Τη στρατηγική της Ryanair, που έχει ως στόχο την μείωση των αεροπορικών τελών για την απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, βλέπουν πίσω από την ανακοίνωση της εταιρίας για έναρξη διαπραγματεύσεων με την Κυπριακή Δημοκρατία με αντικείμενο την εξαγορά των Κυπριακών Αερογραμμών, έμπειρα στελέχη της ελληνικής αγοράς.

Όπως αναφέρουν στην ηλεκτρονική έκδοση του «Βήματος», η Ryanair επιδιώκει τη μείωση του αεροπορικού κόστους στα Κυπριακά αεροδρόμια.
Μάλιστα, προεξοφλούν ότι η εταιρεία δεν πρόκειται να βάλει το χέρι στην τσέπη για να αγοράσει τις Κυπριακές Αερογραμμές, αλλά αντίθετα θα επιδιώξει εκπτώσεις σε τέλη και χρεώσεις, με «καρότο» την αύξηση της επιβατικής κίνησης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ryanair αρχικά δήλωσε «παρών» στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πώληση της εταιρίας, στη συνέχεια γνωστοποίησε την αδιαφορία της και πλέον επιδιώκει την εξαγορά των αερογραμμών.
Ο επόμενος γύρος για την ιδιωτικοποίηση των Κυπριακών Αερογραμμών αναμένεται τις επόμενες εβδομάδες. Στην πρόκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος έχει συμμετάσχει και η AEGEAN AIRLINES, ανάμεσα σε συνολικά 20 εταιρίες.
Ολοκληρωμένη πρόταση βλέπει ο Κυπριακός Τύπος
Πάντως, η Κυπριακή ιστοσελίδα «Sigmalive», επικαλούμενη κυβερνητικές πηγές της Κύπρου, χαρακτηρίζει την πρόταση της Ryanair ως την «πλέον ολοκληρωμένη από τις 20 που υποβλήθηκαν αφού περιλαμβάνει και πλάνα για περαιτέρω στρατηγική επέκταση».
Ειδικότερα, όπως αναφέρει η Κυπριακή εφημερίδα, η πρόταση των Ιρλανδών μιλά για «δημιουργία του λεγόμενου «αεροπορικού λεωφορείου» μέσω του οποίου θα μεταφέρει με φθηνά εισιτήρια επιβάτες από κοντινές πτήσεις από χώρες της Μέσης Ανατολής και Αφρικής».
«Απώτερος στόχος να καταστεί η Κύπρος διαμετακομιστικός σταθμός για άλλες ευρωπαϊκές χώρες και το αντίθετο» επισημαίνει η εφημερίδα και τονίζει ότι η πρόταση βρίσκεται στα χέρια της κυπριακής Κυβέρνησης.
«Καθώς τα περιθώρια στενεύουν για τις Κυπριακές Αερογραμμές, μία λύση που να συνδυάζει Ryanair και Aegean για πτήσεις στην Ελλάδα φαντάζει ως η πιο πιθανή διάδοχη κατάσταση για τις αερομεταφορές στην Κύπρο» καταλήγει η εφημερίδα.
Η κριτική για τις χρεώσεις
Ωστόσο, προ εβδομάδων σε προηγούμενη επίσκεψή του στην Κύπρο, ο επικεφαλής της Ryanair Μάικλ Ο’Λίρι άσκησε κριτική για υπερβολικές χρεώσεις, στρεφόμενος κατά της εταιρίας Hermes Airports, που διαχειρίζεται τα αεροδρόμια του νησιού.
Πρόκειται για γνωστή τακτική της εταιρίας, η οποία φροντίζει να δημιουργεί «θόρυβο» γύρω από τα αεροπορικά τέλη. Άλλωστε, αντίστοιχες κατηγορίες έχει εκφράσει κατά της Ελλάδας και του «Ελ. Βενιζέλος», από το οποίο ζητούσε «γη και ύδωρ», μέχρις ότου αποδέχθηκε την πραγματικότητα και ξεκίνησε πτήσεις επί ίσους όρους με τις υπόλοιπες αεροπορικές εταιρίες.
Πρότεινε διατήρηση της αυτόνομης λειτουργίας
Ο Ο’Λίρι, σύμφωνα με το Reuters, σημείωσε την Πέμπτη ότι η όποια συμφωνία θα είναι σχετικά μικρή σε σχέση με την στρατηγική ανάπτυξης της Ryanair και πρότεινε να διατηρηθεί η επωνυμία της Cyprus Airways, αλλά και να συνεχίζει να λειτουργεί αυτόνομα, διατηρώντας την άδειά της.
Μάλιστα, επισήμανε ότι η Ryanair μπορεί να «εκτοξεύσει» τον αριθμό επιβατών των Κυπριακών Αερογραμμών από 600.000 σήμερα σε 3 εκατομμύρια, όμως αρνήθηκε να δώσει περαιτέρω λεπτομέρειες.
Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του «Φιλελεύθερου», οι Ιρλανδοί ζητούν από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ την πτώχευση των Κυπριακών Αερογραμμών, επικαλούμενοι στρέβλωση του ανταγωνισμού και ζητώντας την επανάληψη του «ξαφνικού θανάτου» των Sabena, Malev και Spanair.
«Κι αυτό την ίδια ώρα που η Ryanair απολαμβάνει σημαντικών κρατικών χορηγήσεων και εκπτώσεων, που αποφασίστηκαν μάλιστα από Κυβέρνηση και Hermes, κάτω από την πίεσή τους για να συμφωνήσουν να διεξάγουν πτήσεις από την Πάφο» γράφει η εφημερίδα.
Στον δρόμο της κρατικής Ολυμπιακής Αεροπορίας
Οι Κυπριακές Αερογραμμές βρίσκονται σε κατάσταση παρόμοια της παλιάς κρατικής Ολυμπιακής Αεροπορίας και, μάλιστα, έχουν το ανταγωνιστικό μειονέκτημα της απαγόρευσης διεξαγωγής πτήσεων πάνω από την Τουρκία.
Η Κομισιόν έχει εκκινήσει εις βάθος έρευνα στην Cyprus Airways για κρατικές ενισχύσεις, διερευνώντας κατά πόσον είναι σύμφωνη με τους κανόνες της ΕΕ η οικονομική στήριξη ύψους 102 εκατ. ευρώ στην εταιρία.
Η Λευκωσία έχει καταθέσει σχέδιο ανασυγκρότησης των αερογραμμών, με ορίζοντα το 2017 που περιλαμβάνει εισφορά κεφαλαίου, ύψους 31,3 εκατ. ευρώ (χορηγήθηκε το 2012), μετατροπή χρεών σε ίδια κεφάλαια ύψους 63 εκατ. ευρώ και ποσό 8,6 εκατ. ευρώ για την κάλυψη του ελλείμματος του Ταμείου Πρόνοιας της εταιρείας.
Επίσης, το σχέδιο αναδιάρθρωσης προβλέπει την αποχώρηση 490 υπαλλήλων, δηλαδή του 45% του προσωπικού, την κλιμακωτή μείωση μισθών και την συρρίκνωση του στόλου σε έξι αεροσκάφη. Ακόμη, η εταιρία έχει συμφωνήσει την πώληση slots στο Χήθροου στην American Airlines έναντι 31 εκ. δολαρίων και στην Middle East Airlines έναντι 6,3 εκατ. ευρώ,
Σημειωτέον ότι η Κομισιόν έχει ερευνήσει τους τελευταίους μήνες κρατικές ενισχύσεις στις airBaltic, Adria Airways, SAS και Estonian Air, ενώ έχει εγκρίνει τα σχέδια αναδιάρθρωσης των Air Malta, Czech Airlines και LOT.