταχυδρομείων. «Τελευταία, στήθηκε μια συμφωνία με μια εταιρεία-μαϊμού με την οποία θα εκχωρείτο όλο το έργο των Ταχυμεταφορών, με έναν παράλληλο ταχυμεταφορέα για ολόκληρη τη χώρα» κατήγγειλε ο πρόεδρος της ΠΟΣΤ, κάνοντας λόγο για μια τερατώδη διαδικασία που θα πρέπει να διερευνηθεί.
Επισημαίνεται ότι ο υπάλληλος που έκανε σχετική αναφορά προς τη διοίκηση δέχθηκε βίαιη επίθεση έξω από κατάστημα των ΕΛΤΑ στη Θεσσαλονίκη, με αποτέλεσμα να καταλήξει στο νοσοκομείο. Η ΠΟΣΤ έχει ζητήσει να κινηθεί η διαδικασία εσωτερικού ελέγχου.
Ως «ομολογία αποτυχίας» εκλαμβάνεται εν τω μεταξύ από τους εργαζόμενους η πρόθεση της μητρικής εταιρείας να προχωρήσει, μετά τα παραπάνω, σε αντικατάσταση των μελών της διοίκησης της Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ ΑΕ. Για τον λόγο αυτό ζητείται αντικατάσταση και της διοίκησης των ΕΛΤΑ, προκειμένου ο όμιλος να μπει σε μια νέα εποχή και να μετασχηματιστεί σε Ταχυμεταφορική Εταιρεία.
Κλειστά ταχυδρομικά καταστήματα
Όσον αφορά την απόφαση της διοίκησης να αναστείλει, εν μέσω της τουριστικής περιόδου, την απογευματινή και τη σαββατιάτικη λειτουργία 60 καταστημάτων των ΕΛΤΑ, πολλά εκ των οποίων βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές, οι εργαζόμενοι έκαναν λόγο για απαξίωση του έργου των Ταχυδρομείων. Μάλιστα, ο κ. Βασιλόπουλος επισήμανε ότι «το άλλοθι της έλλειψης προσωπικού ήταν ψευδές».
Επισημαίνεται ότι η διευρυμένη λειτουργία των καταστημάτων αύξησε κατά 20% τα έσοδα του οργανισμού. Παρά τις διαβεβαιώσεις της διοίκησης ότι η αναστολή ήταν προσωρινή, από τα 60 σήμερα λειτουργούν πάλι μόνο τα 35. Ενδεικτικά, στα νησιά του Αιγαίου σημειώθηκε πτώση εσόδων πλέον του 1 εκατ. ευρώ μέσα σε τρεις μήνες. Σήμερα, 30 πόλεις της χώρας δεν έχουν ταχυδρομική εξυπηρέτηση τα απογεύματα και τα Σάββατα, ανάμεσά τους κορυφαίοι τουριστικοί προορισμοί όπως Κως, Ρόδος και Σύρος.