Για πολλούς η τελευταία βαθμίδα της σχολικής τους διαδρομής, το Λύκειο, αποτελεί έναν μαραθώνιο εξεταστικών επιδόσεων με στόχο την είσοδο σε μια πανεπιστημιακή σχολή που θα τους οδηγήσει στην επόμενη φάση της ζωής τους. Υπάρχουν μήπως κρυμμένες «οδηγίες»; Τι έχουν να που οι… παλιοί στους νέους που ξεκινούν τώρα το εντατικό πρόγραμμα και την προετοιμασία τους; Δύο νέοι που αποφοίτησαν πέρυσι από το σχολείο μας, ο Παναγιώτης Κονδυλόπουλος και ο Παναγιώτης Βλήτας, περιγράφουν την εμπειρία τους.

Παναγιώτης Κονδυλόπουλος

Πώς αισθάνεσαι τώρα που τελείωσες τη Γ’ Λυκείου;

«Νιώθω χαρούμενος και περήφανος που κατάφερα να ολοκληρώσω τον δύσκολο αυτόν αγώνα. Σίγουρα αυτή η χρονιά ήταν ιδιαίτερη, αλλά ταυτόχρονα πολύ σημαντική, διότι μου έμαθε να χειρίζομαι πρωτόγνωρες καταστάσεις και προκλήσεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Ανυπομονώ για τις καινούργιες εμπειρίες που θα έρθουν.

Τι θα συμβούλευες τους μαθητές και τις μαθήτριες που ξεκινούν τώρα την ίδια προσπάθεια;

«Θα έλεγα στα παιδιά να μην αγχώνονται υπερβολικά, αφού αυτή η χρονιά, αν και γεμάτη δυσκολίες, δεν καθορίζει ολόκληρη τη ζωή τους. Με πρόγραμμα και συνέπεια στην τήρησή του θα μπορέσουν σίγουρα να τα καταφέρουν. Οφείλουν, βέβαια, και να ξεκουράζονται».

Ποια ήταν τα «μυστικά» στο διάβασμά σου;

«Δεν θεωρώ πως υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο μυστικό για υψηλότερες επιδόσεις. Ο καθένας έχει το δικό του πρόγραμμα στο διάβασμα και τους δικούς του ρυθμούς. Αυτό που ξέρω, πάντως, είναι πως δεν προέχει η ποσότητα του διαβάσματος, όσο η ποιότητα, καθώς αυτή βοηθάει τον μαθητή να κατανοήσει όσα διαβάζει».

Το θέμα στο οποίο διαγωνιστήκατε φέτος στη Νεοελληνική Γλώσσα ήταν η δημιουργικότητα στο σχολείο. Τελικά, πιστεύεις ότι στη σχολική σου ζωή υπήρχαν στοιχεία δημιουργικότητας;

«Μερικές φορές κάποια σχολεία καλλιεργούν τη δημιουργικότητα στους μαθητές τους μέσα από δράσεις, μουσικοθεατρικές παραστάσεις και άλλες σχολικές εκδηλώσεις. Σε ένα τέτοιο σχολείο ήμουν κι εγώ. Θεωρώ ότι αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος με τον οποίο το σύγχρονο σχολείο κάνει τους μαθητές του δημιουργικούς. Πέρα από αυτό, το εκπαιδευτικό σύστημα θα έλεγα ότι οδηγεί στο αντίθετο αποτέλεσμα, διότι απαιτεί από τους μαθητές μόνο τη στείρα αποστήθιση πληροφοριών, ειδικά στο Λύκειο. Ισως θα έπρεπε, λοιπόν, να δοθεί περισσότερη έμφαση στα καλλιτεχνικά μαθήματα και σε δράσεις και προγράμματα, για να πούμε ότι το σχολείο μας καλλιεργεί όντως τη δημιουργικότητα».

Ποια είναι τα όνειρά σου για το μέλλον;

«Δεν ενδιαφέρομαι τόσο για την επαγγελματική μου επιτυχία ή την πρόοδό μου σε έναν συγκεκριμένο επαγγελματικό τομέα. Αυτό που με ενδιαφέρει περισσότερο είναι να γίνω ένας άνθρωπος με αξίες, που εκτιμά και χαίρεται τη ζωή και θέλει να μαθαίνει συνεχώς νέα πράγματα. Θέλω, επίσης, να ταξιδεύω, να γνωρίζω νέους ανθρώπους και συνεχώς να εξελίσσομαι».

Παναγιώτης Βλήτας

Πώς αισθάνεσαι τώρα, που τελείωσες τη Γ’ Λυκείου;

«Ολοκληρώνοντας πλέον την τρίτη Λυκείου και το σχολείο γενικότερα, νιώθω ικανοποιημένος και ανακουφισμένος που κατάφερα να πετύχω αυτό που ήθελα παρά τη σωματική και ψυχική κούραση που επιφέρουν οι πανελλαδικές εξετάσεις».

Τι θα συμβούλευες τους μαθητές και τις μαθήτριες που ξεκινούν τώρα την ίδια προσπάθεια;

«Να βρίσκουν χρόνο ώστε να ξεκουράζονται, να προσπαθούν όσο γίνεται να βγαίνουν από το σπίτι, να συναντούν φίλους και εκτός σχολείου ώστε να επιστρέφουν ανανεωμένοι και έτοιμοι να διαβάσουν όσο χρειάζεται, να μην υπερβάλλουν ως προς τις ώρες διαβάσματος και να τρέφονται και να κοιμούνται επαρκώς».

Ποια ήταν τα «μυστικά» στο διάβασμά σου;

«Μεθοδικότητα και πρόγραμμα. Κάθε μία ώρα διαβάσματος περίπου πέντε με δέκα λεπτά το πολύ διάλειμμα. Και όταν λέμε μία ώρα διαβάσματος εννοούμε συγκεντρωμένο διάβασμα και μακριά το κινητό. Αν δεν είσαι απόλυτα συγκεντρωμένος στο αντικείμενο που διαβάζεις δεν έχει νόημα να διαβάσεις».

Το θέμα στο οποίο διαγωνιστήκατε φέτος στη Νεοελληνική Γλώσσα ήταν η δημιουργικότητα στο σχολείο. Τελικά, πιστεύεις ότι στη σχολική σας ζωή υπήρχαν στοιχεία δημιουργικότητας;

«Στο Λύκειο ειδικά, καθώς δεν υπάρχουν τα μαθήματα της μουσικής και των καλλιτεχνικών που θα βοηθούσαν εμάς τους μαθητές να εκφράσουμε τη δημιουργικότητά μας, δυσκολεύομαι να βρω κάποιο στοιχείο δημιουργικότητας. Στις μικρότερες βαθμίδες εκπαίδευσης ήταν περισσότερο διακριτά ορισμένα στοιχεία, μέσα από μαθήματα όπως η μουσική, τα εικαστικά και η θεατρική αγωγή».

Ποια είναι τα όνειρά σου για το μέλλον;

«Θα ήθελα να τελειώσω τη σχολή μου (Μηχανολόγων Μηχανικών) χωρίς καθυστέρηση, να προχωρήσω ακαδημαϊκά κάνοντας μεταπτυχιακό σε κάποιον τομέα της μηχανικής και αργότερα ίσως και διδακτορικό. Ετσι θα έχω την επιλογή της εισόδου στον κλάδο της βιομηχανίας αλλά και την εναλλακτική της ακαδημαϊκής καριέρας, που εξίσου θα με ενδιέφερε».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε αρχικά στην εφημερίδα TO BHMA της Σπάρτης που κυκλοφόρησε με «Το Βήμα της Κυριακής» στις 30 Νοεμβρίου 2025.