Στα 100 δισ. δολάρια έφθασε ο τζίρος της διαφήμισης στα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, χάρη βεβαίως στα κοινωνικά δίκτυα και τις μηχανές αναζήτησης στο Διαδίκτυο, που επιτρέπουν στους διαφημιστές να έχουν άμεση και στοχευμένη πρόσβαση στους καταναλωτές. Ερευνα που διενήργησε η βρετανική εταιρεία λογιστών Moore Stephens σε συνεργασία με την εταιρεία διαφημιστικών συμβούλων WARC σε 800 επιχειρήσεις του κλάδου στη Βόρεια Αμερική, στην Ευρώπη και στην ευρύτερη περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού, έδειξε ότι περισσότερο από το ήμισυ της παγκόσμιας ψηφιακής διαφήμισης αποτελεί υπόθεση… αγγλοσαξονική.
Οι δαπάνες ψηφιακής διαφήμισης στις ΗΠΑ και στη Βρετανία αυξήθηκαν κατά 44% το 2017 έναντι της αμέσως προηγούμενης χρονιάς και έφθασαν στα 52 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τους ερευνητές της WARC. Πρόκειται για εκρηκτική άνοδο που απευθύνεται στις ηλεκτρονικές συσκευές του καταναλωτή «και έχει θορυβήσει γιγαντιαίες εταιρείες ειδών ευρείας κατανάλωσης, όπως την Procter & Gamble και τη Unilever εξαιτίας των αυξανόμενων κρουσμάτων διαδικτυακής απάτης» όπως μεταδίδει το Reuters.
«Είναι σαφές ότι οι διαφημιζόμενοι έχουν πειστεί ότι πρέπει να δαπανήσουν περισσότερα στην ψηφιακή διαφήμιση για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί» δήλωσε ο Ντάμιαν Ράιαν της Moore Stephens, προσθέτοντας ότι η έρευνα έδειξε ότι υπάρχει μια μεταφορά κονδυλίων στα ηλεκτρονικά μέσα που αποβαίνει εις βάρος των παραδοσιακών διαφημιστικών εταιρειών, οι οποίες πασχίζουν να προσαρμοστούν στην ψηφιακή εποχή.
Μέσα στα σπίτια
Η έρευνα έδειξε ότι στη Βρετανία και στη Βόρεια Αμερική οι επιχειρήσεις δαπάνησαν πέρυσι το 23% του διαφημιστικού τους προϋπολογισμού σε ψηφιακά μέσα έναντι 16% που είχαν δαπανήσει το 2016. Και στις ΗΠΑ το 63% των κονδυλίων που διατέθηκαν για ψηφιακές διαφημίσεις είχε στόχευση συσκευές που φέρνουν τη διαφήμιση «μέσα στα σπίτια των καταναλωτών». Ενα ποσοστό που το 2016 ήταν μόνο 44%.
Η έρευνα της Moore Stephens και της WARC έδειξε επίσης ότι βρισκόμαστε σε μια περίοδο που «η τράπουλα στην ψηφιακή διαφήμιση αρχίζει και πάλι να ανακατεύεται» όπως είπε χαρακτηριστικά ο Ράιαν. Οι αυστηρότεροι κανόνες για την προστασία των δεδομένων, που εφαρμόζει από τον περασμένο Μάιο η Ευρώπη, όπως επίσης και η ανησυχία για τις αμφιλεγόμενες πρακτικές της Google και της Facebook σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των δεδομένων (πρόκειται για τις δύο μεγαλύτερες πλατφόρμες διαδικτυακής διαφήμισης στον κόσμο) έχουν αναγκάσει αρκετούς «παίκτες» στον χώρο της διαφήμισης είτε να συγχωνευθούν είτε να περιορίσουν τις δαπάνες τους.
Μία ακόμη ενδιαφέρουσα τάση είναι και η εμφάνιση εταιρειών που διαχειρίζονται ηλεκτρονικές πλατφόρμες και προσφέρουν στους διαφημιζομένους ενιαία εξυπηρέτηση (one-stop shop). Χαρακτηριστική της τάσης αυτής είναι η εξαγορά, τον περασμένο Μάιο, της εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου Magento από την Adobe Systems αντί 1,7 δισ. δολαρίων. «Κατά βάση οι επιχειρήσεις δεν εμπιστεύονται τις εταιρείες δεδομένων. Γι’ αυτό προσπαθούν να ανακτήσουν οι ίδιες τον έλεγχο στο ψηφιακό μάρκετινγκ» εξήγησε ο Ράιαν.