Μπορεί το φετινό Grand Prix Ιαπωνίας να πέρασε ήδη στην Ιστορία ως ένας από τους συναρπαστικότερους αγώνες του φετινού πρωταθλήματος F1, με τον Lewis Hamilton να παίρνει την 30ή νίκη της καριέρας του και το οδηγικό δίδυμο της Mercedes να επιτυγχάνει ένα ακόμη 1-2, καθώς ο Nico Rosberg κατάφερε να τερματίσει στη δεύτερη θέση, ωστόσο το πολύ σοβαρό ατύχημα του Jules Bianchi θέτει τη Formula 1 σε νέα τροχιά αναφορικά με την επάρκεια των κανονισμών σχετικά με την αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων κατά τη διάρκεια ενός αγώνα.
Ο γάλλος οδηγός της Marussia είχε μια επώδυνη έξοδο στον 43ο γύρο του ιαπωνικού Grand Prix, όταν στην 7η στροφή της πίστας έχασε τον έλεγχο του μονοθεσίου του, το οποίο κυριολεκτικά καρφώθηκε στον γερανό που βρισκόταν στο συγκεκριμένο σημείο προκειμένου να απομακρύνει το μονοθέσιο του Adrian Sutil που έναν γύρο νωρίτερα είχε βρεθεί εκτός πίστας, εγκαταλείποντας τον αγώνα.
Ο A. Sutil βγήκε μόνος του και σε καλή κατάσταση από το μονοθέσιο της Sauber, ωστόσο ο J. Bianchi έχασε τις αισθήσεις του κάνοντας τα πρόσωπα των διασωστών που έτρεξαν να τον βοηθήσουν να παγώσουν.


Διακόπηκε ο αγώνας

Ενα γύρο μετά –στον 44ο –ο αγώνας διεκόπη για δεύτερη και τελευταία φορά εξαιτίας των κακών καιρικών συνθηκών και της εξαιρετικά μειωμένης ορατότητας καθώς το σκοτάδι έπεφτε στην πίστα της Suzuka.
Ολο το πρόγραμμα του αγώνα ήταν πια εκτός χρονοδιαγράμματος, αφού οι πρώτοι 28 γύροι διανύθηκαν με τα μονοθέσια να βρίσκονται, ήδη από την εκκίνηση, πίσω από το Αυτοκίνητο Ασφαλείας εξαιτίας της μεγάλης ποσότητας νερού που υπήρχε στο οδόστρωμα ενώ ακολούθησε και η πρώτη διακοπή του αγώνα λόγω της έντονης βροχόπτωσης.
Βλέποντας από πολύ κοντά το μονοθέσιο του J. Bianchi να βγαίνει από την πίστα, ο A. Sutil δήλωσε αργότερα ότι η έξοδος και των δύο τους οφείλεται σε υδρολίσθηση, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα το ζήτημα της μειωμένης ορατότητας.
«Τα πράγματα έγιναν πολύ δύσκολα. Στο τέλος η βροχή έπεφτε δυνατά και είχε σκοτεινιάσει, έτσι η ορατότητα μειωνόταν διαρκώς και το πέρασμα από τη συγκεκριμένη στροφή γινόταν επικίνδυνο. Η έξοδος του Jules οφείλεται στον ίδιο ακριβώς λόγο με τη δική μου, το aquaplaning» επεσήμανε ο A. Sutil, ο οποίος συμμετέχει στην F1 από το 2006 και στην Ιαπωνία συμπλήρωσε 124 εκκινήσεις σε GP.
Χαρακτηριστικό των άσχημων συνθηκών που επικρατούσαν στην πίστα είναι το γεγονός ότι η μεταφορά του αναίσθητου J. Bianchi από το ιατρικό κέντρο της πίστας στο γενικό νοσοκομείο Mie πραγματοποιήθηκε με ασθενοφόρο και όχι με ελικόπτερο καθώς αυτό δεν πετούσε.
Η υγεία του Bianchi

Η πρώτη διάγνωση για την κατάσταση του 25χρονου γάλλου οδηγού της Marussia ανέφερε «πολλαπλά σοβαρά τραύματα στο κεφάλι», για αυτό και η άμεση χειρουργική επέμβαση κρίθηκε επιβεβλημένη.
Στην πρώτη επίσημη ανακοίνωση που εκδόθηκε αναφερόταν ότι μετά το τέλος της επέμβασης ο J. Bianchi θα μεταφερόταν για παρακολούθηση στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας και ότι νεότερη ανακοίνωση θα εκδιδόταν όταν υπήρχε κάποια εξέλιξη στην υγεία του.
Ο όλος χειρισμός παραπέμπει στον τρόπο που οι γιατροί χειρίστηκαν τον σοβαρό τραυματισμό του Michael Schumacher τον περασμένο Δεκέμβριο, ωστόσο από την πρώτη στιγμή του τραυματισμού του J. Bianchi εκείνοι που είχαν πρόσβαση στην πληροφόρηση κάθε άλλο παρά αισιόδοξοι ήταν.
Μάλιστα, σε μια αποστροφή του λόγου του κατά τη διάρκεια της συνέντευξης που παραχώρησε ο Nico Rosberg ενώ βρισκόταν στο βάθρο των νικητών δήλωσε ότι η ομάδα του –η Mercedes –τον πληροφόρησε ότι ο J. Bianchi δεν βρίσκεται σε καλή κατάσταση.
Με νεότερη ανακοίνωσή της η Marussia ζήτησε από όλους «…υπομονή σε ό,τι αφορά την ενημέρωση για την πορεία της υγείας του» επισημαίνοντας ότι οι θεράποντες γιατροί και η οικογένειά του θα κρίνουν πότε θα υπάρξουν περαιτέρω ανακοινώσεις.
Στο νοσοκομείο που νοσηλεύεται ο γάλλος οδηγός παραμένουν μέλη τόσο της ρωσικής ομάδας όσο και της Ferrari, η οποία υποστηρίζει την καριέρα του καθώς προέρχεται από το δικό της φυτώριο νέων οδηγών αγώνων.


Οι ευθύνες που αποδίδονται στη FIA

Αμέσως μετά το ατύχημα άνθρωποι με κύρος στην F1, όπως ο Niki Lauda, έσπευσαν να δηλώσουν ότι η Παγκόσμια Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA) χειρίστηκε με τον ενδεδειγμένο τρόπο την εξέλιξη ενός αγώνα με κακές καιρικές συνθήκες και την παρουσία του αυτοκινήτου ασφαλείας στην πίστα.
Ωστόσο, η συζήτηση για τον τρόπο που οι άνθρωποι της FIA διαχειρίστηκαν τα γεγονότα στο GP Ιαπωνίας έχει ήδη ανοίξει, δημιουργώντας νέα δεδομένα για το μέλλον.
Το πρώτο σημείο κριτικής προς την FIA αφορά την ώρα έναρξης του αγώνα –στις 15.00 τοπική ώρα –καθώς οι καιρικές συνθήκες ήταν γνωστές και ο κίνδυνος να πάει κάτι στραβά λόγω πιθανών καθυστερήσεων δεν ήταν μικρός.
Αν και τα στελέχη της FIA πρότειναν δύο φορές στους ιάπωνες διοργανωτές ο αγώνας να ξεκινήσει νωρίτερα, επαναπαύτηκαν στις διαβεβαιώσεις τους ότι όλα θα γίνουν όπως πρέπει και τελικά εκτέθηκαν καθώς το πρόγραμμα έπεσε εντελώς έξω.
«Στα 15 χρόνια που βρίσκομαι στην F1 αυτός ήταν ο πιο «σκοτεινός» αγώνας που έχω βρεθεί» υπογράμμισε σε δηλώσεις του ο Rob Smedley, κορυφαίο στέλεχος της Williams, σχολιάζοντας την ώρα τέλεσης του αγώνα υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες.
Ο Daniel Ricciardo επεσήμανε από την πλευρά του ότι αν και θα ήταν λάθος να θεωρηθεί καθοριστική για το ατύχημα του J. Bianchi η ώρα έναρξης του αγώνα, θα πρέπει να γίνει κάθε προσπάθεια ώστε τα πράγματα να πάνε καλύτερα σε παρόμοιες καταστάσεις στο μέλλον.
«Ο,τι έγινε, έγινε. Πρέπει να αναλύσουν ξανά τα δεδομένα ώστε να γνωρίζουν τι ακριβώς πρέπει να κάνουν την επόμενη φορά» τόνισε ο αυστραλός οδηγός της Red Bull.
Το δεύτερο σημείο κριτικής αφορά τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιήθηκε ο γερανός και τα άλλα μέσα απομάκρυνσης του μονοθεσίου του A. Sutil, ενώ ο αγώνας βρισκόταν σε εξέλιξη.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο οδηγός της Williams, Valteri Bottas, τόνισε:
«Είναι δύσκολο να αγωνιστείς με τον γερανό εκεί. Ωστόσο, δεν είναι δική μου δουλειά να αποφασίσω. Προφανώς στην FIA ήλεγξαν αν μπορούν να βγάλουν γρήγορα το μονοθέσιο από εκεί και προχώρησαν. Το σημείο ήταν επικίνδυνο και η βροχή γινόταν ολοένα εντονότερη. Επειτα από ό,τι συνέβη είναι εύκολο να λες ότι ο γερανός βρισκόταν στο λάθος σημείο. Θεωρώ πάντως πως αξίζει να ξαναδούμε τα γεγονότα ώστε να μάθουμε κάτι από όλα αυτά».
Την εντονότερη κριτική από όλους πάντως ασκεί για τη χρήση του Safety Car και τους κανονισμούς που διέπουν τη διακοπή του αγώνα ο παγκόσμιος πρωταθλητής F1 το 1997 Jacques Villeneuve:
«Οι κανονισμοί πρέπει να αλλάξουν σχετικά με την είσοδο του Αυτοκινήτου Ασφαλείας στην πίστα. Από τότε που αγωνιζόμουν εγώ στην F1 υποστήριζα πως κάθε φορά που υπάρχει ένα ατύχημα, το Safety Car πρέπει να μπαίνει στην πίστα. Δεν υπάρχει χώρος για αποφάσεις της στιγμής. Αν στέλνεις κάποιον να μαζέψει ένα μονοθέσιο, αυτό πρέπει να γίνεται με το Αυτοκίνητο Ασφαλείας στην πίστα. Ατύχημα – Safety Car, αυτή είναι η σωστή πρακτική που έπρεπε να εφαρμόζεται εδώ και χρόνια. Στην Αμερική ισχύει από την αρχή των αγώνων αυτοκινήτου».
Ο γαλλοκαναδός πρωταθλητής θεωρεί ότι τις περισσότερες φορές η αντιμετώπιση προβλημάτων απλώς με την εμφάνιση κίτρινης σημαίας –η οποία προειδοποιεί τους οδηγούς για κίνδυνο στην πίστα –γεννά περισσότερους κινδύνους.
«Το πρόβλημα είναι ότι κάθε φορά που η FIA στέλνει το Αυτοκίνητο Ασφαλείας στην πίστα, τα media και οι οπαδοί της F1 παραπονιούνται ότι καταστρέφεται ο αγώνας. Ναι, είναι αλήθεια ότι ο ρυθμός του επιβραδύνεται αλλά τουλάχιστον αποφεύγεις καταστάσεις σαν αυτή που είδαμε στην Ιαπωνία. Κάθε φορά που είχα μια έξοδο σε αγώνα ανησυχούσα μήπως βρεθεί ένα άλλο μονοθέσιο πάνω μου. Θεωρώ ότι ήμασταν πολύ τυχεροί που δεν ζήσαμε νωρίτερα ένα ανάλογο περιστατικό» τονίζει ο Jacques Villeneuve εννοώντας ευθέως πως οι κίτρινες σημαίες δεν αρκούν και πως αν μετά την έξοδο του A. Sutil το Αυτοκίνητο Ασφαλείας έμπαινε στην πίστα, ανακόπτοντας τον ρυθμό του αγώνα, το ατύχημα του J. Bianchi δεν θα είχε συμβεί.

HeliosPlus