Νέα αυστηρότερα μέτρα προβλέπει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) προκειμένου να περιορίσουν τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων, με ελάχιστες όμως προσδοκίες για την αποτελεσματικότητά τους, καθώς είναι ανεπαρκούς αυστηρότητας και κυρίως διότι ελάχιστα επιβάλλονται από την Τροχαία.
Το θέμα είναι μείζονος σημασίας καθώς οι νεκροί από τροχαία κάθε χρόνο υπερβαίνουν τους 600, ενώ είναι άγνωστος ο αριθμός των τραυματιών που εν συνεχεία αποθνήσκουν ή μένουν διά βίου ανάπηροι.
Τι θα έπρεπε να γίνει για τον περιορισμό αυτής της γενοκτονίας; Μία επίσκεψη των μαθητών των λυκείων και των φοιτητών ΑΕΙ στο ΚΑΤ θα είχε μεγάλη αποτελεσματικότητα, καθώς οι νοσηλευόμενοι σε αυτό είναι κατά κανόνα νέοι και το θέαμα των συνήθως βαριά αναπήρων που νοσηλεύονται σε αυτό προκαλεί σοκ στους επισκέπτες.
Νέοι συνήθως, παλικάρια με ένα πόδι ή παράλυτα με πατερίτσες ή σε καροτσάκια να σέρνονται με απελπισία, προειδοποιώντας με το θέαμά τους τους νέας ηλικίας επισκέπτες τι τους επιφυλάσσει η απερίσκεπτη οδήγηση αυτοκινήτων και μοτοσικλετών.
Αποτελεσματικότερο είναι το προληπτικό σύστημα που εφαρμόζει η Κύπρος, όπως μας είχε ενημερώσει προ ετών ο Ανδρέας Δρυμιώτης στη στήλη του στην κυριακάτικη «Καθημερινή». Κάμερες παντού, εν αντιθέσει προς την Ελλάδα που τις αποφεύγουμε χάριν της προστασίας προσωπικών δεδομένων. Στην Κύπρο, με τις κάμερες παντού επιδιώκεται η πειθαρχία των οδηγών οχημάτων στους κανόνες οδήγησης και η μεγαλύτερη δυνατή αποτροπή των παραβάσεων.
Οι κάμερες παντού εντοπίζουν την παραβίαση του ορίου ταχύτητας, την παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη, τη μη χρήση ζώνης, επιπρόσθετα τη μη χρήση κράνους από μοτοσικλετιστές και ποδηλάτες, την οδήγηση με μη ελεύθερα χέρια και κυρίως τη χρήση του κινητού τηλεφώνου.
Η παράβαση γνωστοποιείται αμέσως στον ιδιοκτήτη του οχήματος, ο οποίος μπορεί να πληρώσει αμέσως ή να αμφισβητήσει την παράβαση. Σε περίπτωση που αποδειχθεί αβάσιμη η ένστασή του, το πρόστιμο διπλασιάζεται. Σε περίπτωση αμφισβήτησης της παράβασης που δεν ευδοκιμεί, η χρηματική ποινή είναι 1.200 ευρώ. Στο αυστηρό αυτό κυπριακό σύστημα προστασίας από τα τροχαία ατυχήματα, εκτός από τις σταθερές κάμερες σε καθορισμένα σημεία, κυκλοφορούν επίσης και κινητές κάμερες τοποθετημένες σε βανάκια, τα οποία ελέγχουν την ταχύτητα στους δρόμους.
Το μυστικό της επιτυχίας αυτού του αυστηρού συστήματος που εφαρμόζεται στην Κύπρο έγκειται, όπως υπογραμμίζει ο κ. Δρυμιώτης, στο ότι η λειτουργία του έχει ανατεθεί σε ιδιωτική εταιρεία υπό μορφή outsourcing. Είναι αυτονόητο ότι μια ιδιωτική εταιρεία ενδιαφέρεται να επιτελεί με αυστηρότητα την αποστολή της, αφού οφείλει να είναι συνεπής στην τήρηση των υποχρεώσεών της, αλλιώς κινδυνεύει να κηρυχθεί έκπτωτη.
Είναι αυτονόητο ότι σε περίπτωση εφαρμογής του κυπριακού συστήματος διώξεως των παραβατών στην κυκλοφορία των οχημάτων και στη χώρα μας την ευθύνη θα πρέπει να έχει ιδιωτικός φορέας. Αλλιώς, αν αφεθεί η τήρηση του ΚΟΚ στο Ελληνικό Δημόσιο τότε θεωρείται βέβαιο ότι θα συνεχιστούν η αδράνεια και η αδιαφορία που ισχύουν στη χώρα μας, όπου η Τροχαία είναι συνήθως αφανής και μόνο αν πρέπει αν διευκολύνει επισήμους στη μετακίνησή τους δίνει κι εκείνη το «παρών».
Με τη νοοτροπία που κυριαρχεί στο Ελληνικό Δημόσιο φοβάμαι ότι και ο νέος αυστηρότερος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας θα αποδειχθεί επίσης αναποτελεσματικός.