Η μελέτη μικροσκοπικών απολιθωμάτων γύρης που εντοπίσθηκαν κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας στην Ανταρκτική αποκαλύπτουν την γεωλογική ιστορία της περιοχής και ειδικότερα την εποχή που από λευκή και παγωμένη ήταν …καταπράσινη.

Η παγωμένη γύρη

Την έρευνα διενήργησε ομάδα ειδικών από διάφορα αμερικανικά πανεπιστήμια που ταξίδεψαν στην Ανταρκτική με το παγοθραυστικό Nathaniel B.Palmer. Πραγματοποίησαν γεωτρήσεις κάτω από τον πυθμένα στην θαλάσσια περιοχή της Ανταρκτικής Χερσονήσου που είναι η βορειότερη περιοχή της παγωμένης ηπείρου.

Οι ερευνητές συνέλεξαν δείγματα από βάθη 30 μέτρων κάτω από τον πυθμένα στα οποία υπήρχαν χιλιάδες καλοδιατηρημένοι κόκκοι γύρης. Η μελέτη τους επέτρεψε στους ερευνητές να ανασυνθέσουν την εικόνα που υπήρχε στην Ανταρκτική στο μακρινό παρελθόν.

Το χρονολόγιο χλωρίδας – πάγου

Σύμφωνα με τους ερευνητές η Ανταρκτική πριν από 55 εκατομμύρια έτη ήταν καλυμμένη από δάση και δεν υπήρχε ίχνος πάγου. Οι περιβαλλοντικές συνθήκες στην Γη διατήρησαν την Ανταρκτική στην ίδια πράσινη κατάσταση για περίπου 17 εκατομμύρια έτη. Πριν από 38 εκατομμύρια έτη ξεκίνησαν κλιματικές μεταβολές οι οποίες οδήγησαν στην εκκίνηση της δημιουργίας παγετώνων στην Ανταρκτική.

Όπως εκτιμούν οι ερευνητές πριν από περίπου 12 εκατομμύρια έτη οι πάγοι σκέπασαν και τα τελευταία είδη χλωρίδας που εντοπίζονταν στο έδαφος της Ανταρκτικής. Η έρευνα αναμένεται να συμβάλλει σημαντικά στην μελέτη των παγετώνων και το πώς αντιδρούν και θα αντιδράσουν αυτοί στο μέλλον στην αύξηση της θερμοκρασίας στον πλανήτη.