Θέατρο: Από τη Σουηδία στην Ελλάδα

Στην αριστουργηματική ταινία «Φθινοπωρινή σονάτα» («Höstsonaten» / «Autumn Sonata») που γύρισε

Στην αριστουργηματική ταινία «Φθινοπωρινή σονάτα» («Höstsonaten» / «Autumn Sonata») που γύρισε ο Ινγκμαρ Μπέργκμαν το 1978, σηματοδοτώντας έτσι την πρώτη και τελευταία συνεργασία του στον κινηματογράφο με την Ινγκριντ Μπέργκμαν, ο σουηδός σκηνοθέτης ανιχνεύει τις δυσκολίες που ανακύπτουν από τη στιγμή που μια αυταρχική μάνα (Μπέργκμαν) συναντά ύστερα από χρόνια τη συνεσταλμένη κόρη της (Λιβ Ούλμαν). Ο Μπέργκμαν φαντάστηκε την ταινία σαν «ένα όνειρο σε τρεις πράξεις, με δύο πρόσωπα και τρεις φωτισμούς» και το αποτέλεσμα υπήρξε μαγευτικό: ένα γυναικείο δράμα δωματίου που ακόμη και σήμερα παραμένει απλησίαστο (οδήγησε δε την Μπέργκμαν για τελευταία φορά στις υποψηφιότητες των Οσκαρ – η έβδομή της – και χάρισε στον Μπέργκμαν την πέμπτη υποψηφιότητά του για το Οσκαρ σεναρίου γραμμένου κατευθείαν για τη μεγάλη οθόνη).
Ορμώμενη από την αρχική ιδέα του σουηδού δημιουργού, η ομάδα προτσές αποπειράται μια ανάλογη «επιστροφή στα βασικά», στην πρώτη ύλη του θεάτρου: ηθοποιός και κείμενο. Η παράσταση θα αρχίζει να παίζεται από την Πέμπτη 29 Οκτωβρίου στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων Λευτέρης Βογιατζής. «Ακολουθώντας τον Μπέργκμαν, που σε αναγκάζει να δεις πόσο επιφανειακοί είναι ενίοτε οι ρόλοι που υιοθετούμε στη ζωή, είδαμε τη μητρότητα όχι από τη βιολογική αλλά από την ψυχολογική της σκοπιά» αναφέρει η σκηνοθέτρια Μαρία Μαγκανάρη (η οποία επίσης έκανε τη μετάφραση και τη διασκευή). Το κοινό παρελθόν μητέρας και κόρης (αντιστοίχως οι Μαρία Κεχαγιόγλου και Ανθή Ευστρατιάδου) ζωντανεύει ύστερα από την επανασύνδεσή τους και τις στοιχειώνει σαν φάντασμα. Η σκηνοθέτρια επισημαίνει ότι η ελληνική διασκευή εστιάζει στο δίπολο μητέρας – κόρης, στο «καθρέφτισμά τους». Τα λάθη, οι ενοχές, η τιμωρία και η συγχώρεση θα παλέψουν με την αγάπη, που στέκει αμήχανη και ανέκφραστη. Η παιδική ηλικία φαντάζει σαν ερημωμένος τόπος. Γιατί ο πόνος που γεννήθηκε τότε είναι και τώρα παρών. «Η σχέση τους είναι αρχετυπικά αναγκαστική» αναφέρει η Μαγκανάρη, «πάντα η μία ζητάει κάτι από την άλλη, και πάντα η μία επιδρά ισχυρά στην άλλη. Θέσαμε στους εαυτούς μας το ερώτημα: Μια μητέρα έχει πάντα μητρικά χαρακτηριστικά; Πώς θα ήταν αν δεν είχε; Και πώς θα ήταν η κόρη μιας τέτοιας μητέρας;».
Συνεπώς ο τρόπος που η μία ηθοποιός επιδρά επί σκηνής στην άλλη δημιουργεί τη σχέση τους και αυτό το στοιχείο της αλληλεπίδρασης αποτελεί τον πυρήνα της σκηνοθεσίας της παράστασης. «Οι πληγές τους δημιουργούνται από τις ίδιες τις λέξεις που εξαπολύουν η μία στην άλλη από τη στιγμή που αρχίζει η παράσταση. Τα λόγια που ανταλλάσσουν έχουν σωματική επίδραση».
Ο θίασος προτσές που έχει κάνει την παραγωγή της παράστασης υπογράφει επίσης τα σκηνικά και τα κοστούμια της, οι φωτισμοί και ο σχεδιασμός ήχου είναι της Μαρίας Γοζαδίνου και η off φωνή που ακούγεται ανήκει στη βοηθό σκηνοθέτη Ανδριάνα Χαλκίδη.
Εμφαση τέλος σε ό,τι αφορά τη δουλειά πάνω στη «Σονάτα» δόθηκε στη μουσική, αφού η ίδια η σονάτα ως μουσική φόρμα, υπήρξε πηγή έμπνευσης σε ζητήματα ρυθμού και δομής της παράστασης. «Οι ηθοποιοί προσπαθούν έμπρακτα να συνδιαλλαγούν μαζί της, σαν να ήταν ακόμα ένας ηθοποιός» όπως είπε.

πότε & πού:

Θέατρο της Οδού Κυκλάδων Λευτέρης Βογιατζής, Κυκλάδων 11 και Κεφαλληνίας, Κυψέλη.Από 29 Οκτωβρίου.
Παραστάσεις: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή, στις 21.00.
Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ, 12 ευρώ (φοιτητικό, ΑΜΕΑ) και 5 ευρώ (ατέλεια).
Προπώληση: τηλ. 210 8217.877.
Ηλεκτρονική προπώληση: www.ticketservices.gr

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk