Σεντρίκ Χιμενέζ: Οταν δεν τον φοβάσαι ο μαφιόζος πανικοβάλλεται

Το όνομα Πιερ Μισέλ ενδεχομένως να μην είναι και τόσο γνωστό σήμερα, πόσω μάλλον στην Ελλάδα, όμως ο γάλλος ανακριτής υπήρξε θρύλος της γαλλικής Δικαιοσύνης.

Το όνομα Πιερ Μισέλ ενδεχομένως να μην είναι και τόσο γνωστό σήμερα, πόσω μάλλον στην Ελλάδα, όμως ο γάλλος ανακριτής υπήρξε θρύλος της γαλλικής Δικαιοσύνης. Ηρωική υπήρξε η δράση του κατά του οργανωμένου εγκλήματος στη Μασσαλία των δεκαετιών του 1970 και του 1980, όταν η ανεξέλεγκτη εξάπλωση ναρκωτικών ουσιών της πόλης την κατέτασσαν σε παγκόσμια πρωτεύουσα διακίνησης ναρκωτικών αλλά και βασικό προμηθευτή ηρωίνης προς τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο Μισέλ όμως είχε άδοξη κατάληξη. Τον Οκτώβριο του 1981 έπεσε τελικά θύμα δολοφονίας των γκάνγκστερ της Μασσαλίας, κάτι που μας θυμίζει το πληθωρικό σύγχρονο έπος «Ο άνθρωπος από τη Μασσαλία» που γυρίστηκε πέρσι στη Γαλλία με πρωταγωνιστή τον Ζαν Ντεζαρντέν στον ρόλο του Μισέλ και τον Ζιλ Λελούς σε εκείνον του ιταλικής καταγωγής βαρόνου του οργανωμένου εγκλήματος, Γκαετάν Ζάμπα.
Γέννημα θρέμμα της Μασσαλίας, ο 37χρονος σκηνοθέτης της ταινίας Σεντρίκ Χιμενέζ θέλησε να κάνει αυτή την ταινία για να αποδώσει φόρο τιμής σε έναν άνθρωπο «που θέλησε στ’ αλήθεια να φτιάξει έναν καλύτερο κόσμο», όπως μας είπε πριν από λίγο καιρό στο Παρίσι. «Δεν ξέρω αν υπάρχουν άνθρωποι σαν τον Μισέλ σήμερα· ελπίζω όμως να υπάρχουν. Ενας από τους λόγους για τους οποίους έκανα αυτή την ταινία είναι επειδή θέλω να υπάρχουν τέτοιοι άνθρωποι. Γιατί τους έχουμε ανάγκη. Γιατί ο Μισέλ δεν φοβήθηκε τους γκάνγκστερ και στη Μασσαλία λέμε ότι όταν δείχνεις να μην τον φοβάσαι, ο μαφιόζος πανικοβάλλεται…».
Βιωματική υπόθεση


Ο Χιμενέζ ξέρει πολύ καλά για τι πράγμα μιλάει. Ο ίδιος ο πατέρας του ήταν ιδιοκτήτης νυχτερινού κέντρου στη Μασσαλία και στενός φίλος του Γκαετάν Ζάμπα. «Ημουν μικρός αλλά θυμάμαι πολύ καλά τη δολοφονία του Πιερ Μισέλ με την οποία βέβαια ο πατέρας μου δεν είχε καμία σχέση. Ηξερε όμως πολλούς που είχαν σχέση». Μεγαλώνοντας ο Χιμενέζ άκουγε συχνά την ιστορία συναντώντας ανθρώπους που την ήξεραν. Αστυνομικούς, κακοποιούς, ακόμη και την οικογένεια του ιδίου του Ζάμπα με την οποία διατηρεί πολύ καλές σχέσεις.
Γιατί όμως μια ταινία για τον Πιερ Μισέλ και το οργανωμένο έγκλημα της «La French» σήμερα; «Γιατί όχι;» απάντησε ο Χιμενέζ, αν και η αλήθεια είναι ότι με το συγκεκριμένο σχέδιο πάλευε χρόνια. «Δεν είναι εύκολο να κάνεις μια ταινία σαν αυτή σήμερα στη Γαλλία» είπε. «Χρειάζεσαι πολλά πράγματα αλλά κυρίως έναν καλό παραγωγό και ηθοποιούς. Δεν ήταν τελικά δική μου απόφαση να φτιάξω την ταινία τώρα. Ηταν μια καλή συγκυρία».
Τον μεγαλύτερο ρόλο έπαιξε η δέσμευση του βραβευμένου Ζαν Ντεζαρντέν στον οποίο άρεσε το σενάριο και αμέσως θέλησε να κάνει την ταινία. «Κάθε ταινία είναι ένας σταθμός και από κάθε ταινία βγαίνω μικρότερος ή μεγαλύτερος – πάντα όμως πιο έμπειρος» είπε ο Ντεζαρντέν, ο οποίος συμφώνησε να παίξει βλέποντας ότι ο Χιμενέζ γνώριζε σε βάθος το θέμα. Του άρεσε επίσης ο ανακριτής Μισέλ ως ήρωας, το γεγονός ότι είναι «δίκαιος, αδέκαστος αλλά και περίπλοκος με πολλά ελαττώματα» όπως είπε. Το σίγουρο πάντως είναι ότι από τη στιγμή που ο Ντεζαρντέν συμφώνησε να παίξει «οι χρηματοδότες άρχισαν να έρχονται πετώντας» είπε ο Χιμενέζ.
Γαλλία όπως Χόλιγουντ


Ενα από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία της ταινίας είναι η ίδια η κατασκευή της η οποία μπορεί κάλλιστα να συγκριθεί με την οποιαδήποτε ανάλογη ταινία του Χόλιγουντ, όπως το «American gangster» του Ρίντλεϊ Σκοτ για παράδειγμα. «Ενδεχομένως το «La French» να μην είναι ακριβώς μια ταινία Τέχνης από την πλευρά του σκηνοθέτη, όμως η δημιουργία μιας τέτοιας ταινίας, η ανακατασκευή μιας ολόκληρης εποχής, μπορεί να είναι μια πολύ ενθουσιώδης κατάσταση» είπε ο Χιμενέζ. «Χρειάζεται να είσαι ακριβής. Μπορεί μεν η ιστορία να μην πηγαίνει τόσο πίσω στον χρόνο, όμως όλα έχουν πια αλλάξει. Στην ιταλική και τη γαλλική Ριβιέρα οι εσωτερικοί χώροι δεν έχουν αλλάξει και πολύ, έξω στον δρόμο όμως έχουν αλλάξει και με το παραπάνω. Η ανακατασκευή μιας ολόκληρης εποχής δεν είναι εύκολο πράγμα γιατί κοστίζει ακριβά αλλά έχει τεράστιο ενδιαφέρον».
Οσο για τα αληθινά περιστατικά που δραματοποιήθηκαν με τη βοήθεια του βιβλίου του Αλέν Λαβίλ «Le Juge Michel» («Ο ανακριτής Μισέλ») ο Χιμενέζ είπε ότι κατ’ αρχάς βάδισε πάνω στην αλήθεια και κατόπιν έβαλε το «δικό μου», την ερμηνεία με άλλα λόγια της ιστορίας. «Στην κάθε διασκευή αληθινής ιστορίας πρέπει να το κάνεις κάπως. Σε αυτή την περίπτωση με ενδιέφεραν οι δυο άνδρες, οι χαρακτήρες, η ψυχολογία των δυο κεντρικών προσώπων, που έχουν δυο διαφορετικές απόψεις για τον κόσμο: του κυνικού και του συναισθηματικού. Ο καθένας αντιπροσωπεύει μια μεγάλη μερίδα του κόσμου και εφόσον οι ήρωες είναι ένας γκάνγκστερ και ένας αστυνομικός, αυτούς έπρεπε να δείξω».

Από τον Κόπολα και τον Ντε Πάλμα στον Σκορσέζε
Ο Σεντρίκ Χιμενέζ παραδέχεται ότι ο «Ανθρωπος από τη Μασσαλία» έχει επιρροές από πολλές αμερικανικές και γαλλικές ταινίες της δεκαετίας του ’70. Αναφέρει μάλιστα σκηνοθέτες όπως ο Ζαν Πιερ Μελβίλ, ο Ανρί Βερνέιγ, ο Φράνσις Κόπολα, ο Μπράιαν Ντε Πάλμα και ο Μάρτιν Σκορσέζε. Λέει επίσης ότι ανακάλυψε τους Γάλλους μετά τους Αμερικανούς, γιατί το αμερικανικό σινεμά ήταν το πάθος του όταν στα 13 του άρχισε να σκαλίζει τα ράφια των βίντεο κλαμπ. «Η αρχή έγινε από τους Αμερικανούς. Από εκεί ωρίμασα αποκτώντας την κινηματογραφική προσωπικότητά μου, την κινηματογραφική αίσθηση». Από τη στιγμή που δεσμεύθηκε με το σχέδιο όμως, αποφάσισε να μη δει καμία τέτοια ταινία, ούτε και να δείξει στον διευθυντή φωτογραφίας του, τον Λοράν Τανγκί. «Ηξερα ότι οι αναφορές θα γίνονταν από μόνες τους μέσα στην ταινία, δεν ήθελα να τις εκμαιεύσω αντιγράφοντας σκηνές από άλλες ταινίες. Οι καλές αναφορές είναι εκείνες που βγαίνουν από μέσα σου». Ακόμη και όταν στην κουβέντα μας αναπόφευκτα προέκυψε η ομοιότητα της σκηνής που έχει η συνάντηση του ανακριτή Μισέλ / Ντεζαρντέν με τον κακοποιό Ζάμπα / Λελούς με τη συνάντηση Ρόμπερτ Ντε Νίρο / κακοποιού – Αλ Πατσίνο / αστυνομικού στην «Ενταση» του Μάικλ Μαν, ο Χιμενέζ είπε ότι δεν ήταν στις προθέσεις του. «Είναι δύσκολο να μη σκεφτείς την «Ενταση» αλλά νομίζω πως ό,τι και να έκανα, όπου και όποτε να έβαζα τη σκηνή, μια τέτοια σύγκριση θα γινόταν». Ομως για τον σκηνοθέτη η μεγάλη επιτυχία των δυο ηθοποιών ήταν ότι έβγαλαν τους ήρωές τους χωρίς ανταγωνισμό. «Συμβαίνει αυτό ακόμη και όταν οι ηθοποιοί είναι καλά φιλαράκια όπως ο Ζαν με τον Ζιλ. Εδώ όμως το καλό της ταινίας ήταν η προτεραιότητα όλων».

πότε & πού:

Η ταινία «Ο άνθρωπος από τη Μασσαλία» προβάλλεται στις αίθουσες σε διανομή ΟDEON από την περασμένη Πέμπτη, 29 Ιανουαρίου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk