«Το δημιουργικό ντοκιμαντέρ δεν φιλοδοξεί τίποτα παραπάνω από τη λεπτή επαφή της κλωστής του δημιουργού με τις κλωστές του κόσμου γύρω του» θεωρεί ο ντοκιμαντερίστας Χρήστος Καρακέπελης. «Δεν φιλοδοξεί να αποτυπώσει τίποτε άλλο από την προσωπική εμπειρία μας για τον κόσμο. Δεν εννοεί ως πραγματικότητα τίποτα που υπάρχει καθεαυτό, αλλά τα σημεία τομής και διασταύρωσής μας με ό,τι μας περιβάλλει. Εννοεί ως πραγματικότητα την ίδια μας την εμπειρία της επαφής».
Ο Σερραίος Καρακέπελης ακολούθησε αυτή τη διαδρομή τόσο στο «Σπίτι του Κάιν» (2000) όσο και δέκα χρόνια αργότερα στην «Πρώτη ύλη», τα δυο κινηματογραφικά ντοκιμαντέρ του που κατάφεραν να συγκινήσουν με την ειλικρίνεια και την ευθύτητά τους. Το πρώτο με φόντο τα κελιά φυλακών υψηλής ασφαλείας ήταν μια αντατριχιαστική διείσδυση στον ψυχισμό επτά εγκληματιών, ενώ το δεύτερο ασχολούνταν με τους αλλοδαπούς συλλέκτες αλουμινίου και σιδήρου από τα σκουπίδια της Αθήνας.
Σήμερα, υπό την καθοδήγηση του Καρακέπελη και των συνεργατών του, το Κέντρο Ελέγχου Τηλεόρασης φιλοξενεί ένα σεμινάριο αφιερωμένο στο ντοκιμαντέρ ως γραφή, στο ντοκιμαντέρ που δεν καταγράφει, αλλά αποκαλύπτει τη ζωή. Το σεμινάριο δημιουργίας ντοκιμαντέρ που θα επιμελείται από τον προσεχή Νοέμβριο ως τον Μάιο του 2015 θα έχει γενικό τίτλο «Οικογένεια / Εσωτερικά τοπία» και θα ολοκληρωθεί σε 26 τετράωρα μαθήματα.
Τι είναι το εσωτερικό τοπίο μιας οικογένειας. Είναι η γεωγραφία ενός σπιτιού; Τα έπιπλα, τα αντικείμενα που ορίζουν το σπίτι της; Το ψυχολογικό τοπίο των προσώπων; Η ροή του χρόνου ως τοπίο; Οι στιγμές ως τοπίο; Η σιωπή ως τοπίο; Η θέα από το τζάμι ως τοπίο; Μια γιορτή; Οι ήχοι της πολυκατοικίας;
«Βλέποντας την οικογένειά μας, εμάς ως »άλλους» και τους »άλλους» ως μέρος μας, μπορούμε να διαπιστώσουμε τις δυσκολίες και τις προκλήσεις που ενέχει κάθε αληθινό, γνήσιο βλέμμα πάνω στο πραγματικό» λέει ο σκηνοθέτης. «Μπορούμε να διαπιστώσουμε την αναγκαία προϋπόθεση προσωπικής έκθεσης που απαιτεί το ντοκιμαντέρ από τον δημιουργό του, η οποία ακυρώνει τη λανθασμένη αλλά διαδεδομένη προσέγγιση σύμφωνα με την οποία αυτό που εκτίθεται στο ντοκιμαντέρ είναι το θέμα».

Κατά τη διάρκεια των σεμιναρίων οι συμμετάσχοντες θα έχουν την ευκαιρία να διαπιστώσουν την τεράστια έκταση της εκφραστικής ελευθερίας που υπάρχει μπροστά τους αλλά και τη σημασία των προσωπικών επιλογών σε αυτό που θέλουν να κάνουν. Η τόλμη, η ευρηματικότητα, η εμπιστοσύνη στην προσωπική αίσθηση, η εμπιστοσύνη στα αισθητικά εργαλεία (φως, ήχος, εικόνα…) θα εκφραστούν μέσα από ετερόκλητους δημιουργούς, με διαφορετικούς τρόπους, και θα γίνουν πηγή έμπνευσης για να πιστέψουν στη σημασία των δικών τους ιδεών.
Μέσα από έναν ολοκληρωμένο κύκλο μαθημάτων (προβολές σημαδιακών έργων του είδους, εισήγηση στη συγγραφή σεναρίου, εισήγηση στις τεχνικές της λήψης εικόνων, της ηχοληψίας, του φωτισμού, του μοντάζ) οι συμμετέχοντες καλούνται να εντρυφήσουν στους κώδικες, τις τεχνικές και τα έργα του δημιουργικού ντοκιμαντέρ και να πραγματοποιήσουν με τη σειρά τους μια ταινία μεσαίου μήκους (διάρκειας 15-25 λεπτών) με θέμα το οικογενειακό τους περιβάλλον.
Μετά το τελικό στάδιο του μοντάζ, το σεμινάριο θα ολοκληρωθεί στο ΚΕΤ με μια δημόσια προβολή των έργων που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου.
Δηλώσεις συμμετοχής στο info@polychorosket.gr και στο 213 0040 496 (περιορισμένος αριθμός συμμετοχών).

HeliosPlus