Η σχέση ντιζάιν, τεχνολογίας και κοινωνίας στην έκθεση Adhocracy

Η έκθεση Adhocracy στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών εστιάζει στη σχέση μεταξύ ντιζάιν, τεχνολογίας και κοινωνίας και παρουσιάζει τις απόπειρες δημιουργικών ανθρώπων που χρησιμοποιούν απρόσμενα υλικά για να δημιουργήσουν μια νέα πραγματικότητα.

Η έκθεση Adhocracy στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών εστιάζει στη σχέση μεταξύ ντιζάιν, τεχνολογίας και κοινωνίας και παρουσιάζει τις απόπειρες δημιουργικών ανθρώπων που χρησιμοποιούν απρόσμενα υλικά για να δημιουργήσουν μια νέα πραγματικότητα.

Ο κόσμος φαντάζει απηνής αν είσαι ένα τεχνολογικά αναλφάβητο κορίτσι. Ιδίως όταν σε υποδέχονται λέξεις όπως ανοιχτό λογισμικό και hardware, digital fabrication, metadata με το που πατάς το πόδι σου στο υπόγειο της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών. Ωστόσο, η έκθεση Adhocracy είναι τελικά πολύ φιλική ακόμη και στον πιο αδαή χρήστη (ο οποίος, για παράδειγμα, δεν θυμάται τους κωδικούς που θα τον διευκολύνουν να κατεβάσει το ειδικά σχεδιασμένο application που βοηθά την πλοήγηση στην έκθεση).

Ο Τηλε-Μύλος Καφέ φέρ’ ειπείν «μιλάει» από μόνος του. Ενα τηλέφωνο που χτυπάει ενεργοποιεί με λογισμικό Arduino ένα κύκλωμα αντικειμένων που τελικά αλέθουν κόκκους καφέ. Δεν λες ότι θα φέρει την επανάσταση στην τεχνολογία της επεξεργασίας του καφέ αλλά η εμπορεύσιμη δυνατότητα της κατασκευής δεν είναι ούτως ή άλλως μέσα στις επιδιώξεις της δημιουργού της, Μαύρας Λάζαρη.

Σύμφωνα με το σκεπτικό της έκθεσης «οι ad-hoc (επί τούτου) διαδικασίες επιτρέπουν στους ανθρώπους να απαλλαγούν από τα στερεότυπα της αγοράς και αμφισβητούν τους κανόνες του καπιταλιστικού καταναλωτισμού». Αλλωστε, όπως έγραφε ο ιστορικός Γιόχαν Χουιζίνγκα το 1938 «μετά τον Homo Faber, και στο ίδιο επίπεδο με τον Homo Sapiens, o Homo Ludens, ο Παίζων Ανθρωπος, αξίζει μια θέση στην ονοματολογία μας».

Τα εκθέματα του Adhocracy ωστόσο έχουν δημιουργηθεί από ανθρώπους που φέρουν τα χαρακτηριστικά και των τριών Hominum όπως αντιλαμβάνεσαι όταν περιηγηθείς στα 54 έργα που παρουσιάζονται στη Στέγη. Η εταιρεία Po.In-Inc, ήτοι «Ασκοπες εφευρέσεις», των Ευτύχη Ευθυμίου, Ελισάβετ Αντάπαση και Χριστίνας Αντζουλάτου, είναι μια σειρά από πρότζεκτ DIY, όπως το ατελές μηχάνημα φουσκώματος μπαλονιών τα οποία δημιουργούνται «από παντελή έλλειψη αναγκαιότητας». Βέβαια, το παιχνίδι και η διασκέδαση δεν είναι οι μόνες έγνοιες στην ατζέντα του Αdhocracy.

Το Metadata* του Τζος Μπέγκλεϊ είναι (εν τέλει) μια εφαρμογή για κινητά που στέλνει στο smartphone σου ειδοποίηση όταν πεθαίνει ένας άνθρωπος από αμερικανικά drones (μη επανδρωμένα αεροσκάφη). Την ίδια στιγμή, ο online οργανισμός ανοιχτού κώδικα Defense Distributed σε αφήνει να αναρωτιέσαι για τις ηθικές επιπλοκές της ψηφιακής κατασκευής όπλων καθώς τελικά το ντιζάιν γίνεται εργαλείο κριτικής της παράλογης πραγματικότητας που ζούμε.

Στο επίκεντρο όλων, πάγκοι με τραπέζια που εκ πρώτης όψεως μοιάζουν με παράρτημα της καντίνας του Souzy Tros, της πολυσυλλεκτικής δράσης που ξεκίνησε στον Ελαιώνα η εικαστικός Μαρία Παπαδημητρίου για να ενθαρρύνει τη συλλογική δράση, και που εδώ υλοποιείται με τη συνδρομή των Γιώργου Ριμενίδη και Ηλία Καρνιάρη. Επιπλέον, οι πάγκοι θα διευκολύνουν τις συνέργειες που θα φέρει το επικείμενο Hackathon.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk