Από την υπέρταση και τις καρδιοπάθειες μέχρι την παχυσαρκία και την κατάθλιψη, πολλές παθήσεις είναι γνωστό ότι πυροδοτούνται ή επιδεινώνονται από το χρόνιο ψυχολογικό στρες. Το ίδιο ισχύει με τις φλεγμονώδεις παθήσεις του εντέρου όπως η ελκώδης κολίτιδα και η νόσος του Κρον.

Μελέτη που δημοσιεύεται στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό «Cell» αποκαλύπτει τον μηχανισμό του φαινομένου. Η αλυσίδα ξεκινά όταν ο στρεσαρισμένος εγκέφαλος παράγει μόρια που δίνουν εντολή στα επινεφρίδια να εκκρίνουν γλυκοκορτικοειδή, ορμόνες που επιδρούν σε όλο το σώμα.

Στο έντερο, τα μόρια αυτά διεγείρουν νευρικά κύτταρα, τα οποία με τη σειρά τους απελευθερώνουν ουσίες που προκαλούν φλεγμονή. Τα ευρήματα προκαλούν έκπληξη, δεδομένου ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι γιατροί αντιμετωπίζουν τη φλεγμονή του εντέρου με γλυκοκορτικοειδή φάρμακα, γνωστά στην καθομιλουμένη ως «κορτιζόνη».

Οι ερευνητές εικάζουν ότι οι ορμόνες αυτές μπορεί να καταστέλλουν τη φλεγμονή όταν χορηγούνται για μικρό χρονικό διάστημα ως φάρμακα, όταν όμως τα υψηλά επίπεδα γίνονται χρόνια λόγω του στρες, η επίδραση αντιστρέφεται και το πρόβλημα φουντώνει. Προφανώς τα ευρήματα αυτά θα ληφθούν σοβαρά υπ’ όψιν από την ιατρική κοινότητα.