«Ο συνωστισμός στο γκισέ δείχνει ότι παρά την αύξηση της χρήσης των εναλλακτικών δικτύων τα τελευταία χρόνια υπάρχει ακόμη δρόμος για την εξοικείωση των πολιτών με τα σύγχρονα μέσα συναλλαγών» σημειώνει τραπεζικό στέλεχος.
Οι νέες τεχνολογίες έχουν καταστήσει εφικτές τις πληρωμές για όλες τις βεβαιωμένες οφειλές προς την Eφορία, αλλά και για τους λογαριασμούς των περισσότερων μεγάλων ιδιωτικών εταιρειών. Το μόνο που αρκεί είναι η τήρηση ενός καταθετικού λογαριασμού ή μιας πιστωτικής κάρτας, μια τηλεφωνική γραμμή ή η πρόσβαση στο Διαδίκτυο.
Η στρατηγική αυτή, υπογραμμίζει η κυρία Πρεσβεία, έχει αποδώσει δεδομένης της αυξανόμενης υιοθέτησης νέων τεχνολογιών από ένα κοινό ηλικίας κυρίως μεταξύ 18 και 40 ετών, η οποία ευνοεί την ανάπτυξη νέων σύγχρονων μεθόδων πληρωμών.
Οπως επισημαίνει σχετικά το στέλεχος της Eurobank, ενδεικτικό της διείσδυσης των νέων τεχνολογιών στη χώρα μας είναι το γεγονός ότι «στις πληρωμές μέσω κινητών τηλεφώνων η Ελλάδα βρίσκεται ανάμεσα στις 20 πρώτες χώρες παγκοσμίως με 35% κατά κεφαλήν διείσδυση σε smartphones, σε έναν τομέα που αναμένεται να έχει σημαντικό αντίκτυπο στον χώρο των πληρωμών τα επόμενα χρόνια».
1. e-banking – mobile banking – phone banking: Με τις τρεις αυτές υπηρεσίες, που προσφέρονται μέσω Internet, smartphone και τηλεφώνου αντίστοιχα, είναι δυνατή η πληρωμή οποιασδήποτε οφειλής με χρέωση είτε ενός τραπεζικού λογαριασμού είτε μιας πιστωτικής κάρτας εφόσον το επιτρέπει το σύστημα της τράπεζας. Με το e-banking διενεργούνται πληρωμές με χρέωση καταθετικού λογαριασμού ή πιστωτικής κάρτας. Ορισμένες τράπεζες έχουν «ανοίξει» αυτή τη δυνατότητα και στην υπηρεσία mobile banking που είναι διαθέσιμη στα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα. Με τον ίδιο τρόπο λειτουργεί και το phone banking, με τη διαφορά ότι η συναλλαγή ολοκληρώνεται μέσω τηλεφώνου είτε με συνομιλία με εκπρόσωπο της τράπεζας ή με αυτοματοποιημένο τρόπο. Στην προκειμένη περίπτωση ο πελάτης χρεώνει τον λογαριασμό ή την πιστωτική του κάρτα.
2. Πάγιες εντολές: Μέσω αυτής της διαδικασίας οι πελάτες των τραπεζών δίνουν εντολή για την τακτική εξόφληση ενός λογαριασμού την ημερομηνία λήξης του. Οι πάγιες εντολές μπορούν να συνδεθούν τόσο με καταθετικά προϊόντα όσο και με πιστωτικές κάρτες. Στο πλαίσιο αυτό την ημέρα που λήγει η προθεσμία πληρωμής το ακριβές ποσό της οφειλής είτε αφαιρείται από τον λογαριασμό είτε χρεώνεται στην κάρτα αυτόματα. Σε ορισμένες περιπτώσεις η πάγια εντολή δίνεται αποκλειστικά στην τράπεζα με την οποία συνεργάζεται ο οφειλέτης, ενώ σε κάποιους λογαριασμούς αρκεί η παροχή των στοιχείων της πιστωτικής κάρτας στον εκδότη τους.
3. ΑΤΜ: Τα ΑΤΜ τα τελευταία χρόνια έχουν αναβαθμιστεί σημαντικά, καθώς οι τράπεζες προχώρησαν στη διεύρυνση των υπηρεσιών που παρέχονται μέσω αυτών. Ειδικότερα, πέραν των παραδοσιακών υπηρεσιών κατάθεσης και ανάληψης μετρητών και ερώτησης υπολοίπου, είναι πλέον δυνατή η πραγματοποίηση ποικίλων τραπεζικών συναλλαγών, ακόμη και πληρωμών φόρων. Επιπλέον, είναι εφικτές η μεταφορά κεφαλαίων σε λογαριασμούς τρίτων, η πληρωμή οφειλών από πιστωτικές κάρτες, καθώς και η εξόφληση λογαριασμών λοιπών επιχειρήσεων (π.χ., κοινής ωφελείας).
4. Κέντρα Αυτόματων Συναλλαγών: Πρόκειται για μηχανήματα που βρίσκονται εντός των καταστημάτων των τραπεζών και αποτελούν ένα ηλεκτρονικό ταμείο. Εκεί μπορούν να ολοκληρωθούν μια σειρά από συναλλαγές, όπως κατάθεση, ανάληψη και πληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο, στις περισσότερες περιπτώσεις χωρίς κανένα κόστος. Η πληρωμή γίνεται με μετρητά, με χρέωση τραπεζικού λογαριασμού ή κάρτας (πιστωτικής, χρεωστικής, προπληρωμένης), ανάλογα με την πολιτική της κάθε τράπεζας.
easypay, livepay, simplepay
Τα portals είναι η νέα μόδα
Τα portals πληρωμών αποτελούν την τελευταία… λέξη της μόδας. Οι πρώτες ιστοσελίδες αυτής της κατηγορίας λειτούργησαν από την Τράπεζα Πειραιώς (easypay.gr) και τη Eurobank (livepay.gr), για να ακολουθήσει την περυσινή χρονιά η Εθνική Τράπεζα (simplepay.gr).
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ