Την εκτίμηση ότι η εφαρμογή των διαρθρωτικών δημοσιονομικών μεταρρυθμίσεων μπορεί να εξασφαλίσει την αποφυγή λήψης νέων περιοριστικών μέτρων για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού του β’ εξαμήνου του 2015, διατυπώνει σε νέα της ανάλυση η Eurobank.
Οι οικονομολόγοι της επισημαίνουν ότι η συνέχιση των μεταρρυθμίσεων στην αγορά προϊόντων, στη λειτουργία της κρατικής μηχανής και στο επιχειρηματικό περιβάλλον απαραίτητη προϋπόθεση για την ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας.
«Το κρίσιμο σημείο όσον αφορά τις τιμές των προϊόντων δεν είναι η μείωση τους αφού ήδη είμαστε σε περίοδο αποπληθωρισμού αλλά η διόρθωση των στρεβλώσεων στην αγορά που δε θα επιτρέψουν την υπερβολική άνοδο των τιμών όταν αυξηθεί πάλι η ζήτηση» τονίζουν σχετικά.
Σχολιάζοντας την πρόσφατη έκθεση του ΔΝΤ για την αναθεώρηση του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας (2ΠΣΕΟ), η Eurobank σημειώνει ότι σε αυτήν αναγνωρίζεται η σημαντική πρόοδος που έχει επιτευχθεί όσον αφορά στην βελτίωση του δημοσιονομικού ισοζυγίου και την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
Παράλληλα, όμως, προσθέτει η τράπεζα, καταγράφεται και το δημοσιονομικό κενό για το β’ εξάμηνο του 2015 που σύμφωνα με την έκθεση υπολογίζεται στα €2,2 δισ. ή 1,1% του ΑΕΠ, ενώ προσδιορίζονται και εκείνες δράσεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην κάλυψη του χωρίς να είναι απαραίτητο η ελληνική κυβέρνηση να καταφύγει στη λήψη νέων δημοσιονομικών μέτρων.
Σύμφωνα με την ανάλυση του 2ΠΣΕΟ, η λήψη νέων δημοσιονομικών μέτρων δεν είναι σκόπιμη αφού ενώ θα μπορούσε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα για το 2015 εξαιτίας των πολλαπλασιαστών θα προέκυπτε δημοσιονομικό κενό ίσο με περίπου €1.5% δις ή 0,75% του ΑΕΠ την επόμενη χρονιά (2016).
Σύμφωνα με τη Eurobank, το ερώτημα που προκύπτει είναι πώς θα επιτευχθεί το κλείσιμο του δημοσιονομικού κενού χωρίς νέα περιοριστικά μέτρα.
Όπως επισημαίνει σχετικά, σύμφωνα με την τελευταία αναθεώρηση του 2ΠΣΕΟ –αλλά και την Νομισματικής Πολιτικής της Τράπεζας της Ελλάδος –η κάλυψη του δημοσιονομικού κενού μπορεί να επιτευχθεί με την εφαρμογή μιας σειράς μεταρρυθμίσεων τόσο στην πλευρά των εσόδων όσο και στην πλευρά των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού. Οι συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις περιλαμβάνουν:
1.Την συνέχιση του εκσυγχρονισμού της ακολουθούμενης φορολογικής πολιτικής και του φορολογικού συστήματος μέσω της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης, την παροχή κινήτρων για την εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων, κτλ. Κύριο ρόλο σε αυτό το σημείο κατέχει η αναθεώρηση του πλαισίου του ΦΠΑ ώστε να διορθωθούν ήδη γνωστές στρεβλώσεις και να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της εκτεταμένης φοροδιαφυγής. Είναι αναγκαίο εδώ να σημειώσουμε ότι η πιθανή μείωση των φορολογικών συντελεστών –ένα ενδεχόμενο που αφήνει ανοιχτό ή νέα κυβέρνηση –θα πρέπει να συνοδεύεται με δράσεις όπως πχ η διεύρυνση της φορολογικής βάσης ώστε η συνολική επίδραση αν είναι δημοσιονομικά ουδέτερη. Με άλλα λόγια ο στόχος του πλεονάσματος του 2014 και των επόμενων ετών δε θα πρέπει να τεθεί σε κίνδυνο.
2.Την συνέχιση της ενίσχυσης του ρόλου της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων μέσω του διορισμού του νέου επικεφαλής και της συνέχισης της μεταφοράς αρμοδιοτήτων από το Υπουργείο Οικονομικών προς την ΓΓΔΕ.
3.Την συνέχιση της μεταρρύθμισης στον τομέα της υγείας ώστε να περιοριστεί η αντίστοιχη δαπάνη. Οι δράσεις για την επίτευξη του συγκεκριμένου σκοπού περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων και την περαιτέρω μείωση της τιμής και της αύξησης της χρήσης των γενόσημων φαρμάκων, την μείωση του ποσοστού κέρδους των φαρμακείων.
4.Την συνέχιση της μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό ώστε να βελτιωθεί η ανταποδοτικότητα των εισφορών και η μείωση των κρατικών επιχορηγήσεων. Οι δράσεις για την επίτευξη αυτού του σκοπού περιλαμβάνουν την συνέχιση των συγχωνεύσεων των ασφαλιστικών φορέων κτλ και περιλαμβάνουν και την υιοθέτηση νομοθεσίας για α) την ένταξη όλων των επικουρικών ταμείων υπό τον έλεγχο του δημοσίου τομέα στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) και β) την εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος και των σχετικών υποδειγμάτων βιωσιμότητας (από την 1η Ιανουαρίου 2015) για όλα τα ταμεία που δεν έχουν ενταχθεί μέχρι σήμερα στο ΕΤΕΑ.
5.Την αντιμετώπιση του προβλήματος των νέων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του ΕΟΠΥΥ μέσω της αναθεώρησης του σχετικού νομοθετικού πλαισίου.
6.Την επίτευξη ή ακόμη και την υπέρβαση των στόχων για τις ιδιωτικοποιήσεις κυρίως μέσω της επιτάχυνσης των νομικών ή και άλλων διαδικασιών που απαιτούνται να ολοκληρωθούν πριν ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την παραχώρηση της εκμετάλλευσης ή την ιδιωτικοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου.
Για παράδειγμα το κύριο πρόβλημα όσον αφορά την ακίνητη περιουσία του δημοσίου έχει να κάνει με την διευθέτηση νομικών ή / και χωροταξικών υποθέσεων ενώ οι ιδιωτικοποιήσεις στον τομέα της ενέργειας θα προχωρήσουν μόνο όταν ολοκληρωθεί η αναθεώρηση της σχετικής νομοθεσίας και η ψήφιση των σχετικών νομοθετημάτων.



