Την περασμένη Δευτέρα το Twitter γιόρτασε τα 10 χρόνια της λειτουργίας του. Αν και ουδείς αμφισβητεί το γεγονός ότι η επινόηση των τιτιβισμάτων με τους 140 χαρακτήρες του Τζακ Ντόρσι τον Μάρτιο του 2006 δημιούργησε έναν νέο τρόπο ηλεκτρονικής επικοινωνίας, αν και η δημοτικότητα που εξαρχής απέκτησε ήταν ζηλευτή, αν και η καθιέρωσή του ως μέσου κοινωνικής δικτύωσης παγκόσμιου βεληνεκούς ήταν ταχύτατη και καθολική, η αλήθεια είναι ότι οι εορτασμοί των γενεθλίων στα γραφεία της αμερικανικής επιχείρησης στο Σαν Φρανσίσκο δεν ήταν τόσο ξέφρενοι. Το κλίμα δεν ήταν τόσο πανηγυρικό διότι, παρά την απόλυτα επιτυχημένη 10χρονη ιστορία του, παρά τους 320 εκατομμύρια χρήστες που έχει κάθε μήνα, το μέλλον για το Twitter δεν μοιάζει ανέφελο.
Αναθεώρηση προβλέψεων


«Σε πείσμα των προσπαθειών της διοίκησης να αυξήσει τη χρήση της πλατφόρμας του Twitter, η αύξηση του αριθμού των χρηστών μοιάζει σχεδόν μηδενική. Ως συνέπεια αυτού, η εταιρεία μας αναθεωρεί τις προβλέψεις της για την ανάπτυξη του κύκλου εργασιών της επιχείρησης» σημείωνε σε έκθεσή της η eMarketer την Πέμπτη 17 Μαρτίου, τέσσερις μόλις ημέρες δηλαδή πριν από τα γενέθλια του Twitter. Επρόκειτο, ασφαλώς, για μια επί τα χείρω αναθεώρηση των προβλέψεων της εξειδικευμένης στον κλάδο του Internet εταιρείας ερευνών.

«Την τελευταία δεκαετία το Twitter καθόρισε την ιστορία του Διαδικτύου. Η επιρροή του δημοφιλούς μέσου κοινωνικής δικτύωσης είναι αδιαμφισβήτητη. Ολη η ενέργεια και όλα τα μέσα που ενεργοποίησε ο ιστορικός ανταγωνιστής του, το Facebook, δεν ήρκεσαν για να μετακινήσουν το Twitter από το επίκεντρο του ενδιαφέροντος στον χώρο του Διαδικτύου»
σημείωνε την περασμένη Δευτέρα ο Μπενζαμέν Φεράν της «Figaro».
Παρά ταύτα, το Twitter άργησε να εκμεταλλευθεί οικονομικά το κεφάλαιο της δημοτικότητας που τόσο γρήγορα συσσώρευσε.
Χάθηκε ο ενθουσιασμός


«Με την εισαγωγή του στο Χρηματιστήριο, στα τέλη του 2013, το Twitter έγινε η αγαπημένη εταιρεία των επενδυτών σε ό,τι αφορά τον κλάδο των μέσων επικοινωνίας. Γρήγορα ωστόσο η διοίκησή του εστίασε την προσοχή της στη δημιουργία νέων διαφημιστικών προϊόντων αγνοώντας την εμπειρία που είχαν από το μέσο οι χρήστες του. Διστακτικές πολιτικές της διοίκησης προστέθηκαν ως αναχώματα της προόδου που είχε κάνει η επιχείρηση τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας της» γράφει ο γάλλος αναλυτής.
Το αποτέλεσμα ήταν να χάσει η όλη προσπάθεια τον αρχικό ενθουσιασμό της. Και από γίγαντας του Διαδικτύου, άξιος ανταγωνιστής του Facebook, να εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια σε «μία ακόμη εφαρμογή μεταξύ άλλων για τα έξυπνα κινητά». Να εξελιχθεί σε μία ακόμη εφαρμογή που παρέχουν τα iPhone και τα Android, όπως οι Deezer, Leboncoin Shazam και Pinterest, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η γαλλική εφημερίδα.

«Η ανάπτυξη των νέων κοινωνικών δικτύων, όπως είναι το Instagram και το Snapchat, και η αυξανόμενη διάδοση των εφαρμογών διαπροσωπικής επικοινωνίας φρενάρισαν τη δημοτικότητα του Twitter μεταξύ των νέων σε ηλικία χρηστών των κοινωνικών δικτύων»
παρατηρεί στην έκθεσή της η eMarketer. Στη Γαλλία το Snapchat είναι μακράν η δημοφιλέστερη εφαρμογή των γυμνασιόπαιδων, γράφει η «Figaro» προς επίρρωσιν της eMarketer.
Ως αποτέλεσμα, ενώ η γιγάντωση του Διαδικτύου συνεχίζεται αμείωτη, το Twitter μοιάζει όλο και περισσότερο σαν μια ταπεινή και μετρημένη εταιρεία. Η επιχείρηση, η οποία απέλυσε στα τέλη της περασμένης χρονιάς το 8% του εργατικού της δυναμικού, απασχολεί πλέον λιγότεραους από 4.000 εργαζομένους. Η eMarketer προβλέπει μείωση του τζίρου της στα 2,32 δισ. δολάρια εφέτος από 2,62 δισ. δολάρια που ήταν το 2015. Προβλέπει επίσης για το «τιτιβιστήρι» να προσελκύσει το 1,4% των διαφημιστικών δαπανών παγκοσμίως.

ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ
«Ας μη δραματοποιούμε και τόσο την κατάσταση»

«Πληθαίνουν εσχάτως όσοι δραματοποιούν την κατάσταση του Twitter. Και δημοσιοποιούν την ανησυχία τους για το μέλλον του μέσου με μηνύματα στο ίδιο το μέσο! Θεωρώ ότι αυτό δεν είναι τυχαίο. Αντιθέτως, δείχνει ότι το Twitter είναι ο ιδανικός σύντροφος των κοινωνικά δικτυωμένων»
δήλωσε στη «Figaro» ο Κεϊβόν Μπεϊκπούρ, ιδρυτής της εφαρμογής Periskope, μιας εκ των πέντε δημοφιλέστερων στο Twitter τους τελευταίους μήνες.
Δεν είναι μόνο οι συνεργάτες του Twitter που θεωρούν ότι το μέσο έχει μέλλον και ότι η καταστροφολογία με αφορμή τα δέκατα γενέθλιά του είναι υπερβολική. Είναι και αρκετοί αναλυτές στον κλάδο, που θεωρούν ότι το δημιούργημα του Τζακ Ντόρσι έχει το αμέσως επόμενο διάστημα να εκμεταλλευθεί μεγάλα αθλητικά και πολιτικά γεγονότα, όπως είναι οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Ρίο και οι αμερικανικές προεδρικές εκλογές. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι έχει ακόμη μεγάλα περιθώρια αριθμητικής αύξησης των χρηστών του, ότι το διαφημιστικό «εργαλείο» του, Mopub, επιτρέπει στο μέσο να στέλνει διαφημίσεις σε περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο τερματικά iOS και Android.
Επιπλέον, ο Ντόρσι έχει ανακοινώσει μια σειρά τροποποιήσεων στο μέσο, ώστε να γίνει πιο ελκυστικό. Κυρίως, το Twitter θεωρείται ότι βρίσκεται στην πρωτοπορία της τεχνολογίας που επιτρέπει την απευθείας αποστολή βίντεο μέσω κινητών συσκευών. Πρόκειται για μια τεχνολογία που θεωρείται ότι θα αποτελέσει τη μελλοντική επανάσταση στο Διαδίκτυο –και στην οποία την απόλυτη προτεραιότητα έχουν, βεβαίως, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ και το Facebook, όπως σημειώνει η «Figaro».
Ανεκμετάλλευτη δυναμική

Οι «Financial Times» είχαν εξηγήσει προ μηνών γιατί το Twitter αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα ανεκμετάλλευτης οικονομικής δυναμικής. Η οικονομική εφημερίδα είχε αποκαλύψει ότι ενώ τα τρία τέταρτα των «τιτιβιστών» διαβιούν και κάνουν χρήση του μέσου εκτός αμερικανικής επικράτειας, μόνο το ένα τέταρτο των εσόδων της επιχείρησης εισρέει από το εξωτερικό. Τα τρία τέταρτα του τζίρου της προέρχονται από το ένα τέταρτο των αμερικανών χρηστών του μέσου.
Μπορεί το Twitter «να δυσκολεύεται πλέον να κάνει τους χρήστες του Διαδικτύου να ονειρεύονται», όπως γράφει η «Figaro», μπορεί οι επενδυτές να είναι απογοητευμένοι καθώς από την αρχή του έτους η τιμή της μετοχής του βρίσκεται κοντά στα ιστορικά χαμηλά της (λίγο πάνω από τα 15 δολάρια), η διοίκηση του μέσου κοινωνικής δικτύωσης γνωρίζει καλά, ωστόσο, ότι εξακολουθεί να διαχειρίζεται ένα προϊόν μοντέρνο και σύγχρονο. Και ότι, αν μη τι άλλο, διαθέτει μια δεύτερη ευκαιρία και τον χρόνο για να την εκμεταλλευθεί.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ