Πώς το Internet έστειλε τα κορίτσια του «Playboy» στα αζήτητα

Για πολλές δεκαετίες αποτελούσε τη Βίβλο των ανδρικών φαντασιώσεων

Για πολλές δεκαετίες αποτελούσε τη Βίβλο των ανδρικών φαντασιώσεων. Το αμερικανικό περιοδικό «Playboy» με τις φωτογραφίσεις γυμνών γυναικών ήταν το απαραίτητο αξεσουάρ εκατομμυρίων νεαρών ανδρών που ανακάλυπταν τη σεξουαλικότητα. Ηταν το ένοχο μυστικό που έκρυβαν από τις μαμάδες τους και αργότερα από τα κορίτσια τους. Οι γυναίκες που φωτογραφίζονταν για τις κεντρικές του σελίδες ήταν τα αντικείμενα του πόθου των ανδρών σχεδόν σε όλα τα πλάτη και τα μήκη της Γης.
Στο πρώτο του τεύχος που κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1953 μπορούσε κανείς να θαυμάσει τη Μέριλιν Μονρόε σε όλη τη γυμνή ομορφιά της, ενώ αργότερα από τις κεντρικές του σελίδες πέρασαν η Τζέιν Μάνσφιλντ, η Νάνσι Σινάτρα, η Ούρσουλα Αντρες, η Κιμ Μπέισινγκερ και η Ντρου Μπάριμορ. Το να ξεφυλλίζει κανείς ένα περιοδικό με φωτογραφίες γυμνών γυναικών τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 ήταν σχεδόν μια επαναστατική πράξη, μια πολιτική διαμαρτυρία εναντίον της λογοκρισίας.
Ο συνδυασμός των γυμνών κοριτσιών με τη σοβαρή δημοσιογραφία αποδείχθηκε ένας ισχυρός μαγνήτης που επέτρεψε στον εκδότη του, τον Χιου Χέφνερ, να δημιουργήσει μια αυτοκρατορία, η οποία εκτός από το περιοδικό περιελάμβανε τα γνωστά σε ολόκληρο τον κόσμο Playboy Clubs, αλλά και κινηματογραφικές παραγωγές. Αξίζει να σημειωθεί ότι το τεύχος του Νοεμβρίου του 1972 πούλησε 7.161.561 αντίτυπα.
Ωστόσο στις σελίδες του εκτός από τις γυμνές καλλονές μπορούσε κανείς να διαβάσει διηγήματα του Ιαν Φλέμινγκ, του Βλαντίμιρ Ναμπόκοφ, του Χαρούκι Μουρακάμι ή της Μάργκαρετ Ατγουντ. Μπορούσε επίσης να απολαύσει καταπληκτικές συνεντεύξεις από σημαντικές προσωπικότητες της πολιτικής, των γραμμάτων και των τεχνών.
Καθώς όμως το Internet άρχισε να εξαπλώνεται με γοργούς ρυθμούς, η γοητεία του «Playboy» άρχισε να φθίνει. Οταν ακόμη και η πιο σκληρή πορνογραφία απέχει πλέον μόνο ένα κλικ στο πληκτρολόγιο του υπολογιστή, το «Playboy» μοιάζει με απομεινάρι ενός παρελθόντος, η αθωότητα του οποίου έχει πλέον ξεπεραστεί οριστικά.
Πριν από λίγες ημέρες οι υπεύθυνοι του περιοδικού ανακοίνωσαν ότι από τον Μάρτιο του 2016 το «Playboy» δεν θα δημοσιεύει φωτογραφίες γυμνών γυναικών. Αντ’ αυτών, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο Σκοτ Φλάντερς, «το περιοδικό θα επενδύσει και πάλι στην ερευνητική δημοσιογραφία, στις εις βάθος συνεντεύξεις και στα διηγήματα».
Μπορεί το Διαδίκτυο να έκανε την πορνογραφία ευκολότερα προσβάσιμη, αλλά έκανε και την κατανάλωσή της πιο ιδιωτική. Είναι πιο εύκολο να χαζεύεις ερωτικά βίντεο ξαπλωμένος στο κρεβάτι σου παρά να πληρώσεις εισιτήριο για να δεις μια ταινία πορνό στο σινεμά ή να αγοράσεις από το περίπτερο ένα τεύχος του «Playboy». Ταυτόχρονα σε μια εποχή όπου κυριαρχούν τα κοινωνικά δίκτυα είναι πιο δύσκολο να «μοιραστείς» περιεχόμενο, όπως αυτό του «Playboy», που παραπέμπει σε πορνογραφικό υλικό.
Είναι ακόμη άγνωστο αν η νέα έκδοση του περιοδικού θα καταφέρει να αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον των αναγνωστών. Η αλήθεια είναι ότι τα έντυπα περιοδικά έχουν χάσει το μεγαλύτερο μέρος του κοινού τους, καθώς όλο και περισσότεροι καταφεύγουν πλέον στο Διαδίκτυο για ενημέρωση και διασκέδαση. Είναι ελάχιστα αυτά που κρατάνε ακόμη κάποια ομοιότητα με το παρελθόν, όπως για παράδειγμα το «New Yorker» που μπορεί να υπερηφανεύεται για συνδρομητές που ξεπερνούν τις 700.000.
Ωστόσο, όπως σημειώνουν οι υπεύθυνοι του περιοδικού, το «Playboy» δεν έχει πει ακόμη την τελευταία λέξη, καθώς παρουσιάζει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης σε περιοχές του κόσμου όπως η Κίνα, η Ινδία και ο αραβικός κόσμος, όπου τα ήθη δεν έχουν ακολουθήσει την εξέλιξη των ηθών στη Δύση και όπου η διαδικτυακή λογοκρισία είναι ιδιαίτερα αυστηρή. «Ενα «Playboy» απαλλαγμένο από το γυμνό θα μπορούσε να σημειώσει σημαντικές πωλήσεις στις περιοχές αυτές» τονίζει ο Φλάντερς.

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Media
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk