Τέτοιο ξεκίνημα ούτε ο ίδιος ο Στέλιος Χατζηιωάννου δεν μπορούσε να φανταστεί για το νέο του επιχείρημα: μέσα σε λίγες ώρες όλα τα προϊόντα από τα ράφια του σουπερμάρκετ που άνοιξε την περασμένη Τετάρτη στο Βόρειο Λονδίνο ο ελληνοκύπριος επιχειρηματίας είχαν γίνει ανάρπαστα! Οι ορδές των καταναλωτών που συνωστίζονταν για να εισβάλουν στους διαδρόμους του είχαν πέσει σαν ακρίδες πάνω στα προϊόντα και τα είχαν εξαφανίσει. Υπήρχε βέβαια μείζων λόγος: ό,τι κι αν αγόραζες στο πρώτο easyFoodstore που άνοιξε ο sir Stelios κόστιζε 25 πένες της στερλίνας –δηλαδή μόλις 33 λεπτά του ευρώ!
Η εταιρεία αναγκάστηκε να ζητήσει συγγνώμη από το καταναλωτικό κοινό. Στην ιστοσελίδα της σημείωσε ότι «εξαιτίας του μεγάλου πλήθους που προσέλκυσε η προσφορά των 25 πενών, τα προϊόντα εξαντλήθηκαν πολύ γρήγορα και οι προμηθευτές δυστυχώς δεν ήταν σε θέση να καλύψουν τη ζήτηση». Το μαγαζί κατάφερε να ανεφοδιαστεί πλήρως και να ανοίξει την Παρασκευή στις 9 το πρωί, για να κατακλυστεί από… νέες καταναλωτικές ορδές –«χαοτικό, πλην όμως φτηνό» χαρακτήρισε το easyFoodstore η βρετανική εφημερίδα «Telegraph». Ο sir Stelios είχε κάνει πάλι το μικρό επιχειρηματικό θαύμα του.
Η ιδέα του ήταν απλή, όπως είναι άλλωστε όλες οι ιδιοφυείς ιδέες: η Βρετανία, σύμφωνα με έρευνα της Credit Suisse, είναι η μοναδική χώρα του G7 στην οποία κατεγράφη αύξηση των εισοδηματικών ανισοτήτων την περίοδο 2000-2014. Οι ανισότητες μάλιστα αυξάνονταν τέσσερις φορές ταχύτερα την επταετία μετά το ξέσπασμα της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης από όσο αυξάνονταν την επταετία 2000-2007. Είναι γνωστό ότι οι κρίσεις αναδιανέμουν τα εισοδήματα προς όφελος των εχόντων και κατεχόντων. Στη Βρετανία όμως την περίοδο 2013-2014 (μέσα σε ένα 12μηνο) οι εκατομμυριούχοι αυξήθηκαν κατά 30,5%, ενώ στη Γαλλία αυξήθηκαν κατά 14,5%, στη Γερμανία κατά 14,1% και στις ΗΠΑ κατά 13%.
Ιδέα και τεχνογνωσία


Οι «ακρίδες» που έπεσαν στα ράφια του easyFoodstore δεν ήταν ασφαλώς οι εκατομμυριούχοι. Ηταν η «working class» και κυρίως οι νεόπτωχοι, που αυξήθηκαν τα τελευταία χρόνια με ρυθμό ασφαλώς πολλαπλάσιο από τον ρυθμό αύξησης των εκατομμυριούχων. Αλλωστε ο πολυμήχανος Stelios, όταν προ τριετίας είχε ανακοινώσει την ιδέα για τη δημιουργία μιας αλυσίδας σουπερμάρκετ «πολύ χαμηλού κόστους» –διότι το κατεστημένο του λιανεμπορίου πολέμησε συστηματικά και επί μακρόν το easyFoodstore –είχε διευκρινίσει ότι εμπνεύστηκε το όλο σχέδιο επειδή είχε την αίσθηση πως «υπάρχει ένα κενό στο λιανεμπόριο τροφίμων, ένας χώρος κάτω από τα γνωστά εκπτωτικά σουπερμάρκετ, όπως είναι το Aldi και το Lidl».
Ο διορατικός Stelios είχε την καινοτόμο ιδέα –και οι ιδέες ήταν κάτι που ουδέποτε έλειψαν από τον γόνο της γνωστής εφοπλιστικής οικογένειας. Είχε όμως και την τεχνογνωσία, καθώς τα τελευταία χρόνια ανέλαβε σημαντικές πρωτοβουλίες διανομής τροφίμων στα θύματα της κρίσης στην Ελλάδα και στην Κύπρο μέσω του προγράμματος «Φαγητό από καρδιάς». Εξηγεί ο ίδιος: «Πρόκειται για έναν ακόμα τρόπο με τον οποίο το εμπορικό σήμα easy δύναται να εξυπηρετήσει τους λιγότερο εύπορους. Με δεδομένη την εμπειρία μου στη διανομή δωρεάν τροφίμων στην Ελλάδα και στην Κύπρο, τα easyFoodstores είναι μια πιο εμπορική πρωτοβουλία για να πουλήσουμε βασικά τρόφιμα αντί 25 πενών το καθένα σε όσους δεν παίρνουν μισθό ή είναι χαμηλόμισθοι και ζουν στην περιοχή του Park Royal».
Ενιαία τιμή


Σε δελτίο Τύπου της εταιρείας του sir Stelios διευκρινίζεται ότι το easyFoodstore «βασίζεται στην επιχειρηματική φιλοσοφία και εμπορική προσέγγιση των brands της easy για προσφορά ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών σε πολύ προσιτό κόστος». Eτσι το κατάστημα διαθέτει 76 διαφορετικά, απαραίτητα για την καθημερινή διατροφή (κυρίως συσκευασμένα) είδη στην απίστευτα χαμηλή ενιαία τιμή των 25 πενών.

«Το κατάστημα απευθύνεται σε άτομα και οικογένειες που αντιμετωπίζουν σημαντικές οικονομικές δυσκολίες και στόχο έχει να τους βοηθήσει να καλύψουν σημαντικές διατροφικές ανάγκες, αποφεύγοντας έξοδα που πιθανώς επιβαρύνουν οικονομικά την καθημερινότητά τους. Eχει υπολογιστεί ότι θα μπορεί κανείς να προμηθευτεί και τα 76 προϊόντα του easyFoodstore για λιγότερο από 20 στερλίνες (27 ευρώ) συνολικά»
σημειώνεται στο δελτίο Tύπου.
Δεν χωρεί αμφιβολία ότι η ενιαία τιμή των 25 πενών είναι πραγματικά ακαταμάχητη. Δεν θα διαρκέσει όμως για πολύ, καθώς πρόκειται για τιμή προσέλκυσης πελατών. Από τον Μάρτιο όλα τα προϊόντα του easyFoodstore κοστίζουν μισή στερλίνα (περίπου 70 λεπτά του ευρώ). Παρά τον διπλασιασμό της τιμής των προϊόντων ωστόσο, ποιος δεν θα στοιχημάτιζε ότι οι ουρές των καταναλωτών έξω από την είσοδο του σουπερμάρκετ θα συνεχιστούν τουλάχιστον ως τον… σχηματισμό κυβέρνησης από τον νέο ηγέτη των Εργατικών Τζέρεμι Κόρμπιν; Κάτι που επίσης είναι αμφίβολο. Διότι, σύμφωνα πάντοτε με την έρευνα της Credit Suisse, «οι εισοδηματικές ανισότητες στη Βρετανία εκτινάχθηκαν στα ύψη επί κυβερνήσεων Εργατικών και επιταχύνθηκαν περαιτέρω επί των κυβερνήσεων συνασπισμού που ακολούθησαν».

Εταιρείες χαμηλού κόστους
31 χρόνια… εύκολης ζωής κλείνει εφέτος το «easy brand»

Η πρώτη ιδιοφυής ιδέα του Στέλιου Χατζηιωάννου ήταν η δημιουργία της easyJet το 1995. Πρόκειται για τη γνωστή αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους, δεύτερη σε επιβατική κίνηση στην Ευρώπη μετά τη Ryanair, που δραστηριοποιείται και στην Ελλάδα. Εκτοτε ο δραστήριος επιχειρηματίας, ο οποίος, ειρήσθω εν παρόδω, την επόμενη Κυριακή κλείνει τα 49 χρόνια του, δραστηριοποιήθηκε σε πάμπολλους κλάδους πάντα με βάση την επιχειρηματική φιλοσοφία της επωνυμίας easy, που είναι η παροχή της καλύτερης δυνατής υπηρεσίας στη φθηνότερη δυνατή τιμή.
Επέκτεινε λοιπόν με την πάροδο των χρόνων τo brand «easy» σε διάφορους επιχειρηματικούς κλάδους, όπως στην ενοικίαση αυτοκινήτων (δημιούργησε την εταιρεία easyCar), στον ξενοδοχειακό κλάδο (easyHotel), στον κλάδο των γυμναστηρίων (easyGym) ή στην αγορά ακινήτων (easyProperty). Οπως αναφέρει ο βρετανικός «Guardian», κάποιες από τις καινοτόμες ιδέες του αποδείχθηκαν κερδοφόρες. Αλλες δεν είχαν εμπορική επιτυχία. Στις πρώτες συγκαταλέγονται η easyHotel, όπως και η easyBus, η οποία μεταφέρει με λεωφορεία επιβάτες από και προς τα αεροδρόμια του Λονδίνου.
Αντίθετα, η αλυσίδα αιθουσών κινηματογράφου easyCinema δεν γοήτευσε τους καταναλωτές, ενώ η αλυσίδα καφενείων με δωρεάν σύνδεση στο Διαδίκτυο easyInternetcafe εμφάνισε ζημιές άνω των 100 εκατ. στερλινών. Σε κάθε περίπτωση, ναυαρχίδα του ομίλου εταιρειών του Stelios είναι η easyJet, στην οποία ο πολυσχιδής επιχειρηματίας και η οικογένειά του εξακολουθούν να είναι οι μεγαλομέτοχοι διατηρώντας μερίδιο περίπου 35%.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ