Ο κλάδος του αυτοκινήτου συγκαταλέγεται μεταξύ των πρώτων που ετοιμάζονται να εκμεταλλευθούν τη συμφωνία για τα πυρηνικά, στην οποία κατέληξαν την περασμένη εβδομάδα η Δύση με την Τεχεράνη. Συμφωνία που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την πλήρη επιστροφή του Ιράν στη διεθνή οικονομική και εμπορική κοινότητα.
Στην αφετηρία της κούρσας για την κατάκτηση της ιρανικής αγοράς συνωστίζεται το σύνολο των αυτοκινητοβιομηχανιών, με τις ευρωπαϊκές να έχουν να ανταγωνιστούν τις κινεζικές, που επίσης διεκδικούν μερίδια στην πολλά υποσχόμενη (καθότι διψασμένη για νέα μοντέλα) ιρανική αγορά. Το Ιράν, άλλωστε, είναι μια πλούσια πετρελαιοπαραγωγός χώρα στην οποία αντιστοιχούν μόλις 185 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους, όταν στη Γερμανία αντιστοιχούν 470 αυτοκίνητα και στις ΗΠΑ 950! Σημειωτέον ότι πέρυσι πουλήθηκαν στο Ιράν 900.000 οχήματα, περισσότερα από κάθε άλλη αγορά αυτοκινήτου στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής.
Από τις ευρωπαϊκές εταιρείες που διαγκωνίζονται για να κατακτήσουν τη «νέα» ιρανική αγορά, οι γαλλικές έχουν τις μεγαλύτερες φιλοδοξίες. Διότι πριν από την επιβολή των εμπορικών κυρώσεων στην Τεχεράνη από τις ΗΠΑ και τις άλλες δυτικές χώρες, η Renault και η Peugeot κυριαρχούσαν στην ιρανική αγορά αυτοκινήτου. Οι γαλλικές εταιρείες, άλλωστε, συνεργάζονται με τους τοπικούς κατασκευαστές (κυρίως με την Khodro και τη Saipa) αποστέλλοντας για συναρμολόγηση τα εξαρτήματα των μοντέλων τους.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η Peugeot, παρά τις κυρώσεις, το 2011 πούλησε 450.000 μοντέλα της στο Ιράν. Με την ιρανική οικονομία κλειστή, η γαλλική εταιρεία μόνη της ήλεγχε περίπου το ένα τρίτο της τοπικής αγοράς αυτοκινήτου. Τώρα όμως, στην αφετηρία για το νέο ξεκίνημα βρίσκονται σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές της Ευρώπης. Ακόμη και η βρετανική εταιρεία πολυτελών αυτοκινήτων Lotus. Ακόμη και η (θυγατρική της Volkswagen πλέον) επίσης πανάκριβη Bentley. Αλλά είπαμε: οι Ιρανοί και δίψα για νέα μοντέλα έχουν και πετροδολάρια μπόλικα θα αποκτήσουν χάρη στην άρση του εμπάργκο πώλησης πετρελαίου στις διεθνείς αγορές.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ