32ος Αυθεντικός Μαραθώνιος: Πιο μαζικός δεν γίνεται

Αναμφίβολα ο 32ος Μαραθώνιος της Αθήνας ήταν ένας απολύτως επιτυχημένος αγώνας.

32ος Αυθεντικός Μαραθώνιος: Πιο μαζικός δεν γίνεται | tovima.gr
Αναμφίβολα ο 32ος Μαραθώνιος της Αθήνας ήταν ένας απολύτως επιτυχημένος αγώνας. Η Ελλάδα μπορεί να υπερηφανεύεται όχι μόνο για την αυθεντική διαδρομή αλλά και για τη διοργάνωση, η οποία είναι ανώτερη ανάλογων ευρωπαϊκών και εφάμιλλη των κορυφαίων του πλανήτη. Έχουμε λοιπόν κάθε λόγο να ευελπιστούμε ότι η συνέχεια θα είναι ακόμα καλύτερη για τον «Αυθεντικό Μαραθώνιο» όπως πλέον ονομάστηκε από φέτος ο αγώνας, φιλοδοξώντας να κάνει καριέρα που θα τον φέρει στην κατηγορία των Μεγάλων Μαραθωνίων του Κόσμου (World Marathon Majors) που περιλαμβάνει τους αγώνες σε Βοστόνη, Νέα Υόρκη, Σικάγο, Λονδίνο, Βερολίνο και Τόκιο
Όμως δεν είναι η πρώτη φορά που ο μαραθώνιος της Αθήνας ονομάζεται «Αυθεντικός Μαραθώνιος». Όταν στο τέλος της δεκαετίας του ’70 οι αγώνες μεγάλων αποστάσεων άρχισαν να γίνονται δημοφιλείς και το ενδιαφέρον για την αυθεντική διαδρομή αυξήθηκε, ενισχύθηκε παράλληλα και η διάθεση επιχειρηματιών για την εμπορική εκμετάλλευση του αγώνα.
Έτσι, το 1979 η διεξαγωγή του αγώνα ανατέθηκε στην εταιρεία «Mondial Tours», η οποία τον ονόμασε «Τhe Οriginal Run» και τον διαφήμισε στο εξωτερικό, ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων μεγάλων μαραθωνίων που ξεκινούσαν τότε όπως του Λονδίνου, Βερολίνου, Παρίσι και Νέας Υόρκης. Όμως ο αγώνας έπρεπε να πλαισιωθεί από διαφημίσεις και να πληρώσουν οι συμμετέχοντες για να λάβουν μέρος, όπως συμβαίνει σήμερα.
Αυτό προκάλεσε μεγάλη συζήτηση, γιατί ήταν αντίθετη με τις «προοδευτικές» ιδέες της εποχής και τους έλληνες αθλητές, οι οποίοι αντιδρούσαν στην εμπορευματοποίηση του Μαραθωνίου και μποϋκοτάριζαν τον αγώνα. Μάλιστα τον ονόμασαν ο «Εμπορικός Μαραθώνιος».
Η διαμάχη αυτή είχε ως αποτέλεσμα το 1983 να διεξαχθούν ταυτόχρονα δυο αγώνες στις 8 Οκτωβρίου: ο διεθνής «Οriginal Run» και ο «1ος Λαϊκός Μαραθώνιος στη μνήμη του Γρηγόρη Λαμπράκη» υπό την αιγίδα του ΣΕΓΑΣ, στον οποίο μετείχαν μόνο Έλληνες. Αυτή ήταν η τελευταία διοργάνωση του «Οriginal Run».
Έκτοτε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι. Ελάχιστοι, Έλληνες κατά κύριο λόγο, ελάμβαναν μέρος στον αγώνα, ενώ ο κόσμος δυσανασχετούσε επειδή έκλειναν οι δρόμοι της Αθήνας για τη διεξαγωγή του.
Αν και ξεκίνησε ως αγώνας κατά της εμπορευματοποίησης, από το 2001 και μετά ο Μαραθώνιος της Αθήνας άρχισε να συνεργάζεται με χορηγούς. Ο ΣΕΓΑΣ εν όψει και των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 αλλά και της έκρηξης δημοφιλίας που γνώρισε ο Μαραθώνιος παγκοσμίως, καθυστερημένα προσαρμόστηκε στην πραγματικότητα. Η Alpha Bank στην αρχή στήριξε ως μεγάλος χορηγός τον αγώνα και στη συνέχεια τη σκυτάλη πήρε ο ΟΠΑΠ, ενώ πολλοί μεγαλύτεροι και μικρότεροι χορηγοί συνδράμουν σήμερα την προσπάθεια.
Με τις ποικίλες προωθητικές ενέργειες ο τον αγκάλιασε, αποδέχθηκε το κλείσιμο δρόμων, άρχισε να λαμβάνει μέρος και φθάσαμε στο σημείο οι συμμετοχές στον μαραθώνιο και τα 5 και 10 χιλιόμετρα να κλείνουν μήνες πριν, κάτι πρωτάκουστο για τα ελληνικά δεδομένα.
Έτσι σήμερα έχουμε έναν πετυχημένο θεσμό τον «Αυθεντικό Μαραθώνιο» της Αθήνας, αφιερωμένος στη μνήμη του Γρηγόρη Λαμπράκη» όπως είναι η πλήρης ονομασία του.
Η εξέλιξη αυτή, στη χώρα όπου η αντιπαλότητα είναι συνώνυμη της έχθρας και ο ένας αντίπαλος θέλει να εξοντώσει τον άλλον, είτε αυτό αφορά την πολιτική ζωή μεταξύ δεξιάς και αριστεράς, είτε τον αθλητισμό μεταξύ Παναθηναϊκού – Ολυμπιακού, είτε στις ιδέες μεταξύ εμπορευματοποίησης και μαζικού αθλητισμού, αποδεικνύει ότι δεν χρειάζεται ο ένας να εξοντώσει τον άλλο, αλλά μπορεί να συνυπάρχουν δημιουργικά.
Και ο εμπορικός και ο μαζικός Μαραθώνιος. Άλλωστε, πιο μαζικό δεν νομίζω να τον φαντάζονταν οι πολέμιοι της εμπορευματοποίησης…
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk