ΤΟ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ αλλά όχι και σπάνιο στις διακοπές σας είναι το τροχαίο ατύχημα. Από την πιο απλή πρόσκρουση που έχει αποτέλεσμα γρατσουνιές και βαθουλώματα ως το πιο τραγικό και απευκταίο. Τι πρέπει να κάνετε σε περίπτωση όπου εμπλακείτε σε κάποιο ατύχημα, αν σας τρακάρει, π.χ., αλλοδαπός, ανασφάλιστο αυτοκίνητο ή μεθυσμένος οδηγός; Σε όσα ακολουθούν θα βρείτε απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματά σας, που θα σας φανούν χρήσιμες έτσι ώστε και γρήγορα να ξεμπλέξετε και ανέξοδα.


1 Τι πρέπει να κάνω σε περίπτωση σύγκρουσης;


Αφού βεβαιωθείτε ότι είστε καλά στην υγεία σας και φροντίσετε τους τραυματίες, αν υπάρχουν, ειδοποιήστε ή ζητήστε από τους παρευρισκομένους να ειδοποιήσουν την ειδική υπηρεσία της Τροχαίας για τα ατυχήματα, την ΤΟΤΑ. Στη συνέχεια προσπαθήστε να συγκεντρώσετε όσο περισσότερα στοιχεία μπορείτε για το τρακάρισμα: ονόματα και τηλέφωνα μαρτύρων, αριθμούς αυτοκινήτων που σταμάτησαν, οι οδηγοί των οποίων μπορούν να είναι μάρτυρες.


Καλό είναι να φωτογραφήσετε τη σκηνή του ατυχήματος προτού μετακινηθούν τα οχήματα για να αποκατασταθεί η κυκλοφορία. Βγάλτε αρκετές φωτογραφίες στα σημεία επαφής των οχημάτων που συγκρούστηκαν, τα ίχνη των ελαστικών στον δρόμο, τη σκηνή από μακριά, τα σήματα της Τροχαίας στον τόπο της σύγκρουσης και ό,τι άλλο νομίζετε πως είναι χρήσιμο. Για τον λόγο αυτόν θεωρείται χρήσιμο να υπάρχει στο αυτοκίνητο μια φθηνή φωτογραφική μηχανή με φιλμ και φλας, η οποία θα μπορεί να αποτυπώσει τις σκηνές της σύγκρουσης.


Θα πρέπει επίσης να πάρετε τα πλήρη στοιχεία ταυτότητας του οδηγού που σας χτύπησε και τα στοιχεία της ασφαλιστικής εταιρείας που καλύπτει το όχημά του. Αν ο οδηγός που σας χτύπησε αρνείται να σας δώσει τα παραπάνω στοιχεία καλέστε την Αστυνομία και απαιτήστε τα. Είναι υποχρεωμένος από τον νόμο να σας τα δώσει. Επιπλέον, σημειώστε την ακριβή θέση (οδοί, αριθμοί), ημέρα και ώρα του ατυχήματος και αν έλθει η ΤΟΤΑ δώστε τους όσες περισσότερες πληροφορίες και εξηγήσεις μπορείτε.


2 Πότε και σε ποια περίπτωση πρέπει να κάνω δήλωση στην ασφαλιστική μου εταιρεία;


Μετά από ένα ατύχημα θα πρέπει να επικοινωνήσετε με την ασφαλιστική εταιρεία σας για να κάνετε θετική δήλωση αν φταίτε ή αρνητική αν δεν είστε υπαίτιος μέσα σε τρεις εργάσιμες ημέρες. Προσοχή όμως: μετά από ένα τρακάρισμα, ακόμη και αν κάνετε αρνητική δήλωση, επιβαρύνεστε με 2 μονάδες στο σύστημα bonus – malus, οι οποίες αυξάνουν το βασικό ασφάλιστρο κατά 20% περίπου. Οταν λοιπόν αποζημιωθείτε, σε περίπτωση όπου δεν φταίτε, πρέπει να ανακαλέσετε την αρνητική σας δήλωση στην ασφαλιστική σας εταιρεία για να σας επιστραφούν αναδρομικά όσα επιπλέον ασφάλιστρα κρατήθηκαν.


3 Αν δεν φταίω γιατί να κάνω, έστω αρνητική, δήλωση;


Με αυτόν τον τρόπο αποφεύγετε την περίπτωση όπου ο άλλος οδηγός ισχυριστεί ότι είστε συνυπεύθυνος ή αλλάξει γνώμη και κατηγορήσει εσάς για το ατύχημα.


4Τι πρέπει να κάνω για την επισκευή των ζημιών;


Αν δεν ευθύνεστε για τη σύγκρουση, για να επισκευάσετε τις ζημιές του οχήματός σας διαλέγετε συνεργείο και ζητάτε από την ασφαλιστική εταιρεία του οδηγού που ήταν υπαίτιος του ατυχήματος να στείλει πραγματογνώμονα σε εύλογο χρονικό διάστημα. Μόλις επισκευαστεί το όχημά σας και αφού έχετε στα χέρια σας όλα τα τιμολόγια επισκευής και ανταλλακτικών, επικοινωνήστε με την ασφαλιστική εταιρεία του οδηγού που σας χτύπησε για να προχωρήσετε στην αποζημίωσή σας.


5 Θα αποζημιωθώ αν με τρακάρει ανασφάλιστο όχημα;


Το ενδεχόμενο να συγκρουστείτε με ανασφάλιστο όχημα δεν είναι καθόλου απίθανο: ένα στα δέκα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους δεν είναι ασφαλισμένο. Αν λοιπόν το αυτοκίνητο που σας χτύπησε αποδειχθεί ανασφάλιστο, τότε θα αποζημιωθείτε από το Επικουρικό Κεφάλαιο (τηλ. 3245.411). Πρόκειται για νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου που βρίσκεται υπό την εποπτεία του υπουργείου Εμπορίου, με μέλη όλες τις ασφαλιστικές εταιρείες. Τα έσοδά του προέρχονται από εισφορά 1% στα ασφάλιστρα που πληρώνουν οι ασφαλισμένοι και από εισφορές όλων των ασφαλιστικών εταιρειών. Το Επικουρικό Κεφάλαιο θα σας αποζημιώσει για υλικές ζημιές και σωματικές βλάβες αν το όχημα που σας χτύπησε είναι ανασφάλιστο. Η διαδικασία αποζημίωσης είναι η ίδια που ακολουθούν οι ασφαλιστικές εταιρείες. Βεβαίως ο ιδιοκτήτης του ανασφάλιστου οχήματος θα κληθεί να πληρώσει στο Επικουρικό την αποζημίωση που σας κατεβλήθη, πέραν του ότι έχει και ποινικές ευθύνες.


6 Τι γίνεται σε περίπτωση όπου με χτυπήσει αλλοδαπός;


Δεν υπάρχει λόγος να ανησυχείτε αν συγκρουστείτε με αυτοκίνητο με πινακίδες ξένης χώρας. Για να αποζημιωθείτε θα πρέπει να απευθυνθείτε στο Γραφείο Διεθνούς Ασφάλισης (τηλ. 3236.562) το οποίο θα αναλάβει όλες τις διατυπώσεις, τις συνεννοήσεις και την πληρωμή σας, ακόμη και αν το ξένο όχημα που σας τράκαρε είναι ανασφάλιστο. Και σε αυτή την περίπτωση ακολουθείται η γνωστή διαδικασία και εσείς θα πρέπει να συγκεντρώσετε όλα τα στοιχεία ταυτότητας του οδηγού και του οχήματος που σας τράκαρε καθώς και τα στοιχεία της ασφαλιστικής εταιρείας του εξωτερικού στην οποία έχει ασφαλιστεί το όχημα, με βάση την πράσινη κάρτα. Το μέγιστο ύψος της αποζημίωσης που μπορείτε να πάρετε από το Γραφείο Διεθνούς Ασφάλισης είναι το ίδιο που θα παίρνατε από οποιαδήποτε ασφαλιστική εταιρεία στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα ισχύοντα όρια.


7 Τι γίνεται αν ο οδηγός του αυτοκινήτου που με τράκαρε δεν έχει δίπλωμα ή είναι μεθυσμένος;


Η ασφαλιστική εταιρεία του θα σας αποζημιώσει, ανεξάρτητα αν ο πελάτης της είναι μεθυσμένος, οδηγεί χωρίς δίπλωμα ή έχει δώσει το αυτοκίνητό του σε κάποιον ανήλικο. Η δικαιολογία που μπορεί να επικαλεστεί «να μη βγω μεθυσμένος γιατί η ασφάλεια δεν θα σε καλύψει» δεν ισχύει. Η ασφαλιστική του εταιρεία θα πληρώσει τις ζημιές που προκάλεσε ο πελάτης της, με τη μόνη διαφορά ότι στη συνέχεια θα στραφεί εναντίον του για να εισπράξει από αυτόν όσα πλήρωσε σε εσάς.


8 Καλύπτει η ασφάλεια του αυτοκινήτου μου τις ζημιές που μπορούν να προκληθούν από το τροχόσπιτο ή το φουσκωτό που ρυμουλκώ;


Οχι. Για την κάλυψη των ζημιών που μπορεί να προξενήσουν το τροχόσπιτο, η βάρκα ή η μπαγκαζιέρα που ρυμουλκείτε απαιτείται πρόσθετη ασφάλεια. Οι ασφαλιστικές εταιρείες παρέχουν τέτοιες καλύψεις με μικρό σχετικά κόστος, οι οποίες μπορούν να συναφθούν ακόμη και για λίγες ημέρες, τις ημέρες δηλαδή που θα ρυμουλκήσετε το σκάφος σας ή την μπαγκαζιέρα σας.


9 Ισχύει η ασφάλειά μου κατά τη μεταφορά του αυτοκινήτου μου σε πλοίο;


Καμία βασική ασφάλεια δεν ισχύει κατά τη μεταφορά του αυτοκινήτου σας με πλοίο ή τρένο. Για να καλύψει η ασφάλειά σας τις ζημιές που μπορεί να προξενήσετε σε άλλο όχημα στο γκαράζ ενός φέρι θα πρέπει να υπάρχει πρόσθετη κάλυψη η οποία να αναφέρεται στο συμβόλαιο. Η κάλυψη αυτή κοστίζει περί τις 3.000 δρχ. τον χρόνο και προσφέρεται σε ολοκληρωμένα ασφαλιστικά πακέτα μαζί με άλλες πρόσθετες καλύψεις. Καμία ευθύνη επίσης δεν έχουν οι ναυτιλιακές εταιρείες που μεταφέρουν τα οχήματα. Στην πίσω πλευρά των εισιτηρίων που εκδίδουν αναφέρεται ρητά ότι τα οχήματα φορτώνονται, ξεφορτώνονται και μεταφέρονται με ευθύνη του ιδιοκτήτη. Ετσι, δεν καλύπτονται οι ζημιές που μπορούν να προκληθούν στα οχήματα από φωτιά στο γκαράζ ούτε η απώλειά τους σε περίπτωση βύθισης του πλοίου ή σύγκρουση μεταξύ των αυτοκινήτων.


10 Πώς μπορώ να αποζημιωθώ για ζημιά στο αυτοκίνητό μου από κακοτεχνίες στο οδόστρωμα ή αν πέσω σε λακκούβα;


Αν πέσετε σε κάποια από τις πολλές λακκούβες που διαθέτει το επαρχιακό και νησιωτικό οδικό δίκτυο της χώρας και το αυτοκίνητό σας υποστεί ζημιά μπορείτε να διεκδικήσετε αποζημίωση. Τι τελικά θα καταφέρετε να εισπράξετε εξαρτάται από την επιμονή και την υπομονή που θα δείξετε στη διεκδίκηση των απαιτήσεών σας. Πώς πρέπει λοιπόν να ενεργήσετε στην περίπτωση αυτή; Αρχικά θα πρέπει να καλέσετε την Αστυνομία ώστε να καταγράψει το περιστατικό στο δελτίο συμβάντων και μετά να απευθυνθείτε σε έναν καλό δικηγόρο που θα αναλάβει τα περαιτέρω.


Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η κατασκευή και η συντήρηση των εθνικών οδών βαρύνει αποκλειστικά το κράτος, των επαρχιακών οδών τα νομαρχιακά ταμεία και των δημοτικών και κοινοτικών δρόμων του δήμους και τις κοινότητες αντιστοίχως. Εναντίον αυτών θα πρέπει να στραφείτε ανάλογα με το δρόμο στον οποίο είχατε το ατύχημα. Σύμφωνα με τον νόμο, οι αγωγές αποζημίωσης κατά του Δημοσίου και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης υπάγονται στα διοικητικά δικαστήρια, όπου η διαδικασία κινείται με την πρωτοβουλία και τους ρυθμούς του κράτους και τα επιδικαζόμενα ποσά σπάνια είναι αξιόλογα.


Τα πράγματα διαφέρουν και θα έχετε «καλύτερη τύχη» αν η ζημιά που πάθατε οφείλεται σε κακοτεχνία δημόσιου έργου που έχει ανατεθεί σε ιδιώτη εργολάβο. Στην περίπτωση αυτή ευθύνεται παράλληλα με το Δημόσιο και ο ίδιος ο εργολάβος ή η εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο. Και οι ιδιώτες εργολάβοι ασφαλίζουν τα έργα τους για αστική ευθύνη.


Σε περίπτωση όπου ευθύνεται κάποιος εργολάβος θα αποζημιωθείτε σε σχετικά λογικό χρονικό διάστημα και σε χρόνο ρεκόρ σε σχέση με το κράτος, καθώς οι περιπτώσεις αυτές εκδικάζονται στα κανονικά πολιτικά δικαστήρια. Και εδώ όμως η διαδικασία είναι αρκετά χρονοβόρα, καθώς δεν ισχύει η ειδική ταχύτατη διαδικασία των τροχαίων ατυχημάτων, αφού αυτοκινητικό ατύχημα θεωρείται κατά τον νόμο εκείνο που προξενείται από όχημα και όχι από τον δρόμο.


Το δικαστήριο εξάλλου είναι πιθανόν να σας θεωρήσει συνυπεύθυνο στο ατύχημα, αφού μπορεί να κρίνει ότι ναι μεν το έργο που είδατε την τελευταία στιγμή ευθύνεται για τη ζημιά, αλλά ευθύνεστε και εσείς επειδή τρέχατε, π.χ., με 80 χλμ. την ώρα αντί για 50 χλμ. την ώρα που ήταν στον συγκεκριμένο δρόμο το επιτρεπόμενο όριο. Στην περίπτωση αυτή θα αποζημιωθείτε για μέρος της ζημιάς που υποστήκατε.