Πάκο Ραμπάν
(18 Φεβρουαρίου 1934 – 3 Φεβρουαρίου 2023)

«Το ράψιμο είναι δουλεία». Ασυζητητί, αλλά πρόκειται για αφορισμό που αποκτά ξεχωριστό νόημα όταν τον αρθρώνει ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους ντιζάινερ. Ετσι δικαιολογούσε ο Φρανθίσκο Ραμπανέδα ι Κουέρβο, γνωστότερος ως Πάκο Ραμπάν, την κλίση του προς το μέταλλο, το πλαστικό, το βέλκρο, το φάιμπεργκλας και άλλα υλικά που χρησιμοποίησε αντί των καθιερωμένων φέρνοντας επανάσταση στη βιομηχανία της μόδας τη δεκαετία του ’60. Η κολεξιόν του 1966 ήταν ένα μανιφέστο – αυτός ήταν και ο τίτλος της, άλλωστε, συνοδευόμενος από την επεξήγηση «12 φορέματα που είναι αδύνατον να φορεθούν». Οχι μόνο φορέθηκαν, αλλά κατέστησαν τον εμπνευστή τους πασίγνωστο και περιζήτητο εκτός του τομέα του: το 1967 θα αναλάμβανε τα κοστούμια της ταινίας «Δύο-τρία πράγματα που ξέρω γι’ αυτήν» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ, το 1968 θα έντυνε την Τζέιν Φόντα με τα περιβόητα φουτουριστικά ενδύματα της «Barbarella» του Ροζέ Βαντίμ. «Ετρεμαν από τον φόβο τους» θα σάρκαζε χρόνια αργότερα στους «Times» του Λονδίνου μιλώντας για τις πρώτες αντιδράσεις στις δημιουργίες του. Η Κοκό Σανέλ μπορεί να τον χαρακτήριζε υποτιμητικά «μεταλλουργό», οι «Times» όμως δόξαζαν ως «ένα νέο είδος τρομερού σικ» τη συλλογή χάρτινων φορεμάτων κολλημένων με σελοτέιπ που παρουσίασε το 1967. Η ψήφος των Μπριζίτ Μπαρντό και Τζέιν Μπίρκιν, εξάλλου, ήταν παραπάνω από αρκετή για τον γιο της προϊσταμένης του ραπτικού τμήματος του Κριστομπάλ Βαλενσιάγκα και του συνταγματάρχη των Δημοκρατικών που εκτελέστηκε στον ισπανικό εμφύλιο. Αλλωστε, ο Ραμπάν δεν έμεινε στη μόδα, όπως δεν έμεινε και στην αρχιτεκτονική, το αντικείμενο των σπουδών του στη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού που δεν άσκησε ποτέ γιατί του φαινόταν πολύ περιοριστικό. Μετά τα κοσμήματα, τα είδη σπιτιού, την αρωματοποιία (το περίφημο Pour Homme κυκλοφόρησε το 1973) πέρασε στη συγγραφή. Τα απομνημονεύματά του κυκλοφόρησαν το 1997, λίγο προτού συνταξιοδοτηθεί, λίγο μετά από μια σειρά άλλων βιβλίων στα οποία εστίαζε στις συναντήσεις του με τον Θεό, τους εξωγήινους και τις προηγούμενες ζωές του την εποχή του Τουταγχαμών και του Λουδοβίκου ΙΕ’. «Είμαι σε όλα τα λεξικά», έλεγε, «γιατί εισήγαγα νέα υλικά στον κόσμο της μόδας». Σχόλιο υπεροπτικό ίσως, αλλά ακριβές για τον άνθρωπο που σχεδίασε τα ρούχα της διαστημικής εποχής.

Περιεχόμενο για συνδρομητές

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Έχετε ήδη
συνδρομή;

Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Θέλετε να γίνετε συνδρομητής;

Μπορείτε να αποκτήσετε την συνδρομή σας από εδω