«Αυτό που με ενδιαφέρει ως ηθοποιό είναι να αποδίδω τη συναισθηματική ζωή των ανθρώπων. Θα ήταν αποτυχία μας να δείξουμε μια σχέση όπως αυτή της ταινίας και να μην αναπαραστήσουμε τη σεξουαλική τους ζωή. Η ταινία έχει να κάνει με τον πόθο ανάμεσα σε δύο ανθρώπους. Οι σεξουαλικές σκηνές είναι ίσως το λιγότερο ενδιαφέρον μέρος της ταινίας. Όλοι το κάνουν, προς μεγάλη τους ευχαρίστηση, μεγαλοπρεπώς», λέει γελώντας ο Ντάνιελ Κρεγκ σε πρόσφατη συνέντευξή του στην ισπανική εφημερίδα El Pais, για την ερωτική τόλμη της νέας του ταινίας «Queer».

Ο τελευταίος Τζέιμς Μποντ της μεγάλης οθόνης που δεν έχει επισήμως παραδώσει την σκυτάλη στον επόμενο, γιατί τέσσερα χρόνια μετά την αποχώρησή του ο επόμενος Μποντ αναζητείται ακόμα, υποδύεται στην κινηματογραφική διασκευή του ομότιτλου ημιαυτοβιογραφικού βιβλίου του ακρογωνιαίου λίθου της beat λογοτεχνικής γενιάς, Γουίλιαμ Μπάροουζ, τον συγγραφέα «Γουίλιαμ Λι».

«Queer»

Το «Queer» υπογράφει ο Ιταλός ανατόμος του έρωτα, Λούκα Γκουαντανίνο, και ο ήρωας της είναι ένας μεσήλικας Αμερικανός μετανάστης, συγγραφέας εθισμένος στις καταχρήσεις, που ζει στην Πόλη του Μεξικού τη δεκαετία του ’50. Αναζητώντας εναγωνίως τρόπους να γεμίσει την ανία του, ο Γουίλιαμ Λι θα βρει το πάθος στο πρόσωπο ενός όμορφου νεαρού Αμερικανού με το όνομα Γιουτζίν Άλερτον. Οι δυο τους θα πραγματοποιήσουν ένα παραισθησιογόνο ταξίδι στην καρδιά της ζούγκλας του Ισημερινού.

Οι Ντάνιελ Κρεγκ και Ντρου Στάρκι στην ταινία «Queer».

Ο ρόλος του Γουίλιαμ Λι φέρνει τον Ντάνιελ Κρεγκ ψηλά στις πιθανότητες να έχει τη χαρά και την ικανοποίηση της πρώτης του υποψηφιότητας για Οσκαρ μετά την πρόσφατη υποψηφιότητά του στις Χρυσές Σφαίρες. Ένας ρόλος εκ διαμέτρου αντίθετος με το βλοσυρό, ασυμβίβαστο προφίλ του Τζέιμς Μποντ στο οποίο είχαμε μάθει μαζί του εδώ και 15 χρόνια.

Παθιασμένος, πολύπλευρος, εμμονικός, τρωτός σε αυτή του την κινηματογραφική κατάθεση, ο Ντάνιελ Κρεγκ εμπλουτίζει τη γκάμα των ρόλων του ελεύθερα με ένα ψυχοτονικό ταξίδι σε άλλη γη, σε άλλα μέρη. Ο Γκουαντανίνο μοιάζει να ενδιαφέρεται περισσότερο για την σκηνογραφία της ταινίας του και λιγότερο για το βάθος των χαρακτήρων του, αλλά ο Κρεγκ στέκεται στο ύψος του. Κάπως παροξυσμικός ανά φορές, πειστικά κωμικοτραγικός και αλλόκοτος σε άλλες. Σίγουρα γενναιόδωρος στις σκηνές των ερωτικών του περιπτύξεων με τον συμπρωταγωνιστή του Ντρου Στάρκι.

Τζέιμς Μποντ, πράκτορας 007

Μοιάζει απίστευτο αλλά ήταν πριν από 20 χρόνια όταν ανακοινώθηκε η επιλογή του Κρεγκ στην μακρόβια κινηματογραφική σειρά του 007 με τον ίδιο να αναλαμβάνει το ρόλο στην μετά Πιρς Μπρόσναν, εποχή. Η ανακοίνωση έγινε στις 14 Οκτωβρίου 2005. Ο μέχρι τότε σχετικά άσημος Κρεγκ δεν άρεσε σαν επιλογή, με τις αντιδράσεις για την «άσχημη» εμφάνισή του να «ξεφεύγουν» στη σφαίρα του ακατανόητου μίσους, ωστόσο ο 36χρονος τότε Άγγλος ηθοποιός απέδειξε στη συνέχεια, με τις πέντε κατασκοπικές ταινίες Μποντ στις οποίες πρωταγωνίστησε επί 15 χρόνια ότι ήταν ο κατάλληλος «ατσάλινος» φρουρός των δυτικών συμφερόντων, ο 007 που χρειαζόταν ο κινηματογραφικός κόσμος και που χρειαζόμασταν οι θεατές βιώνοντας βίαιες γεωπολιτικές κρίσεις και πολιτικές ανακατατάξεις.

«Τίποτα δεν σε προετοιμάζει για ό,τι έπεται. Και ποιον να συμβουλευτείς;» παραδέχεται τώρα ο Ντάνιελ Κρεγκ για τις σαρωτικές αλλαγές που θα έφερνε στη ζωή του ο διάσημος 007. «Υπήρχαν μόνο πέντε Τζέιμς Μποντ πριν από μένα. Μίλησα με τον Πιρς Μπρόσναν και μου είπε να το απολαύσω. Δεν μου άρεσε πραγματικά η πρώτη ταινία [«Casino Royale»], με ταρακούνησε λίγο. Αλλά έμαθα να το απολαμβάνω», θυμάται σήμερα.

Ο Ντάνιελ Κρεγκ στο «Casino Royale» του Μάρτιν Κάμπελ.

Κατά τη διάρκεια της θητείας του στην «υπηρεσία της Αυτής Μεγαλειότητος», ο Κρεγκ άλλαξε τη ζωή του. Πατέρας ήδη μιας κόρης που σήμερα είναι 33 ετών, της Έλλα Κρεγκ από τον πρώτο, σύντομο γάμο του με την Φιόνα Λούντον, ερωτεύτηκε την ηθοποιό Ρέιτσελ Βάις στο πλατό του θρίλερ «Το σπίτι των ονείρων» (2011).

Οι δυο τους είχαν συναντηθεί πρώτη φορά στις αρχές της δεκαετίας του ΄90 στο θεατρικό έργο  «Les Grandes Horizontales» στο Λονδίνο, όταν ήταν δεσμευμένοι σε άλλες σχέσεις (ο Κρεγκ ήταν παντρεμένος με τη Λούντον, ενώ η Βάις αρραβωνιάστηκε τότε τον σκηνοθέτη Ντάρεν Αρονόφσκι με τον οποίο απέκτησε ένα γιο). Τελικά παντρεύτηκαν διακριτικά λίγους μήνες μετά την κινηματογραφική επανασύνδεσή τους και η κόρη τους γεννήθηκε το 2018.

«Ο Ντάνιελ Κρεγκ εξέφραζε ανά περιόδους την «ελαφρά» δυσαρέσκειά του στους περιορισμούς που είχε ως ηθοποιός να ερμηνεύσει άλλους ρόλους πέραν του Μποντ.»

Κατά τη διάρκεια της θητείας του ως νούμερο 1 κατάσκοπος στο ακριβοθώρητο κινηματογραφικό franchise, ο Ντάνιελ Κρεγκ εξέφραζε ανά περιόδους την «ελαφρά» δυσαρέσκειά του στους περιορισμούς που είχε ως ηθοποιός να ερμηνεύσει άλλους ρόλους πέραν του Μποντ.

Παρά τα όρια που δεν έπρεπε να υπερβεί, έκανε το καθήκον του απέναντι σε μια σειρά-χρυσωρυχείο με τεράστια απήχηση σε όλο τον κόσμο. «Θα ήταν σαν αντίδραση στον Μποντ, σαν να προσπαθούσα να κάνω μια δήλωση και θα με έκανε να αισθανθώ πολύ αμήχανα. Επίσης, εκείνη την εποχή, έπαιζα τον Μποντ ο οποίος υπάρχει μέσα σε έναν κόσμο απέναντι στην σημασία του οποίου ήμουν πολύ προστατευτικός και συνειδητοποιημένος», διευκρινίζει σήμερα ο ηθοποιός για τους λόγους που ένας ρόλος, όπως αυτός του Γουίλιαμ Λι (το alter ego του Γουίλιαμ Μπάροουζ), θα φάνταζε ιδιαίτερα προβοκατόρικος στην προηγούμενη φάση της καριέρας του.

Μέχρι την καθολική αποδοχή του από τους φαν της δημοφιλούς σειράς και την καθιέρωσή του ως σταρ, θραύσματα του πολύπλευρου ταλέντου του Κρεγκ θα ανίχνευε κανείς στις πρώτες εμφανίσεις του στο σινεμά. Εκεί διαφαίνεται και η τάση του να εισχωρεί στην ακατέργαστη, ωμά παθιασμένη πλευρά των χαρακτήρων που υποδύεται, ωμότητα που εξέπεμψε και ως Τζέιμς Μποντ, ειδικά στην παρθενική του εμφάνιση στο «Casino Royale» (2006).

Θεατρικές και κινηματογραφικές καταβολές

Πίσω στο μονοπάτι του χρόνου, τον Κρεγκ τον γνωρίσαμε μέσα από την ακούσια «άγρια» περσόνα του στην γκανγκστερική περιπέτεια «Layer Cake» (2004) και τη θαυμαστή μεθοδικότητά του στο «Μόναχο» (2005) του Στίβεν Σπίλμπεργκ, που αποτέλεσαν και το «μαγικό χαρτάκι εισόδου» του στον πλανήτη του 007. Χαρήκαμε επίσης την αμφίσημη αρρενωπότητά του σε κοινωνικά δράματα, όπως το βιογραφικό «Sylvia» (2003) για την ποιήτρια Σύλβια Πλαθ όπου έπαιξε τον σύζυγό της, συγγραφέα Τεντ Χιουζ, το «Mother» (2003) στο οποίο συνάπτει μια παθιασμένη σχέση με μια γυναίκα που έχει τα διπλάσια χρόνια από αυτόν και φυσικά, στο «Η αγάπη είναι διάβολος» (1998), τη βιογραφία του Φράνσις Μπέικον από τον Τζον Μέιμπουρι όπου υποδύεται τον Τζορτζ Ντάιερ, γοητευτικό μικροαπατεώνα εραστή του ζωγράφου.

Ο Ντάνιελ Κρεγκ στο «Layer Cake».

Αυτή η queer εμφάνισή του, πριν οι ομοφυλόφιλοι και αμφιφυλόφιλοι  χαρακτήρες καθιερωθούν στο mainstream σινεμά, τον φέρνει και σε διάλογο με το φετινό «Queer» του Λούκα Γκουαντανίνο, σκηνοθέτη που συνέβαλε αποφασιστικά στην καθιέρωση του queer με καλλιτεχνικές επιτυχίες, όπως το βραβευμένο με Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου «Να με φωνάζεις με τ’ όνομά σου» (2017).

Ομοίως τον φέρνει σε διάλογο με τη θεατρική του εμφάνιση στη σκηνή του βρετανικού Εθνικού Θεάτρου τη σεζόν 1992-1993 όπου ενσάρκωσε τον νεαρό Ρεπουμπλικανό και μορμόνο δικηγόρο Τζο Πιτ στο δεύτερο μέρος του θρυλικού θεατρικού έργου του Τόνι Κούσνερ «Angels in America», εκφράζοντας την καταπίεση και το φλογερό πάθος του χαρακτήρα στις συνομιλίες του με τον Εβραίο Λούις Αϊρονσον, δημόσιο υπάλληλο, καθώς το έργο «διείσδυε στα βάθη της ομοφυλοφιλικής κοινότητας στις Ηνωμένες Πολιτείες κατά τη διάρκεια της κρίσης του AIDS».

Ο Ντάνιελ Κρεγκ στο «Logan Lucky» του Στίβεν Σόντερμπεργκ, μια ερμηνεία που έφερε στο προσκήνιο την κωμική (και ελαφρώς αλλόκοτη) πλεύρα του.

Αν στην «Τζέιμς Μποντ περίοδο» της καριέρας του ο Ντάνιελ Κρεγκ δεν μπόρεσε να ξεφύγει όπως θα ήθελε από το πρότυπο του «στιβαρού αρσενικού» και τζιμάνι υπερκατασκόπου, με μόνες εξαιρέσεις – ανάσες το θρίλερ «Το κορίτσι με το τατουάζ» (2011) του Ντέιβιντ Φίντσερ, την κωμική περιπέτεια «Logan Lucky» (2017) του Στίβεν Σόντερμπεργκ και την κωμωδία απάτης «Στα μαχαίρια» (2019) ενώ γύριζε σωρηδόν εμπορικές ταινίες χωρίς αντίκρισμα («χρυσές αποτυχίες» υπήρξαν το «Αστέρι του Βορρά» και η «Εισβολή» το 2007 και οι δύο με τη Νικόλ Κίντμαν, αν τις θυμάται κανείς), το «μετά» τον βρίσκει ανανεωμένο.

Ας μην ξεχνάμε πώς η επανεκκίνηση του σταρ τον έφερε στην Ελλάδα για τη συνέχεια της κωμικής περιπέτειας  «Στα μαχαίρια», όταν στην πανδημία του Covid-19 βρέθηκε στις Σπέτσες, με τη μυστικότητα και την ιδιωτικότητα που χαρακτηρίζει όλη την πορεία του, προκειμένου να πάρει μέρος στα γυρίσματα του «Glass Onion».

«Στα μαχαίρια»

Κωμικό ταλέντο, άνθρωπος του φλέγματος και της τσαχπινιάς (αποκάλυψη οι πρόσφατες ενδυματολογικές του επιλογές!), ο καταγόμενος από το Τσέστερ και γαλουχημένος στη θεατρική σκηνή του Λίβερπουλ, του Λονδίνου και μετέπειτα του Μπρόντγουεϊ, σταρ, γιος δασκάλας των Καλών Τεχνών που τον ενθάρρυνε στα πρώτα βήματά του στην ηθοποιία, λέει στην El Pais: «Δεν προσπαθώ να εντυπωσιάσω κανέναν. Απλά συνεχίζω την καριέρα μου. Προσπαθώ να δημιουργώ πράγματα που νομίζω ότι έχουν αξία και εγείρουν ερωτήματα και συζητήσεις. Πάντα προσέγγιζα τα πράγματα με αυτόν τον τρόπο, ακόμη και κατά τη διάρκεια των ταινιών Μποντ. Πάντα ήθελα να ξεπερνάω τα όρια και να τα εξερευνώ όσο το δυνατόν περισσότερο. Ευελπιστώ ότι κάποιος θα μπορούσε να με περιγράψει ως ένα δημιουργικό άτομο.»

Ο Ντάνιελ Κρεγκ στα βραβεία του National Board of Review στη New York City, στις 7 Ιανουαρίου 2025. Φωτογραφία: REUTERS/David Dee Delgado

Η δημιουργικότητα είναι το α και το ω στην πορεία ενός καλλιτέχνη. Παρακολουθώντας ηθοποιούς να επαναπροσδιορίζουν επαγγελματικά τους εαυτούς τους σε ένα δύσκολο και ανελέητο πάρε-δώσε με τον χρόνο, η περίπτωση εξέλιξης του Ντάνιελ Κρεγκ είναι από αυτές που θα μας απασχολήσουν τα επόμενα χρόνια.

Το «Queer» και η πιθανή οσκαρική υποψηφιότητα (οι υποψηφιότητες των Οσκαρ ανακοινώνονται στις 24 Ιανουαρίου) είναι μόνο η αρχή στο μακρύ…τσαλάκωμα της αταλάντευτης αρρενωπότητας του τέως Mr Bond.

INFO Η ταινία «Queer» προβάλλεται στις αίθουσες από την Spentzos Films.

Αγοράστε εισιτήρια για όλες τις κορυφαίες εκδηλώσεις στο inTickets.gr