Λίγο παραπάνω από έναν χρόνο πριν, τον Νοέμβριο του 2019, στη διεθνή εικαστική έκθεση Abu Dhabi Art την παράσταση έκλεψε το πρώτο ρομπότ-ζωγράφος, η Ai-Da. Η Ai-Da σχεδιάστηκε από μια εταιρεία ρομποτικής στην Κορνουάλη σε άμεση συνάρτηση με αλγορίθμους ανεπτυγμένους από επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Χρησιμοποιεί μια κάμερα μέσα στο μάτι της για να ζωγραφίζει με το ρομποτικό της χέρι. Ολοι πρόσεξαν την πανέμορφη γυναίκα-ρομπότ που ζωγράφιζε σαν αληθινός καλλιτέχνης. Η δύναμη της τεχνολογίας είχε καθηλώσει τότε τους επισκέπτες της έκθεσης στο πολιτιστικό κέντρο Manarat Al Saadiyat του φιλόδοξου και μεγαλοπρεπούς εμιράτου. Δεκατρείς και κάτι μήνες μετά, η πανδημία είναι πλέον ο βασικός λόγος που ολόκληρη η ανθρωπότητα είναι καθηλωμένη από τη δύναμη της τεχνολογίας. Επιστήμονες σε ολόκληρο τον πλανήτη εργάζονται πυρετωδώς για την τελειοποίηση και έγκριση και άλλων εμβολίων, αλλά και μιας αποτελεσματικής θεραπείας για την COVID-19 και οι ανά τον κόσμο κυβερνήσεις επιστρατεύουν κάθε δυνατό μέσο και μέτρο για την προστασία των πολιτών και τη συγκράτηση της πανδημίας. Η ζωή όλων μας έχει αλλάξει και ο χώρος της τέχνης προσαρμόζεται στη νέα πραγματικότητα.

Μπορεί ο φημισμένος γκαλερίστας Ντέιβιντ Ζουίρνερ να αποφάσισε να δημιουργήσει τα λεγόμενα online viewing rooms εδώ και τρία χρόνια και να τον ακολούθησαν σύντομα οι μεγαλύτερες αίθουσες τέχνης ανά τον κόσμο, όμως ήταν η περασμένη χρονιά που εκτόξευσε στα ύψη τη διαδικτυακή δράση της πρωτογενούς αγοράς. Τη σκυτάλη πήραν γρήγορα και τα σπουδαιότερα μουσεία του πλανήτη, όπως τα Μουσεία του Βατικανού στη Ρώμη, η Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο και το Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι, διοργανώνοντας ξεναγήσεις για τους φιλότεχνους με το πάτημα ενός κουμπιού. Μπορεί λοιπόν οι παγκόσμιοι πολιτιστικοί θησαυροί της ανθρωπότητας να μην ήταν το τελευταίο διάστημα εύκολα επισκέψιμοι, αλλά καθένας μας είχε τη δυνατότητα να τους θαυμάσει από το σπίτι του (δωρεάν και δίχως τη συνηθισμένη αναμονή στην ουρά). Οι σημαντικότερες ετήσιες εκθέσεις παγκοσμίως, όπως η Art Basel και η Frieze, πραγματοποιούνται επίσης διαδικτυακά. Η πρώτη που είδαμε μόνο μέσα από τις οθόνες του υπολογιστή μας ήταν η Art Basel του Χονγκ Κονγκ τον περασμένο Μάρτιο. Εκεί παρουσιάστηκαν πάνω από 2.000 έργα τέχνης, συνολικού κόστους περίπου 270 εκατομμυρίων δολαρίων. Περίπου 70 από τα έργα αυτά κοστολογήθηκαν σε τιμές άνω του ενός εκατομμυρίου δολαρίων έκαστο. Πλέον είναι σχεδόν δεδομένο πως τα εικαστικά δρώμενα-θεσμοί παγκοσμίως δεν αναβάλλονται λόγω συγκυριών αλλά ψηφιοποιούνται.

Περιεχόμενο για συνδρομητές

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Έχετε ήδη
συνδρομή;

Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Θέλετε να γίνετε συνδρομητής;

Μπορείτε να αποκτήσετε την συνδρομή σας από εδω