Είκοσι δύο χρόνια έχουν περάσει από τότε που ο Στίβεν Σπίλμπεργκ έδωσε σάρκα και οστά σε μια ιδέα του συγγραφέα Μάικλ Κράιτον. Το «Jurassic Park» όχι μόνο ανέστησε το ξεχασμένο είδος των… δεινοσαύρων αλλά στα τέλη του 20ού αιώνα κατάφερε να κάνει τα παλαιολιθικά όντα πραγματικούς σταρ! Στην πλειονότητά τους τα παιδιά σε κάθε γωνιά του πλανήτη εκστασιάζονταν από την κλωνοποιημένη παλαιολιθική παρέα των Tyrannosaurus Rex, Spinosaurus, Velociraptor, Procompsognathus, Pteranondon, Dilophosaurus και των λοιπών δεινοσαύρων που μετέτρεψαν σε αρένα θανάτου το θεματικό πάρκο που επρόκειτο να τους φιλοξενήσει.
Συν τοις άλλοις το «Jurassic Park» είναι η ταινία στην οποία δοκιμάστηκαν για πρώτη φορά τόσο υψηλής τεχνολογίας ειδικά εφέ στη μεγάλη οθόνη (κάτι σαν προάγγελος του 3D), ώστε ο θεατής να νιώσει έστω και για ένα δευτερόλεπτο δεινοσαύρους να κυκλοφορούν δίπλα του. Δεν είναι καθόλου τυχαίο το νούμερο των 402.453.882 δολαρίων σε έσοδα που έχει κάνει το «Jurassic Park» ως τις μέρες μας, την ώρα που η ίδια η παραγωγή κόστισε μόλις 63.000.000 δολάρια. Ακόμη και οι δεινόσαυροι-κούκλες έσπασαν κάθε ρεκόρ πωλήσεων…
Η τεράστια επιτυχία που συνάντησε η ταινία του Σπίλμπεργκ το 1993, σε μια εποχή που ούτε το Internet δεν είχε μπει καλά-καλά στη ζωή μας, είχε ως (αναπόφευκτο) αποτέλεσμα δύο «συνέχειες», εκ των οποίων η πρώτη, ο «Χαμένος κόσμος» (1997), είχε τον ίδιο τον Σπίλμπεργκ και πάλι στην καρέκλα του σκηνοθέτη. Σε αντίθεση με το ξάφνιασμα της πρώτης ταινίας όμως (και όπως συχνά συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις), οι δύο ταινίες που ακολούθησαν είχαν φτωχή πλοκή, ασήμαντους ήρωες και την αίσθηση της επανάληψης. Εμεναν βέβαια οι δεινόσαυροι, όμως τι να κάνουν κι αυτοί μπροστά στον τρόμο του αδύναμου σεναρίου; Ως κινηματογραφική σειρά (franchise) το «Jurassic Park» δεν στέφθηκε από επιτυχία παρότι στα ταμεία πήγε ικανοποιητικά με 229.086.679 ο «Χαμένος κόσμος» και 181.171.875 το «Jurassic Park 3» (2001).
Η επιστροφή στη μεγάλη οθόνη
Η ιδέα μιας τέταρτης ταινίας δεινοσαύρων στη μεγάλη οθόνη έπεσε για πρώτη φορά στο τραπέζι το 2007, και μάλιστα από τον τελευταίο άνθρωπο στον πλανήτη που θα περίμενες ότι θα ενδιαφερόταν για την κουλτούρα του «Jurassic Park». Και όμως ήταν ο αριστερός σκηνοθέτης Τζον Σέιλς, ο βασιλιάς του ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου («Μοναχικό αστέρι», «Matewan»), που είχε την ιδέα των ειδικά εκπαιδευμένων δεινοσαύρων που τα βάζουν με τον στρατό βαρόνου ναρκωτικών της Λατινικής Αμερικής!
Αν και αυτό το σχέδιο δεν προχώρησε ποτέ, ο Σπίλμπεργκ και ο παραγωγός του Φρανκ Μάρσαλ επέμειναν στο εγχείρημα της επιστροφής των δεινοσαύρων στον κινηματογράφο. Στον Σπίλμπεργκ μάλιστα οφείλεται η κεντρική ιδέα του «Jurassic World» που από την περασμένη Πέμπτη κυριαρχεί στις αίθουσες –θερινές και κλειστές –της χώρας μας.
Στην πρώτη ταινία του 1993 ένας ευφυής καθηγητής, ο Τζον Χάμοντ (Ρίτσαρντ Ατένμπορο), είχε το όραμα της δημιουργίας ενός πλήρως λειτουργικού θεματικού πάρκου δεινοσαύρων. Με την… επανάσταση των δεινοσαύρων η υλοποίηση αυτού του οράματος δεν κατέστη τότε δυνατή. Οπως όμως ο Σπίλμπεργκ το σκέφθηκε, «τι θα γινόταν αν κάποια στιγμή στο μέλλον το πάρκο όντως δημιουργούνταν;». Με την προοπτική ότι χιλιάδες τουρίστες θα επισκέπτονταν τη θανάσιμη Ντίσνεϊλαντ, πολλά περιστατικά θα μπορούσαν να δώσουν νέα πνοή στην κινηματογραφική σειρά με μια τέταρτη ταινία, στην οποία ο άνθρωπος για μία ακόμη φορά δεν λέει να κάτσει στην ησυχία του και δημιουργεί προβλήματα: προκειμένου να δώσουν ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις στο θεματικό πάρκο τους, οι ιδιοκτήτες αποφασίζουν να δημιουργήσουν ένα νέο είδος δεινοσαύρου, ακόμη πιο τρομακτικού από αυτούς που γνωρίζουμε. Τι θα μπορούσε να πάει λάθος; Τα πάντα!
Νέος σκηνοθέτης, νέες ιδέες
Από τη στιγμή που μια νέα ταινία φαινόταν υλοποιήσιμη ήταν φυσικό πολλοί σκηνοθέτες να δηλώσουν ενδιαφέρον για αυτήν, εφόσον ο Σπίλμπεργκ δεν θα τη σκηνοθετούσε, παραμένοντας στη θέση του παραγωγού. Ο ίδιος ήταν που επέλεξε τον Κόλιν Τρεβόροου, ένα σχετικό ρίσκο αφού ο 38χρονος σήμερα σκηνοθέτης δεν είχε παρουσιάσει παρά μόλις μία ταινία, το «Safety Not Guaranteed» (δεν έχει προβληθεί στη χώρα μας), το οποίο ωστόσο είχε ενθουσιάσει τον Σπίλμπεργκ. Ενδεχομένως να έπαιξε ρόλο το ότι ο Τρεβόροου είναι φαν του «Jurassic Park», το οποίο είδε στην εποχή του μια Πέμπτη του 1993 δραπετεύοντας –στην κυριολεξία –από το σπίτι του. Εβαλε μαξιλάρια κάτω από τις κουβέρτες για να μη δείχνει άδειο το κρεβάτι και τσούλησε το αυτοκίνητό του στον δρόμο για να μην ακουστεί η μηχανή!
«Εχω μια συγκεκριμένη ανάμνηση από το «Jurassic Park»» δηλώνει σήμερα ο Τρεβόροου. «Είναι η τελευταία ημέρα του σχολείου κι εκεί που νιώθεις πως αφήνεις μια εποχή και μπαίνεις σε μιαν άλλη, είσαι μόνος σε μια αίθουσα και μεταφέρεσαι στον κόσμο του «Jurassic Park».» Με άλλα λόγια ο Τρεβόροου δεν είχε στο μυαλό του μία ακόμη ταινία γεμάτη ανθρώπους που τους καταδιώκουν δεινόσαυροι. «Αυτό έχει γίνει, και μάλιστα καλά. Ενιωθα πως αυτό που αναζητούσε τόσο το κοινό όσο και ο Στίβεν (σ.σ.: Σπίλμπεργκ) ήταν να πάρουμε μια έξοχη βασική ιδέα και να δούμε πού μπορεί να μας πάει, επισκεπτόμενοι ένα γνώριμο μέρος. Και το ερώτημα ήταν: Ποια θα ήταν λοιπόν εκείνη η ιστορία που θα έκανε το κοινό να θέλει να δει την ταινία;».πότε & πού:
Η ταινία «Jurassic World» του Κόλιν Τρεβόροου με πρωταγωνιστές τους Κρις Πρατ, Μπράις Ντάλας Χάουαρντ, Βίνσεντ Ντ’ Ονόφριο και Ομάρ Σι προβάλλεται στις αίθουσες σε 2D και 3D από την Πέμπτη 11 Ιουνίου σε διανομή UIP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ