Τελικά η (σαπουν)όπερα φαίνεται πως είναι αδύνατον να λείψει από το Μπαϊρόιτ. Εν όψει της εφετινής πρεμιέρας του διάσημου Φεστιβάλ που γίνεται σήμερα 25 Ιουλίου, πληθαίνουν τα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για «προϊούσα παρακμή» της διοργάνωσης, η οποία, ως γνωστόν, είναι αφιερωμένη αποκλειστικά στις όπερες του Βάγκνερ.
Εν προκειμένω, στο στόχαστρο βρίσκονται οι δύο συν-διευθύντριες του Φεστιβάλ, η Καταρίνα Βάγκνερ και η Εύα Βάγκνερ-Πασκιέ, ετεροθαλείς αδελφές και δισεγγονές του συνθέτη και ιδρυτή της διοργάνωσης. Ο γερμανικός –και όχι μόνο –Τύπος κατηγορεί τις δύο γυναίκες οι οποίες κρατούν το «τιμόνι» του Μπαϊρόιτ από το 2009 ότι επί των ημερών τους το Φεστιβάλ έχει πάρει την κατιούσα θυμίζοντας… «μπαγιάτικη μπίρα»! Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα ότι ορισμένοι από τους φανατικούς φίλους της μουσικής του Βάγκνερ αρέσκονται να δηλώνουν ότι πλέον μπορείς να ακούσεις καλούς ερμηνευτές των έργων του συνθέτη οπουδήποτε αλλού εκτός από το Μπαϊρόιτ…
Πτώση των εισιτηρίων
Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, κάποιοι υποστηρίζουν ότι η παρακμή την οποία εντοπίζουν στη διοργάνωση έχει ήδη αρχίσει να πλήττει και τις πωλήσεις εισιτηρίων. Για τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ πρόκειται για γεγονός πρωτοφανές: μέχρι τούδε βασικός λόγος υπερηφάνειας για το Μπαϊρόιτ ήταν το γεγονός ότι τα εισιτήρια για τις παραστάσεις όχι απλώς γίνονταν ανάρπαστα, αλλά υπήρχε και μακρά λίστα αναμονής, η οποία έφτανε –σε κάποιες περιπτώσεις υπερέβαινε –τα 10 χρόνια!..
Εφέτος, όμως, όπως σημειώνει το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων, το τοπίο είναι διαφορετικό: ο συγκεκριμένος αριθμός εισιτηρίων ο οποίος διατέθηκε απευθείας –για πρώτη φορά –στο Διαδίκτυο δεν «ξεπούλησε» αμέσως, όπως αναμενόταν να γίνει. Στην πραγματικότητα, υπήρχαν εισιτήρια διαθέσιμα ακόμη και για τις παραστάσεις της εμβληματικής «Τετραλογίας» την επόμενη εβδομάδα. Και αυτό σε μια διοργάνωση η οποία τουλάχιστον από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά –όταν, δηλαδή, ανέλαβαν τα ηνία ο πατέρας των σημερινών διευθυντριών Βόλφγκανγκ Βάγκνερ και ο αδελφός του Βίλαντ – είχε τη μεγαλύτερη ζήτηση στους απανταχού φίλους της όπερας και της κλασικής μουσικής.
Ενας από τους λόγους για τους οποίους οι «σιδηρές κυρίες» της διοργάνωσης αντιμετωπίζουν ισχυρή αμφισβήτηση είναι η επιλογή σκηνοθετών. Την περασμένη χρονιά, για παράδειγμα, κατά την οποία εορτάστηκαν τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Βάγκνερ, ο Φρανκ Κάστορφ, γνωστός ως το «τρομερό παιδί» του γερμανικού θεάτρου, επελέγη προκειμένου να σκηνοθετήσει τη νέα παραγωγή της «Τετραλογίας». Κλήθηκε την τελευταία σχεδόν στιγμή προκειμένου να αντικαταστήσει τον διάσημο κινηματογραφικό σκηνοθέτη Βιμ Βέντερς, ο οποίος αποχώρησε, με αποτέλεσμα η επηρεασμένη από το πανκ «αναρχική» –όπως έχει χαρακτηριστεί –αισθητική του να προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις στο υπερ-συντηρητικό κοινό του Μπαϊρόιτ.
Ανοδος των αποδοκιμασιών
Συγκεκριμένα, μετά την πρεμιέρα του το 2013 ο Κάστορφ βρέθηκε αντιμέτωπος με αποδοκιμασίες οι οποίες κράτησαν τουλάχιστον ένα τέταρτο της ώρας καθώς η προσέγγισή του η οποία τοποθετούσε τη δράση στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν και τοποθετούσε επί σκηνής πόρνες, γκάνγκστερ και… κροκοδείλους εξόργισε τους θεατές.
Ο Κάστορφ, βέβαια, δεν ήταν ο μοναδικός ο οποίος προκάλεσε αντιδράσεις: η ίδια η Καταρίνα Βάγκνερ έγινε αντικείμενο αποδοκιμασιών πριν από μερικά χρόνια με τη σκηνοθεσία της για τους «Αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης». Το ίδιο και ο Σεμπάστιαν Μπαουμγκάρτεν το 2011, όταν πρωτοπαρουσίασε, δηλαδή, τον «Ταγχόιζερ», παραγωγή με την οποία εγκαινιάζεται εφέτος το Φεστιβάλ.
Τέλος, στις απώλειες της χρονιάς, ο Τύπος καταγράφει την –για πρώτη φορά ύστερα από 10 χρόνια –απουσία της γερμανίδας καγκελαρίου Ανγκελα Μέρκελ από την πρεμιέρα. Ο εκπρόσωπός της, βέβαια, δήλωσε ότι η Μέρκελ θα «επανορθώσει» επισκεπτόμενη το Φεστιβάλ κάποια στιγμή αργότερα, ως τις 28 Αυγούστου, οπότε η αυλαία θα πέσει…
HeliosPlus